Längd på dagsetapp för nybörjare?

Jag håller på att plannera det sista inför nästa veckas vandring i Jämtlandsfjällen med mina två grabbar som är 14 resp 16 år. De har aldrig vandrat förut men mer eller mindre uppvuxna i tält så de har vana vid uteliv. Själv var jag där upp två gånger förra året.

Rutten blir Storulvån - Syllarna - Storekvikollen - Blåhammaren - Storulvån. Vi räknar med att vara ute i sex dagar. Min tanke är att inte gå mer än ca 1 mil per dag, sova i tält och bunkra upp mat på vägen i de olika fjällstationerna.

En fråga som kan hänga ihop är hur man skall få ned vikten på utrustningen på ett bra sätt, utan att köpa för mycket nya grejor? När jag gick själv, med hund, så stannade vågen på 18 kg. Nu blir ett ett lättare tält och delat kök för att få ned vikten.

Ett rött :) Nallo 3GT är nyinförskaffat och utprovat i strålande sol i Stockholms skärgård. Ett Trangia-kök med gas för tre personer väger visserligen mer än ultralätta kök så det skulle kunna vara ett alternativ.

De har var sin 55 liter ryggsäck så för mycket kan de inte fylla. Min Alaska är däremot ett annat kapitel, samt hundmaten till min fyrfota vän.

Mvh Casi
 
En fråga om träning och erfarenhet

Men drar du dem över 20 km per dag kommer du att få många vilodagar och mycket klagomål samt sannorlikt dåliga fötter på dem. Så rätt strumpor och skodon samt lite packning och lagom längd blir det säkert en toppentur oavsett väder...

Go tur
 
Så länge ni går på stigar kan man lätt köra 15km per dag, även för nybörjare, men så fort man ger sig ut där det inte är stig får man tänka om.
 
Ryggsäck till hunden.

casimir; sa:
Min Alaska är däremot ett annat kapitel, samt hundmaten till min fyrfota vän.
Mvh Casi

Köp en ryggsäck till hunden... jag har mött många hundar i fjällen som bär sin egen mat... Verkar funka bra.

//Thomas
 
Re: hunden

Jag var inne och tittade på en klöveväska till honom.

Lite tveksamt till det då han inte är van, resp snart tio år gammal och lite stel i lederna ibland.
 
Jag tycker du verkar väl förberedd. Lasta i och räkna med 10-15 per dag. Blir vädret för taskigt, gå fram till en station en natt.

Efterssom du tänkte proviantera på stationerna har ni ju iallafall inte satsat på budgetvarianten. Köp något gott till nästa måltid varje gång ni passerar en station (konserv med frukt eller nått sånt). Det får upp alla humör.

Lycka till med er vandring, och berätta gärna efteråt hur det gick.

Christian
 
Re: Uppföljning

Jag har med en dagbok att skriva i och en kamera :)
Puliceras på hemsidan i början av augusti.
 
Jag ska också gå omkring Sylarna-Storulvån nästa vecka. Har inte bestämt exakt rutt ännu, men om jag ser två ynglingar utslagna på leden så lovar jag att mata dem. Och vice versa såklart? :)
 
Tonårsvandrare

Jag gick Ammarnäs-Hemavan med mina tre ungdomar när de var 10-14-16 år och sov i tält hela vägen. Gör bara klart att en för alla alla för en gäller så man får bära efter förmåga och genom att gemensamt planera och ange dagens mål slipper man börja ifrågasätta när krafterna börjar svikta. Vi hade en tidsplanering när vi skulle slå läger vilket gjorde det lättare att nå målet det var ju motvind och regn någon dag och då fick det bli kortare. Fast det blev 14 km nästan varje dag antingen vi kom iväg tidigt eller sent.
Se till att dagboken skrivs gemensamt! Det krävde lite övertalning ibland men det är kul att titta i senare i livet.

God tur!
Göran L
 
Re: Utökad Jämtlandstriangel

Bilder från en vandring i Jämtlandsfjällen i Juli 2006 finns på http://www.artmann.se.

Jag gick utgick från Storulvåns fjällstation och första dagsetappen gick till Syllarnas Fjällstation.

Dagen efter fortsatte jag vidare mot Storerikvollen på norska sidan. Tältet slogs upp nere vid sjön två kilometer från hyttan.

Tre etappen gick till Blåhammarens fjällstation där en god trerätters middag väntade. Mötte sällskapet från Syllarnas fjällstation, som hade hunnit med att göra en topptur.

Efter en god natts sömn vaknade jag i ett varmt tält tidigt på morgonen. Sista etappen gick tillbaka till Storulvåns fjällstation längs den övre stigen. Allt för att slippa vad och undvika insekter på lägre höjd.

Resan gick sedan vidare till Överammer och det årliga harrfisket.
 
Lite sent inlägg, men jag gjorde lite testande med längdens på dagsetapperna när jag nyligen vandrade i Sarek. Jag kom fram till att 3 km/timme med runt 20 kg packning är behagligt på rösad led. På fjällhed gäller ungefär samma sak, blir det stenigt är det dock en annan visa. I det stenigaste partiet jag gick i blev det nästan inte mer än 1 km/timme. Att gå längre än 20 km är inte behagligt, om det nu inte är en riktigt slät rösad led.

Att gå en längre sträcka, vila säg 2 timmar och sen gå igen en lång sträcka, är MYCKET lättare än att gå hela sträckan i ett svep.

Vill du gå fortare och smidigare gå med stavar, alltså sådana för stavgång. Sista dagen gjorde jag ett test på hur snabbt det kan gå, ifall man tar i och låter svetten rinna. Jag gick från Kisurisstugan till Akkastugan på mycket bra rösad led, runt 13 km, på lite över två timmar.
 
Längd

Var uppe och vandrade helags - sylarna - sylsjön - helags får några veckor sedan, packningens vikt låg kring 20kg, de dagar vi gick ca 15-18km gick bra, de dagar vi gick 20-24km blev dock klart tristare, humöret gick ned och vissa krämpor uppstod. I fortsättningen tänker jag inte gå längre än 20km på en dag om det inte är nödvändigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16
humbug Längd på vandring? Fjällvandring 11
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
flierman Abisko - Skate längd Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.