Biolite

Nå, hur gick det?

Mvh Glenn

sådär skulle jag säga, krävs lite experimenterande för att få koll på det. kräver små kvistar/papper eller dyl för kunna få igång en bra eld och sedan får man inte mata in för stora bitar. när den väl brinner på max är där ett jäkla drag i den och man bör ha många små kvistar redo att slänga i vilket kan vara svårt i naturen då man oftast för stora kvistar o dyl skulle jag säga. sen vad det gäller usb uttaget så gick en led lampa fin fint men ladda mobilen gick inte bra.

update

beställt grill kitet som släpptes i år, som verkar förbättra enheten lite. skall försöka fota/filma lite och visa senare
 
Senast ändrad:

hann bara testa det en gång i höstas i ett litet snabbt försök att grilla hamburgare. tyckte väl att det var en enkel sats att sätta ihop och fungera ganska smidigt att fylla på med bränsle. men jag tycker det är svårt att få en konstant och jämn eld. lätt att man lägger i för mycket kvistar och det blir rökigt och elden dör ut eller har man för lite och då är det inte tillräckligt med eld för att grillningen skall bli bra kändes det som. man vill ju ha mycket eld/värme för att det skall komma ut och det är väl allmänt problemet med biolite att kunna få ner torr och bra ved i den i rätt storlek. när man får fullt ös på den så är det ju ett jädra tryck vilket dock innebär att man förbrukar en jädra massa bränsle också. Så den fungerar ju absolut men det är inte helt praktiskt redskap om man snabbt vill få eld, tillaga osv.
 
Laddning via spisar är en tidsödande process och räcker inte vedförrådet i spisen till en full laddning så är det en illusion. Ingen av de på marknaden små bärbara spisarna löser ännu uppgiften tillfredställande. YMMV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Grönställ BioLite. Cyber-vedkamin för 2000-talet? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.