Nikkaluokta-Singi på baksidan om Skárttoaivi

avslutad210712

Gäst
Funderade på att ta en lite annan väg än den vanligaste i år på vårturen på skidor.

Från Nikkaluokta mot Tjuonajokk efter vinterleden och sen svänger vi av mot Singi och går på baksidan av Skárttoaivi. Någon som gjort det och kan tillstyrka eller avråda?

Därefter Kaskasavagge bort till vindskyddet och sen över Tjeuralako tillbaka till Nikkaluokta. Någon som åkt där och vet hur lätt/svårt det är att hitta nerfarten från platån ner mot bron över jåkken?

Alternativt området väster om Singi-stugorna bort mot Hukejaure och sen Tsutsu-vagge tillbaka. Någon som åkt där och som kan tillstyrka eller avråda det området.
 
Därefter Kaskasavagge bort till vindskyddet och sen över Tjeuralako tillbaka till Nikkaluokta. Någon som åkt där och vet hur lätt/svårt det är att hitta nerfarten från platån ner mot bron över jåkken?

Finns en stig på östra sidan av Gármasbákti på BD6-kartan. Den finns på min vektoriserade Garminkarta också. Följer du den rutten inom ett par hundra meter kommer du rätt.
Jag har åkt ned här ett par gånger på majturer. Kan vara en fördel att göra utförsåkningen på nattskare, inte så kul med genomslagssnö. Inte speciellt brant.

Thure
 

Bilagor

  • garmasbakti.jpg
    garmasbakti.jpg
    39.3 KB · Visningar: 341
  • stig.jpg
    stig.jpg
    66.5 KB · Visningar: 331

avslutad210712

Gäst
Finns en stig på östra sidan av Gármasbákti på BD6-kartan. Den finns på min vektoriserade Garminkarta också. Följer du den rutten inom ett par hundra meter kommer du rätt.
Jag har åkt ned här ett par gånger på majturer. Kan vara en fördel att göra utförsåkningen på nattskare, inte så kul med genomslagssnö. Inte speciellt brant.

Thure

Vet att det finns en led där - har gått upp en gång och ner en gång men vad jag minns så hade vi vissa problem att hitta stigen när vi gick ner fast det berodde nog på att vi sökte på fel ställe dvs vi försökte hitta den högre upp än där den verkligen syntes i terrängen. Gick upp där i sommar och tyckte den kändes brant uppför men det kanse mest berodde på att det var klarblå himmel, vindstilla och +25 grader.
 
Våren 2010 (slutet av mars, om jag inte missminner mig) var Tjeuralako ganska avblåst. Inte helt bart, men i snitt någon eller några uppstickande stenar per kvadratmeter. Vi tog oss fram, men det gick segt och skidorna blev repade.

Sluttningen mot Nikkaluokta har jag bara trafikerat sommartid, och har inget minne av att det skulle vara varken särskilt brant eller svårt att hitta stigen (i värsta fall går man ju på leden Nikka-Keb, så man hamnar ju inte vilse iaf).
 
Tveklöst

är det enklare att hitta stigsträckningen uppifrån om man har en GPS och kan navigera mot stigen.

Ibland finns här skid och skoterspår. Det finns en renvaktarstuga en bit upp på fjället. Fortsätt från den efter att ha korsat bäckravinen (den lilla som finns strax söder om stugan) ovanför trädgränsen i SO riktning. När man närmar sig Ladjovagge så åker man på en ganska bred hyllsträckning som sakta börjar luta nedåt mot trädgränsen och försök navigera mot stigen.

Man ser inte stigen alls om det inte är spårat eller väldigt lite snö.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lisa_LH Nikkaluokta-Singi 19-20/3 Turskidåkning 0
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
oskarlin Vinterleden Nikkaluokta - Kebnekaise Turskidåkning 2
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Totalkaos Nikkaluokta-Kvikkjokk i mars Turskidåkning 4
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
fiskpralin Hyra av turskidor i Nikkaluokta Turskidåkning 1
bridges Abisko-Nikkaluokta under icke-säsongen Turskidåkning 3
malundin Sinnivaggi - alternativ vinterväg från Singi till Keb? Turskidåkning 3
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.