mobiltelefon för friluftslivet...

Kan inte se nån anledning att ha en speciell telefon just för frilufslivet......jag behöver bara tillgång till väder-appen...har en Samsung Galaxy mini...duger bra, men kort batteritid

jag litar mer på mina kläder som pallar alla väder än appar. Jag vill kunna använda luren med blöta kalla fingrar och gärna med handskar, med andra ord en knapptelefon :)
 
jag har ett bamsefodral (vilket gör det svårt att komma åt bokstäver på sidorna) till min ajfåne och jag har en solcellsladdare som även innehåller ett ack för 8 laddningar. kanon grejor alltihopa. MEN...

Jag måste kunna använda den med blöta fingrar /tunna handskar och jag vill kunna se vad det står på skärmen även i solljus....

Sonim verkar bra i skogen, men jag har också hört massor med klagomål på ljudet plus att jag skickar mycket sms....

Samsung och jcb tänkte jag titta närmare på. Samsung är ingen favorit sedan två månader med deras "byggmobil" riktigt stenålders junk....

kluven som sjutton :(
 
Jag har kollat in tester och lifeproof verkade tom funka under vatten men handskar är mer tveksamt. Min iPhone 4S funkar jättebra i sol, har du en äldre? Stor nackdel med batteritid på alla smartphones. Jobbigt att köra med två mobiler också. Aldrig blir man nöjd.

jag har ett bamsefodral (vilket gör det svårt att komma åt bokstäver på sidorna) till min ajfåne och jag har en solcellsladdare som även innehåller ett ack för 8 laddningar. kanon grejor alltihopa. MEN...

Jag måste kunna använda den med blöta fingrar /tunna handskar och jag vill kunna se vad det står på skärmen även i solljus
 
Stor nackdel med batteritid på alla smartphones. Jobbigt att köra med två mobiler också. Aldrig blir man nöjd.

Nej ska man ha en robust, vattentät utemobil som kan hanteras i starkt solljus med våta händer och med bra batteritid så får man försaka något annat.
Kompromissa alltså.
När denna goda cigarr finns (det gör den väl med tiden) så kommer man få betala för den.

thomas
 
Yep, men efter att ha forskat ganska mycket så verkar man få man allt det där utom batteritiden med det där lifeproof-skalet. Min iPhone är väldigt läsbar i direkt sol, var riktigt dåligt på min gamla SonyE-smartphone. Jag brukar, pga risk att köra slut på batteriet och att jag inte vill bli nådd, alltid slå av mobilen på fjällvandring när den inte används. Jobbar man och finessen är att kunna bli nådd och alltid ha den igång så är saken annan.

Nej ska man ha en robust, vattentät utemobil som kan hanteras i starkt solljus med våta händer och med bra batteritid så får man försaka något annat.
Kompromissa alltså.
När denna goda cigarr finns (det gör den väl med tiden) så kommer man få betala för den.

thomas
 
Jag har en Samsung GT-E2370 när jag jagar, reser, går i skogen eller vistas i bullriga och smutsiga miljöer. Fördelarna är att den är robust, vattentålig, högljud och har extremt bra batteritid. Jag ringer måttligt med den och behöver därför inte ladda batteriet mer än högst en gång var femte eller sjätte vecka. Nackdelarna är dåliga menyer, halvdåligt ljud och stora svårigheter med att tyda skärmen vid starkt solljus.
När jag rör mig i eller nära stan använder jag en Nokia 3720 classic. Fördelarna med den jämfört med Samsung är att menyerna är avsevärt bättre, ljudkvaliteten är bättre och fram för allt att skärmen är knivskarp, även i solljus. Nackdelarna är att den är mindre stryktålig, har mindre och inte lika distinkta knappar, samt att även om man ringer måttligt behöver den, vid dygnet runt-drift, laddas minst var annan vecka.
 
det låter lite som att vi alla har samma problem. Man nöjer sig med det minst dåliga....

