BioLite - någon som testat?

Ramlade på den här spisen på nätet igår och undrar om någon testat: www.biolite.com
Kombinerar effektiv vedeldning med en laddningsfunktion för elektronikgrejer och verkar vara helt seriös. Finns också en större version för matlagning i hemmiljö (i länder utan utvecklad infrastruktur will säga).
 

Bilagor

  • camp_overview_img_2-942x648.jpg
    camp_overview_img_2-942x648.jpg
    42 KB · Visningar: 2,471
För att kunna ladda måste du elda, laddtiden är betydande. Avser du gå eller ladda? Bättre länk http://www.biolitestove.com/

Spisen är relativt liten och lagar du mat ute måste du fylla på ved under tillagningen, då svalnar maten eftersom spisen är toppmatad.

Lite större modeller finns för större grupper och de förefaller mer praktiska för sitt ändamål. De säljs från Afrika bl a.

Den spis jag beställde, stals på vägen och efter lite pappersdebakel fick jag en retur. Av lämnade rapporter om praktiska bruk bestämde jag mig för en annan i mitt tycke funktionellare lösning.
go tur
 
Som seobserver nämnde tar laddning tid. Laddningsfunktionen på köket ska nog främst ses som "nöd-laddare".

En full laddning av en smartphone lär ta något längre tid än när motsvarande lur laddas via ett standard USB 2.0 dator-uttag. Vilket brukar ta minst dubbelt så lång tid som via medföljande laddare. Det handlar alltså om 3-4 timmars, förmodligen rätt intensivt. eldande för att ladda en vanlig smartphone.

Enligt tillverkarens specifikationer Kan köket ge max 2 Watt (= 0,4 A) laddning kontinuerligt, vilket kan jämföras med ett standard USB 2.0 dator-uttag som ger 2,5 Watt (= 0,5 A).
Har telefonen tex ett batteri på 1,6 Ah tar laddningen 4 timmar med 0,4 A (0,4 A * 4 tim = 1,6 Ah).

Är det dessutom vinter och kallt ute, går det inte att ladda ett lithium-batteri så länge batteriet har lägre temperatur än ca 5-10°C. Jag har inte provat men en telefon bör vägra att ladda vid låg batteri-temperatur. Det gäller då att hålla telefonen lagom varm under hela laddningen. Värme finns ju förvisso på köket - i överflöd... Det blir så lätt för varmt, och lithium-batterier gillar inte värme. Dom har en tendens att i det närmaste explodera då (explosionsartad brand).

En enklare och gissningsvis billigare lösning för laddning är nog lösa sk. powerpacks som börjar bli rätt vanliga nu.
powerpack-2200-mah-bla
Motsvarande problem med att ladda en telefon vid kyla finns för övrigt även med dessa. Laddning med telefonen nära kroppen är nödvändigt. Helst ska även powerpacket vara nära kroppen vid laddningen för att få bättre kapacitet (så det räcker längre), men det är inte nödvändigt.

Har man valt powerpack-spåret finns det andra ved-eldade kök att välja på som är mer praktiska som kök.
Men BioLite-köket är en kul idé och är idealiskt för den som vill ha mest prylar när han dör...
icon7.gif
 
Hej,
Jajamensan, jag har testat Biolite. Jag är en lycklig ägare till en Biolite-brännare som jag fick i julklapp... (jodå, jag visste att jag skulle få den och jag väntade som ett barn på att tomten skulle komma :) ).
Jag har inte hunnit använda den så mycket ännu, men jag håller på att träna på hanteringen.
Det är lite pillgigt det där med tändningen. Det som skiljer den från de flesta andra brasor man tänt är att det är svårt att tända den nerifrån och det finns inget tydligt självdrag i den. Det blir en balansgång mellan hur mycket fläkt man ska ge brasan vid tändning. Jag vill gärna tända den med "vad naturen ger", men granriset har varit lite surt de gånger jag varit ute. Tidningspapper (det växer ju också därute:) ) går bra, men det är lätt att man blåser ut brasan.
När den är igång så brinner den med en riktigt ren och varm låga. Man måste peta i bränsle med jämna mellanrum och det gäller att man tar det försiktigt om det inte är riktigt torrt (osäker på hur känsligt det är, har kört den mestadels på pellets (växer också därute)).
Jag är ju av åsikten att det i första hand är en brännare att använda till kök så jag har faktiskt bara labbat lite med elproduktionsdelen. Det stämmer nog bra att den laddar med en halv ampere. Det tar ju då ett tag att ladda en modern smartphone. Man kan ju fundera på om man kanske ska ha en "skogstelefon" som är snål och har ett litet batteri som laddas fort. Någon som har några goda ideer vad gäller en sådan?

