Nån som testat Primus Winter Gas

Ställ in en tub i frysen över natten så borde den ju bli ca: -18-20 grader. Jag gjorde ett liknande test med en gastub från Biltema och använde den i uppochner läge på mitt Omnifuel för att mata fram flytande gas, det funkade perfekt. Koktiden blev ungefär en minut längre för 1 liter vatten men bränsleåtgången var den samma som för en rumstempererad tub.
Jag antar att vintergasen är främst för toppmonterade kök, där det går att köra med tuben uppochner som på Spider och liknande med förvärmningsslinga så kanske det inte spelar så stor roll.
 
provade gasen på senaste turen, den funkade på morgonen när det var - 20 medan sedan på dagen när det var runt -25 så kunde jag inte tända gasen..
 
Vad jag förstår så är blandningen justerad så att det består av lite propan (30%) och resten mestadels isobutan

Isobutan har lägre koktemperatur (-11 grader C) än n-butan (~0 grader C) och därför kan arbeta till lägre temperatur än annars den vanliga blandning där butandelen är 1/3 isobutan och 2/3 n-butan i början och i stort sett ren n-butan i slutet med låga halter propan och lite högre halter isobutan.

Antar man att Primus vintergas är 30% propan och 70% isobutan så är 1 Bar absoulttryck (samma som omgivande lufttryck) vid - 26 grader C och förklarar varför det inte kommer någon gas längre. För 0.25 bar övertryck (vilket räcker för att de flesta gaskök skall kunna ge en hyffsad låga) så är det vid -20 grader C och kommer att hålla sig där hela tuben ut om man kör tuben upp och ned - vilket verkar stämma ganska bra med gjord observation tidigare i tråden.

Kör man i gasform hela vägen och propanet fraktionerar först ut så kommer balanstrycket med luften när sista slatten är kvar i tuben att ligga på vid -18 grader C och för 0.25 Bar övertryck ca -13 grader C.

Oavsett, så är det en klar förbättring än standardblandningen i 3-säsongs-tuberna och kör man med tuben upp och ned mestadelen av tiden så är det ganska få tillfällen det inte levererar i stark kyla och det behövs ganska få grader uppvärmning av tuben för att tuben skall börja leverera igen. - innan för jackan en kort stund eller doppas i kall vatten (och det blir is på tuben om man inte får alltihop över 0 grader C)) och grytmysare på tuben som isolering och tuben kommer att leverera för hela måltiden om man kör vätskematat.

Måste säga att primus har gjort vad de kan för att förbättra vintergasen utan att gå över till större, tåligare och tyngre flaskor eftersom topptrycket vid 55 grader C är fortfarande begränsat och ganska lågt i många länder (begränsningen är hårdast i Frankrike vilket gör att det drabbar alla andra också som accepterar högre tryck)

---

Vet man att man skall laga mat när det är väldigt kallt så skall man tappa ut så lite gas i gasform som möjligt ur tuben (för uppvärming av köket är det OK) och mestadelen köra det upp och nedvänt med kök som klarar vätskematning bra. En tub som töms upp och ned på det sätter blir inte ytterligare kallare som det annars blir när man tar ut gasen i gasform och har man värmt tuben bara så lite att det börja ge gas med tillräcklig tryck, så behålls värmen i tuben bättre under kökets användande.

Skall man ha finare reglering av lågan så är det fortfarande krav att reglernålen sitter ända in till brännarens centrum och inte försöker regleras mha. kran på tuben när man kör vätskematat, och då blir det inte så många kök kvar att välja mellan. Annars är det full fart som rådande tryck i tuben ger vid temperaturen som gäller.
 
Senast ändrad:
bra förklaring. jag ska testa vintergasen på fjällräven winter classic på höga kusten, det vore perfekt om man kunde fortsätta använda gas även på vintern.
 
Det betyder alltså att fördelen bara finns när man använder köket länge?
Vill säger att alla de som bara koka upp sin mat eller vatten lite kort inte kommer har någon fördel med denna flaska?
För hur många har köket igång i typ 60min när man är ute? (klipp)?

Alla som gör vinterturer i fjällen lär ju smälta snö för att få vatten, precis en aktivitet som brukar ta sisådär 45 minuter till en timme varje morgon, lite beroende på vilken typ av snö som ska smältas liksom mängden vatten. Sen ska man ju smälta snö på kvällen också, ytterligare ca 30-45 minuter om man gör som jag dvs smälter det mesta på morgonen.

Och just därför är ju gas inte det självklara valet för vinterturer, det brukar ju som bekant gå bra en kort stund, men sen börjar flaskan bli för kall för att ge bra effekt.

Så om de nya primusflaskorna funkar hyfsat även efter 10 minuter ;), så är åtminstone jag intresserad :).

//Joru
 
Om man har bränslekök som kan hantera flytande bränsle (dvs köra med tuben upp och ned som optimus vega, primus omnifuel, omnilite TI och säkert några få fler som jag inte känner till), så kan man köra ut hela tuben utan att tuben kyler ned sig själv under omgivande temperatur, det är man tar ut gasen i gasform som gör tuben mycket kallare och vid kallt väder behöver lite hjälpvärme för att behålla trycket.

Dock bara för att brännaren har en förvärmningslinga innebär det inte att de alltid passar för vätskematning av flödestekniska skäl (stötkokar, pulserar etc) eller är svår att rengöra, campingasol som tas flytande bär alltid lite olja med sig från den globala distrubitionen (för att smörja pumpar, ventiler etc.) innan det förpackas och kan koksa i förvärmaröret och kanske till slut proppa i munstycket och då bör det var möjligt att rensa i fält - vilket alla flytbränslekök är byggda för men dom flesta gaskök inte är byggda för.
 
Använt...

Nån som testat mer utförligt nu under vintern?

...vintergasen under årets påsktur. Den fungerade fint ner till ca 15-20 minus, där börjar den tappa lite. I minus 22 ca fick jag hjälpa tuben genom att hålla händerna/handskarna runt den.

Då körde jag med toppmonterat kök med lågtrycksbrännare (reactor).

//J
 
...vintergasen under årets påsktur. Den fungerade fint ner till ca 15-20 minus, där börjar den tappa lite. I minus 22 ca fick jag hjälpa tuben genom att hålla händerna/handskarna runt den.

Då körde jag med toppmonterat kök med lågtrycksbrännare (reactor).

//J

själv testade jag till -10 ungefär under min påsktur både till primus omnifuel och liten toppmonterad brännare. det fungerade kanon så jag är sugen på att skippa bensinköket helt till nästa tur.

upplevde du att den inte tappade effekt alls innan 15-20 minus?
 
själv testade jag till -10 ungefär under min påsktur både till primus omnifuel och liten toppmonterad brännare. det fungerade kanon så jag är sugen på att skippa bensinköket helt till nästa tur.

upplevde du att den inte tappade effekt alls innan 15-20 minus?

Nej, inget tapp som jag märkte. Men reactor har en lågtrycksbrännare som fungerar med samma effekt över hela tubens brinntid (utom de allra sista minuterna precis innan tuben är helt tom). Det borde ju utjämna effekten även då trycket varierar med temp...

...med en vanlig brännare märks det kanske mer...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Askel Tentipi Heatpal, varför försvann den och vill nån sälja? Kök och brännare 3
såg nån som vet om coleman Faether 442 peak 1 Kök och brännare 1
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Skipper_ Knäppa vätskor i multifuelköket? Vad har du testat? Kök och brännare 11
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
magkar80 Primus Etapacklite, testat? Kök och brännare 6
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
realout Gravity MF testat Kök och brännare 12
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.