Jag ska kolla upp "lifeproof" och se vad det är, aldrig hört talas om den . Jcb och sonim är starka kandidater. Har erfarenhet av samsungs telefoner sedan tidigare och jag stod inte ut mer än ett par veckor. Sämsta os jag någonsin varit med om :(
 
Jcb och sonim är starka kandidater.(

Vad gäller Sonim (JCB ser ungefär likadan ut) så var beredd på att det är ett annat djur än en smartfån. Inte så kul på kontoret. Inga finesser. Man ska kunna surfa, glöm det. Den ska ha GPS, glöm det. Den har kamera, den kan du glömma också. T9 funktion finns inte. Tappar du den på foten kommer du halta. Burkigt ljud för alla som talar med dig.

Bara några få fördelar: robust som ett kassaskåp, vattentät, mycket bra batteritid och en stark ficklampa. Rejäla lysande knappar och skärmen syns bra i dagsljus. THATS IT!
Samtal och SMS = OK. No more.
Tja du kan bulta ner tältpinnarna med den också...

thomas
 
För att en "friluftstelefon" ska kännas seriös tycker jag det är en grundförutsättning att det går att skifta batteri, åtminstone om man vill kunna förlita sig på fler funktioner än "nödsändare, avstängd i botten av ryggsäcken" under mer än några timmar i stöten. Ingen som använder t.ex. en kamera eller en GPS seriöst skulle komma på tanken att köpa en sådan som har inbyggt batteri, när de funktionerna flyttar in i mobilen blir det samma sak med den. Man vill självklart ha kontinuerlig drift, utan avbrott för mer eller mindre effektiv laddnig.

Sen är det en säkerhetsfråga också;

- Min kompis har brutit benen, har du en telefon?!!
- Javisst! ..men det är ju inget vidare väder idag.. på onsdag eller torsdag ska det visst spricka upp, då kanske vi kan ladda den tillräckligt för att få iväg ett sms eller så..

;)

Gällande tåligheten hos smartphones så tror jag den är bättre än många föreställer sig, kanske beroende på modell. Jag har drämt min N8 i golvet och marken otaliga gånger, men både skärm och kameraglas ser fortfarande i princip ut som nya efter snart två år. (har aldrig använt några fodral eller displayskyd till vardags - bara tryckt ner den i fickan eller väskan tillsammans med mynt, nycklar osv). Gorillaglas/motsvarande är ett måste! Blöta händer, duggregn och korta spolningar har den också fixat, men när jag räknat med att använda den i blöta har jag haft den i mobilpåse, vilket också funkar fint.
 
Senast ändrad:
Vad gäller Sonim (JCB ser ungefär likadan ut) så var beredd på att det är ett annat djur än en smartfån. Inte så kul på kontoret. Inga finesser. Man ska kunna surfa, glöm det. Den ska ha GPS, glöm det. Den har kamera, den kan du glömma också. T9 funktion finns inte. Tappar du den på foten kommer du halta. Burkigt ljud för alla som talar med dig.

Bara några få fördelar: robust som ett kassaskåp, vattentät, mycket bra batteritid och en stark ficklampa. Rejäla lysande knappar och skärmen syns bra i dagsljus. THATS IT!
Samtal och SMS = OK. No more.
Tja du kan bulta ner tältpinnarna med den också...

thomas

BINGO! friluftslivet i min värld är inget kontor :) Om jag får för mig att drälla på facial eller surfa kan jag har et tkontantkort i ajfånen som gärna får bo i vattenpåsen med annat skit som inte pallar vatten...
 
friluftslivet i min värld är inget kontor

Och en bra smartphone är i min värld ingen kontorspryl.

Det är en pryl som ersätter flera andra pryttlar som jag tidigare kånkade omkring på i mitt friluftsliv, och samtidigt tillför en drös nya funktioner som jag har glädje och/eller nyta av ute.
 
Och en bra smartphone är i min värld ingen kontorspryl.

Det är en pryl som ersätter flera andra pryttlar som jag tidigare kånkade omkring på i mitt friluftsliv, och samtidigt tillför en drös nya funktioner som jag har glädje och/eller nyta av ute.

Helt ok, alla är olika.

jag är inte beroende av att dela med mig av min fritid med världen. iaf inte värre än att jag gärna tar papper och penna om jag behöver skriva av mig. Sen kan jag dela med mig när jag kommer hem :)

Det som stör mig med ajfånen är att jag inte kan hantera den med handskar på. skitkasst. Jag vet att det finns skydd och vattentäta skydd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.