Summa summarum... Jag är riktigt nöjd med Biolite.
 
Jag köpte en i veckan å jag är väldigt nöjd, köpte även grilltillbehöret för att slippa bära med mig gas samt gasköket.

Vid min "premiäreldning" så eldade jag pellets vilket fungerade otroligt bra och det blev jäkligt varmt. Lät pelletsen ta sig innan jag startade fläkten.

Nästa gång ska jag testa med pinnar och kottar för å se hur bra det fungerar.

När grillen är monterad så går det att mata brasan utan att ta bort grillen, man lyfter bara på en liten lucka.

Laddningsfunktionen ser jag bara som en slags bonus då jag i normala fall har några powerpacks med mig.
 
Lithiumion-batterier:

Anoden/minuspolen (fast det är katod när den laddas) pläteras med metallisk lithium istället för att sugas in i grafitens kristallstruktur om man laddar batteriet och den är under ca 0 grader C - dels förlorar batteriet kapacitet permanent (då den metalliska lithiumet inte löses upp igen vid urladdning och dels blir batteriet farligt då lithiumet skapar nålformade dendriter som kan perforera separatorn och gå i kortis med massan på andra sidan separatorn - och till skillnad från NiCd-batterier som också gjorde detta när de blev tillräckligt gamla, så blir det termitbrand när det går i kortis i en LiIon-batter då det räcker med en enda liten mikroskopisk punkt som går över en bit över 200 grader C på Li(n-1)CoO2 på katoden för att det skall bli en glödfront som sprider sig i batteriet.

Nu försöker man minska den här känsligheten med mangan och nickel i kobolt-dioxiden så att tändningdtemperaturen är högre - men priset är lägre cyklingstålighet och sämre åldring.

Många laddkretsar i tex telefoner vägrar att ladda batteriet om batteritemperaturen sjunker och närmar sig 0 grader C just för att inte få ovanstående förlopp

Till detta har man som alla andra batterier att reaktionen går trögare när det är kallt och inre resistansen stiger ju kallare det är.
 
grym produkt

Jag har flitigt använt Biolite i ca 3 år och har svårt att klara mig utan den:) gillar mycket iden att plocka lite pinnar och kottar längs vägen för att sedan värma maten/kaffet med. Brukar ha med lite finhuggen fura/björk att tända med eller att elda med om det blir för blött i skogen. Det går snabbt att koka vatten och tillaga mat, det blir lite sotigt dock bättre än öppen eld. Vad gäller laddning av smartphones och liknande så brukar det ge sig genom att göra lite myseldning efter maten, brukar ta någon timme eller två av att njuta av elden och gratis energi. Det som kan kännas lite negativt är vikten (930g) men då kan jag å andra sidan räkna bort powerpacks och gasbehållare så det jämnar ut sig. Har precis beställt en Kettlepot och ett stekbord så jag får återkomma med lite input på dessa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
regius Biolite Kök och brännare 9
Grönställ BioLite. Cyber-vedkamin för 2000-talet? Kök och brännare 4
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
davst Läckande gaskartusch - någon? Kök och brännare 52
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
Skipper_ Knäppa vätskor i multifuelköket? Vad har du testat? Kök och brännare 11
magkar80 Primus Etapacklite, testat? Kök och brännare 6
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
realout Gravity MF testat Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.