Novis på vintertur

Jag är lite av en novis vad gäller vinterturer men sugen på att ge mig iväg till Sarek i vårvinter. Jag har mycket erfarenhet av sommarfjällvandring (och Sarek) men har aldrig varit uppe på vintern. Jag har läst lite böcker och har grundläggande koll om vad som krävs och är van vid friluftsliv. I vårvinter planerar jag och en kompis (som har samma erfarenhetsgrad som mig) att ge oss ut på en 10-dagarstur i Sarek. Planen är att gå från ritsem, via akkastugorna, genom rouhtesvagge och rapadalen och avsluta i saltoulukta.

Bedömer ni det vara förknippat med stor risk att ge sig ut på en sådan här tur utan någon erfarenhet av vinterfjäll?

Vilka är de största riskerna med vintervandring? Vad är viktigt att tänka på?

Tacksam för svar!

//Per & Erik
 
En tur på 10 dagar vintertid är rejält lång och kanske inget jag skulle vilja göra som första vintertur innan jag riktigt vet vad jag ger mig in på. Det är nog även bra att planera in turen så ni passerar stugor med jämna mellanrum.. Även om ni inte behöver sova där så kan det vara fint med ett glas varm saft.. Men även för möjligheten att tina och torka det som blivit blött och stelfruset.

Enligt min erfarenhet av vinterturer så behöver man inte ge sig ut i Sveriges ödsligaste plats för att slippa träffa folk, särskilt om man går utanför dom stora lederna.
Om det är anldeningen att ni vill till Sarek.

Kom ihåg att vädret är svårt att förutse och ni kan både få -35 och plusgrader, eller båda delarna för den delen. Anpassa inte packningen efter väderleksrapporten för den är inte att lita på, ta med saker för alla väderlekar oavsett.

Rastkläder är ett måste.
Kläder man tar på utanpå (i motsats till innanför) dom kläder man åker i.
Jag kör primaloftfodrad jacka med huva och varma tummhandskar och ett par lätt fodrade överdragsbyxor med hellång dragkedja och tycker det funkar jättebra.
Och kom ihåg att sätta handskarna du åker i i en ficka innanför rastkläderna när du rastar, annars är dom stelfrusna när ni ska iväg igen. :)

Och kom ihåg att det kan vara rejält jobbigt att släpa pulka i pudersnö så det är bra med kläder man kan svettas i, många gånger blir en vattentät jacka för tät.. (och öppnar man diverse dragkedjor så blir det dragigt och kallt istället)

Några tankar ang vinterturande. :)
 
Skippa Sverige -> gå hyttetur i Norge istället

...då slipper ni besväret med tält, tung packning och pulkor och minimerar risken från att en eventuellt mindre vinterfjällserfarenhet.

Hyttorna ligger oftast ca 5-8 timmar ifrån varandra och de flesta är betjänta med trerättersmiddag och frukostbuffe (med lunchpacke) med bra priser. Det går att planera en rutt via http://turistforeningen.no/

I Norge behöver man inte boka något i förväg. Man checkar in vid varje hytta när man kommer och dom ser till att alla får plats. Gemensam middagssittning runt kl 18-19 varje dag och ofta en del internationella gäster.

Finns säkert liknande hytteturer man kan gå i Sverige. Men om ni är ute efter spektakulära fjelllandskap så är det Norge som gäller. Min favorit är Jotunheimen (95 toppar över 2.000 meter) , men glöm inte "fellar" = stighudar på turskidorna!
 
Tack för era svar.

Det finns i huvudsak två anledningar till att vi har valt Sarek som utgångspunkt, dels vill vi om möjligt slippa träffa på folk och dels är vi fascinerade av Sareks storslagna natur. Vi är dock öppna för förslag och alternativ (även fast en stugtur i Norge knappast är aktuellt). Finns det några andra områden, ödsliga med storslagen natur där det finns möjlighet till stugövernattning utifall det skulle krisa?

Fler tips, tankar och idéer tas emot tacksamt!
 
Jag har gjort några vinterturer i Kebnekaisefjällen. Om ni inte tar Kungsleden, och kanske utanför påskveckan, så är inte trängsel något problem, om ni inte är folkilska. Pampigt är det också.

När det gäller erfarenhet så skulle jag säga: lägg tiden framför datorn eller med böcker på att istället packa ryggan (pulkan), ta skidorna och stick ut ett antal helger i januari/februari. Gå långt om ni vill öva med lite marginal, och träna på att smälta snö. Beroende på var ni bor så finns möjligheten att ni prickar in surväder av alla slag. Den erfareheten slår allt googlande med hästlängder, och det är mycket roligare.

