Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar?

 
Det är väl bara att mäta, testa och komma fram till just de lösningar som passar just dig och din favoritgryta? Grytans mått är mindre optimalt att dimensionera efter vad som kan "nestas" - utan helst av mängd och sort av mat du tänkt laga, och den brännare du vill använda. Bredare och lägre gryta rymmer mer i förhållande till sin vikt, går att äta ur och är lättare att röra om i, men den är också mer bränsleeffektiv på en gasbrännarlåga.

Ännu lättare blir anpassningen till dina egna behov, om du fixar sådant som grytmysare och vindskydd själv, Det är ju bara att klippa och tejpa man behöver kunna för att hantera gamla skumplatsunderlag/sittdynor (grytmysare) och alufolie från engångsformar eller -serveringsfat (vindskydd, reflektor, grytlock). Hur jag själv har gjort ser du här. Allt "nestar" i, och skyddas av, den måttanpassade grytmysaren.

Var jag aldrig fattat är varför folk envisas med att "nesta" just gaspatronerna i grytan. Dras storlek varierar ju med turens läng m m, de ger icke-optimala gryt-val, och det är faktiskt bättre att fylla dem med alt annat, indre dinensionerande köksattiraljer.

Gaspatronen vill jag själv ha lös och lättillgänglig i någon sidoficka på ryggsäcken, så jag kan stoppa den i en kroppsnära ficka innan jag tänker slå läger och laga mat. Då blir den varm när jag väl ska tända köket, vilket hjälper till vid kyla.
 
Senast ändrad:
Om det är lätta prylar fråga i gruppen Ultralätt utrustning på Facebook, dom nördar ner sig massor i det
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.