Neopren eller "poogies"

Vad skall man ha? Jag vill både hålla mig varm om händerna och kunna pilla med kikare, äta en chokladbit, vända på kartan och fingra på kompassen. Prismässigt verkar det vara jämt skägg ungefär. Runt 320 kr har jag hittat såväl neporenhandskar som poogies för. Är det ett bra pris? Jag vill kunna paddla nu när det börjar bli vår och motsvarande i höst, men jag kommer inte att ge mig ut i några snöstormar med sexton meter höga vågor och 35 m/s.

Kalle
 
handskar

Jag gick till en fisk&jakt-affär och hittade neoprenhandskar "ABU-Garcia" som har slitsar för dom viktigaste fingrarna. Man kan sticka ut fingertopparna och bara frysa om det yttersta. Handskarna är med nåt gummi på insidan så det blir ett väldigt bra fäste.
179:- gav jag för dom. BilTema har liknande och något billigare.
I höstas använde jag handskarna och frös inte.
Mina vanliga dykhandskar går inte att använda för dom är så halkiga och klumpigare. Dom fungerar bra nere på lite djup för då komprimeras dom.
Det fanns även dyrare på fiskeaffären men dom får nån fåfäng köpa.
 
Paddelhandskar

Jag använder sådana där som sitter fast på paddeln och som du bara stoppar in händerna i (poogies???). I vilket fall som helst behöver jag dem bara när det blåser, regnar eller snöar och är ca 0 grader eller kallare. Normalt sett så här års tycker jag annars att kroppsvärmen vid paddling håller fingrarna varma här i Västra Götaland.

Nu i påsk var jag och paddlade i Stora Lee och Foxen i Dalsland med ett trevligt gäng. Underbart! Det stora problemet (för mig alltså) var inte att hålla fingarna varma utan att inte bli för varm. Å andra sidan var jag den enda som tog ett frivilligt dopp, så jag vet inte om jag är en lämplig referensram ;-).

Var i Västra Götaland håller du till förresten? Själv bor jag mitt mellan Vänern och Vättern (Skövde) och har för få paddelkompisar på nära håll.
 
Göteborg

Tack för svaren så långt. Jag bor i Göteborg och siktar mest på paddling i skärgården och längs kusten.

Kalle
 
Paddelhandskar

Jag köpte ett par handskar på Military shop (vad handsken heter vet jag inte men det var deras egen modell) i Gbg. På den modellen är det neoprene på ovansidan handen och "fuskskinn" i handen. Dom är antagligen gjorda för att hantera vapen på ett bra sätt och således fungerar de också bra att hantera kikare, kamera mm.

Nackdelen är att de blir blöta/fuktiga. Fördelen är att det inte gör något för man blir varm i handen och på ovansidan värmer neoprenen. Jag är mycket nöjd med dem och man tappar inte känsla i paddeln.

Priset låg kring 300:-. Om man vill ut och paddla när det är kallt kan man mycket väl ha dem under ett par poogies, så smidiga är de.
 
Jeg padler hele året i Nord-Norge med mine poogies. Prøvde neopren handskar først, men det ble alltid kalt etter en tid. Og ikke så trevlig å ta på igjen om jeg først tok dem av... Med poogies kan jeg til og med ha ull-hansker inni dersom det er skikkelig kald. Skal jeg frem med kamera eller kikkert er det bare å ta ut hånda...
 

Guest

Gäst
Kan någon vänlig själ tala om vad poogies är för något? Är det såna där handskar som sitter fast på paddeln? -I så fall: skall man ha ett par extra på extrapaddeln vid vinterpaddling?
 
Poogies?

Jo... poogies är just sådana där paddelhandskar som du fäster runt paddelskaftet. Själv behöver jag inte mer än en tunnare variant även när det är ganska kallt. Ett par tunnare i nylon från Bear&Water för ca 180 kr fungerar bra för mig. Du frågar om du behöver ett extra par på extrapaddeln. Det låter lite onödigt i mina öron, även om säkert andra kan ha annan uppfattning. Själv har alltid ett par neoprenhandskar (fiskarhandskar från Biltema) nära till hands (inte på mig) om det är kallt. Om det skulle hända något så kan jag alltid se till att hålla händerna brukbara oberoende av om det är för att komma upp i kajaken igen, för att använda extrapaddeln eller något annat som jag måste göra i kallt vatten. Inget substitut för normal paddling där poogies ger den behövliga känslan men allsidigt som reserv och säkerhet.

Lennart
 
Neopren

Min erfarenhet av vanliga neopren handskar (fiske modell) är att det känns som att hålla i en disk svamp efter någon timma
/Robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Trikåmannen Åsikter Kokatat Surfskin/Reed Chillcheater/ tunn neopren? Paddling allmänt 4
PatricS Tvätta Neopren Paddling allmänt 2
Granstubbe Köpa neopren Paddling allmänt 3
Hutt Var kan man köpa Neopren? Paddling allmänt 2
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
matsli Synpunkter på neopren Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.