Detta som ett svar på "vad är viktigt att tänka på": det är viktigt att ha rutin från vinterturer, inte nödvändigtvis kalfjäll. Att slå läger, att fixa med mat och raster när det är snö och kallt och kanske blåsigt, ska sitta i ryggmärgen.
 
Dom kritiska bitarna i utrustningen är väl främst kök, tält och sovsäck.
Inte för att måla fan på dörren men..
Går nån av dom sönder helt så sjunker målen snabbt från att njuta till att överleva...
Så se till att ni har utrustning ni litar på och kan laga om det skulle gå sönder!
Om inte annat för att kunna försäkra oroliga vänner och bekanta att ni är förberedda! :)
Och det här gäller givetvis även annan utrustning ni har med..

Sen är det väl nästan lättare att pricka ut lederna där man möter folk än där man inte gör det..
Och spår driver ofta igen väldigt snabbt på kalfjället! På gott och ont.. :)

Mål 1 är väl att kolla att området ni åker till inte har skotertrafik tillåten, det är nog den överdrivet största gruppen som är ute i markerna på fjällen och dom kan färdas långa sträckor för en dagstur, och dom lever om.. nästa stora grupp i vinterfjällen är ju dom som går på dagstur men dom har ju inte alls samma räckvidd.. Nästa grupp gissar jag går stugturer och dom vet man ju var dom är.. Nästa grupp är dom som vintertältar, för det är inte så många..
Så föreställer jag mig det hela iaf.

Sen är det väldigt lättillgängligt som typ abisko så innebär ju det även att folk utgår därifrån, men det finns ju hur många vägval som helst. :)

Exempel på en tur vi gjorde för ett par år sen, vi mötte inte nån öht mellan läger 1 (som i ärlighetens namn var betydligt närmare kungsleden än så) och läger 7.. Förutom ett par älgar, några ripor och till och med en järv. :)
Vägvalet är väl inte riktigt hundra men det funkade faktiskt riktigt bra på det stora hela!
Finns att läsa mer om med määängder av bilder och tankar på min blogg, som väl snarare är en loggbok än nån dagbok..
bara som ett exempel.. :)
 
De gånger vi gått mellan Ammarnäs och Hemavan har vi missat våra färdkamrater som åkte före och efter oss. Vinteråkarna utanför sportlovs och påskveckan brukar vara få.
 
Tack för era svar.

Det finns i huvudsak två anledningar till att vi har valt Sarek som utgångspunkt, dels vill vi om möjligt slippa träffa på folk och dels är vi fascinerade av Sareks storslagna natur.
Med tanke på att påsken ligger ovanligt sent i år kan man nog gissa att det kommer att finnas fler skidåkare i Sarek än vanligt. Jag har set flera olika trådar där det har framskymtat. Sen häckar knappast alla sarekvandrare här på Utsidan.

Bland annat kommer jag att vara där med en kompis med start just i Ritsem. :)

See ya! HåkanF
 
Padjelanta....

Om man vill ha lite folk och storslagen natur, med möjligheten att besöka en stuga vid behov kan det vara värt att överväga Padjelanta på vintern. Det behöver ju dessutom inte innebära att man helt stryker Sarek från planerna. Om man startar i Ritsem kan man t.ex börja med att gå Rouhtesvagge - Alkavagge och sen ta sig tillbaka norrut via Padjelanta.

/ Stefan
 
Hvis man ikke går i påsken eller i skolenes vinterferie uke 8, så er det ikke mye folk i fjellet i Norge. Jeg har ikke gått i Sarek om vinteren fordi jeg anser risikoen for snøskred i de bratte fjellsidene for å være stor. Om sommeren har jeg heller ikke gått der, for jeg går med hund som er fy-fy der.

Men det er da nok av fjell å ta av bevares. Hvis dere starter i Kvikkjokk kan dere jo ta den turen jeg og kona tok for tre år siden http://picasaweb.google.com/otto.stover/VinterturSverigeApril08# Vi brukte 7 dager, men vi går vel litt fortere enn de fleste og har hund som trekker noe av utstyret. De eneste gangene vi så folk var på hyttene der det er skoterled, dvs Pieskehaure.På Vaimok og Sommarlappa var vi de eneste gjestene.

En annen fin og ensom tur er fra Umbukta og gå nordover til Bolna og videre inn i Saltfjellet hvis tiden tillater. Bruk kartet på http://ut.no/kart der ser du forresten både de norske og svenske hyttene når du ikke kommer for nært inn. Vi gikk motsatt vei for fire år siden, og hyttene er fantastisk fine og rimelige. Du bør skaffe nøkker til DNT-hyttene som du får hvis du er medlem der eller i STF.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.