Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

HasseQ: Ja, en ventil för att slippa tälta för barn som absolut inte vill är bra. Då kan man tänka på möjligheten att övernatta i klassrummet som ett första steg.

En risk om det är helt frivilligt och inte står i läroplanen är att betydande grupper vars föräldrar inte vill att deras döttrar övernattar bortom klanens kontroll sätter stopp för det. Då sviker vi dessa tjejer.

Döttrarna går nog att lösa om det finns separata tjejtält och kanske någon lämplig anhörig kan följa med och se till att det inte bryter mot några regler de valt att följa.

/Patrik
 
Som sagts tidigare så är det lärarnas motvilja att ge sig ut som är större än elevernas. Och det går att få ta på utrusning antigen genom att köpa begagnat, eller låna av vänner eller på fritidsbanken.

Jag tycker det finns många värden att ge sig ut i naturen och då är tältningen bara en del av det. Det ger gruppen en chans att faktiskt lösa saker och ting som en grupp. Och det medför att det skapar en bättre sammanhållning i klassen.
 
Tango: Det finns många tjejer som inte får följa med på sådana här saker. Att ta med tältning i läroplanen skulle vara till stor hjälp. Läroplanen har gjort att dessa tjejer får lära sig simma för att ta ett närliggande exempel.

Självklart ska det finnas tjejtält.
Övervakare från klanen ska inte närvara i skolans verksamhet.

Jazzy: Jag håller med.
 
Tango: Det finns många tjejer som inte får följa med på sådana här saker. Att ta med tältning i läroplanen skulle vara till stor hjälp. Läroplanen har gjort att dessa tjejer får lära sig simma för att ta ett närliggande exempel.

Självklart ska det finnas tjejtält.
Övervakare från klanen ska inte närvara i skolans verksamhet.

Jazzy: Jag håller med.
Varför inte? Föräldrar/vårdnadshavare får och uppmanas väl ta del av skolarbetet och kan ha en lugnande inverkan, "fler vuxna i klassrummet".
Självklart får vårdnadshavare inte lägga sig i och försöka styra och ändra men titta och lyssna är väl OK?
Jag har själv besökt mina barn i skolan någon dag då och då och det har skolan uppmuntrat, att vara delaktig i barnens utbildning.
Kanske det kan hjälpa att det är krav i läroplanen också, "detta krävs för godkänt betyg"

/Patrik
 
Senast ändrad:
Tango: Det finns många tjejer som inte får följa med på sådana här saker. Att ta med tältning i läroplanen skulle vara till stor hjälp. Läroplanen har gjort att dessa tjejer får lära sig simma för att ta ett närliggande exempel.

Självklart ska det finnas tjejtält.
Övervakare från klanen ska inte närvara i skolans verksamhet.

Jazzy: Jag håller med.
Ledsen att vara en tråkig besserwisser igen, men ett annat namn för "Övervakare från klanen" är "föräldrar".

Så då eliminerar vi möjligheten att ta in frivillig hjälp till tältningsmomentet och behöver lösa det helt med avlönad personal. Hur många vuxna behövs för att övernatta med en skolklass med ett rimligt säkerhetstänk? Jag skulle säga runt fyra (förstås beroende på individer och ålder, men ungefär)
Fyra kommenderade långa nattskift alltså. Det borde i runda slängar motsvara två veckors vanlig undervisning i skolans budget.

Även om jag gärna såge mer friluftsverksamhet i skolan så är jag lite tveksam om det är rätt prioriterat.
 
Tango: Det är övervakare av hederskultur och liknande saker vi inte ska ha i skolan. Skilj det från föräldrar som skolan eventuellt väljer att ta hjälp av.

Fyra vuxna per klass behövs normalt inte.
En engagerad lärare kan ge och ta, och behöver inte lön för en övernattning. Rektor kan gärna ge dem ledigt ett par halvt meningslösa lovdagar med arbete för lärarna om de inte kan lösa det själva.
 
Tango: Det är övervakare av hederskultur och liknande saker vi inte ska ha i skolan. Skilj det från föräldrar som skolan eventuellt väljer att ta hjälp av.

Fyra vuxna per klass behövs normalt inte.
En engagerad lärare kan ge och ta, och behöver inte lön för en övernattning. Rektor kan gärna ge dem ledigt ett par halvt meningslösa lovdagar med arbete för lärarna om de inte kan lösa det själva.
Håller med om att skolan inte ska bejaka hederskultur men kan det kanske öppna ögonen på en medföljande förälder, för hur man kan göra i Sverige: så här tältar man i Sverige?

/Patrik
 
Ingen av oss vill ha hederskultur i skolan, så den frågan kan vi släppa.
Vist kan man göra som du föreslår i sista meningen om det passar in i helheten.
Är nödvändigt att ha lärt känna föräldrarna en aning i förväg i så fall.
 
Tango: Det är övervakare av hederskultur och liknande saker vi inte ska ha i skolan. Skilj det från föräldrar som skolan eventuellt väljer att ta hjälp av.
Självklart är det så. Men hur skiljer du på "bra" och "dåliga" föräldrar? Rent praktiskt alltså? Ger vi enstaka lärare eller rektor mandat och uppdrag att avgöra vilka föräldrar som är välkomna medhjälpare resp ej önskvärda? Och var överklagar jag om JAG hamnar på svarta listan?

Fyra vuxna per klass behövs normalt inte.
Best case så räcker det med två. Sker en olycka kan en ta hand om den eleven och den andra resten av klassen.
Men många klasser har en ett par individer som kräver "punktmarkering". Antingen för att de är stökiga eller för att de har notorisk "otur" med knivar, eld, hala rötter, vassa stenar etc etc.
Jag skulle inte planera en övernattning med scouter eller frilufsare med bara två ledare på 25 barn/ungdomar utan rejäl föräldrauppbackning om jag inte kände gruppen väldigt väl.
En engagerad lärare kan ge och ta, och behöver inte lön för en övernattning. Rektor kan gärna ge dem ledigt ett par halvt meningslösa lovdagar med arbete för lärarna om de inte kan lösa det själva.
Hmm. Jag är rejält engagerad i mitt jobb (inte i skolans värld) men om jag blev tillsagd att jobba gratis en natt skulle jag be chefen fara och flyga. Gillar du gratis övertid?[/QUOTE]
 
"Fyra vuxna per klass behövs normalt inte.
En engagerad lärare kan ge och ta, och behöver inte lön för en övernattning. Rektor kan gärna ge dem ledigt ett par halvt meningslösa lovdagar med arbete för lärarna om de inte kan lösa det själva."
Har du själv ett arbete där du skulle tycka att en natts övertidsarbete utan ersättning skulle kännas lockande? Eller att det skulle räcka med att det "skapar bättre stämning" om du gjorde det?
Mängden entusiastiska tältare som gärna jobbar över utan ersättning bland lärarkåren är nog inte särskilt stor. Jag känner personligen lärare som faktiskt gör just det, men de är undantag.
 
GustavOH och Titantomten: När det gäller arbetstiden: Var kreativ och använd ”ge och ta”. Gav ett exempel på att skippa något annat som känns meningslöst, som ett par dagar arbete på sommarlovet.

Det är inte jag som har föreslagit att ta hjälp av föräldrar. Gör man det är det viktigt att det blir bra för eleverna. Kräver lite eftertanke och handlag, inte helt självklart i en sådan här känslig situation.

Elever med behov av resurspersonal får med sig sådana.
När det gäller personalbehovet så känner lärarna eleverna väl och är vana vid att leda.

Det ska finnas folk som backup som kan åka ut om det skulle behövas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.