Längd på dagsetapp för nybörjare?

Tripp: 12,7 km
Färdtid: 4.02 tim
Stillastående: 3.57 tim
Medelförflyttning: 3.1 km/tim
Avläst GPS under vandring på led.
 
Packning, väglag och lutning

Utan packning går nog de flesta ca 5km/h på gott underlag, vissa gör det även med måttlig packning. I terrängen och med slingrande stig under fötterna och alla skall med, samt normalpacking, fikaraster, hängraster, utsiktsraster, kartläsning, fotografering, mm. Brukar det bli mellan 3-3,5km/h. Bär det av uppför så beror det på svårighetsgraden hur mycket högre och längre man tar sig. Är det rikigt besvärligt så talar vi om meter/timme. Säger vi nu att det är semester och inte förflyttning samt inte bergsbestigning eller nermarsch, vill i varje fall jag högst ogärna gå mer än totalt 6-7 timmar om dagen, beroende på formen. Givetvis kan man sänka hastigheten ännu mer genom att medföra mer än vad man kan bära i ett lyft, då måste man gå delsträcka med första packningen, lasta av, gå tillbaka, lasta på, gå fram tillförsta packningen etc. Med tillräcklig packning kommer man ingenstans alls! Så det finns någon tanke bakom lättare och mindre packning, förutom glädjen över att inte bli tryckt ner i marken för varje steg. Klättrarna har för länge sen lärt sig. Slutligen har vi semesterns och vandringens höjdpunkt, vilodagen då man ligger stilla, fiskar eller tittar på vad man nu är intresserad av samt njuter, det dygnet då hastigheten är noll och man hinner ifatt sig själv. Går man länge behöver man flera men all borde ta minst en.

Go tur

[Ändrat av johankse 2006-08-16 kl 08:28]
 
oskarlin; sa:
Rungá; sa:
Tripp: 12,7 km
Färdtid: 4.02 tim
Stillastående: 3.57 tim
Medelförflyttning: 3.1 km/tim
Avläst GPS under vandring på led.

shit jag måste skaffa en GPS!

Jo man kan få ut massa skoj data med en GPS. Tänkl bara på att den ska vara påslagen också hela tiden. Det lär innebära extra batterier för en längre tur.

Du kan räkna fram samma siffror någotsånär med en klocka.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
Jo man kan få ut massa skoj data med en GPS. Tänkl bara på att den ska vara påslagen också hela tiden. Det lär innebära extra batterier för en längre tur.
Du kan räkna fram samma siffror någotsånär med en klocka.
Batteritid ca 20 tim (2AA) Detta innebär ca 1 batteri per vandringsdag. Vad väger ett AA batteri? Fördelen är att du slipper ha klocka, får exakt informtion, kan lägga in punkter osv. Ett roligt instrument som man klarar sig utan. Men man klarar sig utan mycket :)
 
Var uppe i förra veckan och gick. Vi hade i början av veckan runt 20 kg på ryggen och gick 28-34 km/dag. Man går 5 timmar med kortare pauser, lunchar, sen går man 5 till. Inga problem.
Vandringunderlaget spelar dock stor roll. Sten är inte roligt. Bakvägen upp på keb, nån som gått där? eller den vanliga för all del, bara sten.

Sveriges högsta berg - ett enda stort stenröse
 
Tio timmars dagar, tretton timmars dagar ... ja, ja ... men det är ett minne blott. När jag var yngre och rände genom fjällen som en skållad råtta för att komma fram, nästa dal, nästa kulle, nästa fjäll, nästa bäck ... Men jag kom inte längre än var jag är nu och nu går jag inte längre än åtta timmar. Helst bara sex eller fyra, man hinner se så mycket när man sitter still.
Jag har nog alltid gått med ca 3 km/tim och kanske 4 km/tim om det varit lättgånget. I stället för fart har jag använt tid och det har man gott om på fjället. Tid att vila, tid att betrakta, tid att bara vara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16
humbug Längd på vandring? Fjällvandring 11
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
flierman Abisko - Skate längd Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.