Lämplig mobiltelefon för utomhusbruk?

Efter att förlorat min gamla trotjänare R310s så söker jag nu med ljus och lykta efter en efterföljare.

Min idealtelefon borde vara:
* smidig i vardagsbruk
* någorlunda vattentät (eller kunna göras det).
* möjlighet till extern antenn (=bättre räckvidd)
* Gärna GPRS
* Gärna möjlighet att koppla digitalkamera och skicka bilder (Koooolt, men onödigt)

Jag misstänker att många av punkterna ovan är oförenliga, men är det någon som har någon idé om vad som bäst motsvarar dessa krav?
 
R310s är svårslagen...

R310s är nog rätt svårslagen som telefon för utomhusbruk men med ett vattentätt nallefodral så kan man ju använda även andra telefoner utomhus. Själv så har jag min R310s i Aquapacfodral i en av fickorna på flytvästen när jag paddlar. :)
Ett Aquapacfodral är i mina ögon väl värt sina 149 spänn på Clas Ohlson. :)
(Clas i Ohlson har även andra vattentäta fodral, bl.a. Boxit från Ortlieb)
 
Vattentäta fodral...

...finns det dylika för "de flesta telefoner"? I sådana fall kanske man inte ska stirra sig blind på om en telefon är vattentät eller inte från början.

Vad som oroar mig mest är om mobilen pallar hög höjd, fukt och låg temperatur. Låg temperatur kan avhjälpas om man har telefonen nära kroppen, men då får man å andra sidan problemet med fukt...

Det är ju kul om mobilen får plats i fickan om man inte är i skogen (nej, jag bor inte där jämt).
 
Aqua Pac

Hej Johan,
Jag har använt AP ett antal år och den skyddar för samtliga av dina nämnda farhågor, dessutom behöver ju inte mobilen tas ur fodralet för att du ska kunna prata och även höra vad din mamma/flickvän/polare/chef eller annan säger, det är ju ett plus i mina ögon. Tillfällen då du behöver ta ur mobilen ur fodralet är vid hopkoppling med kamera, dator eller dylikt. Om nu inte den mobil du väljer som efterträdare har Bluetooth förstås, då är den delen löst också. Vid följande tillfällen har AP räddat mina elektroniska ögonstenar:
I kajaken och även ur!
Under svettiga skidnedfarter under jackan, om inte AP hade funnits då så hade definitivt inte någon deodorant i världen hjälp för att rädda min mobil.
M.fl. ställen.
 
Siemens ME45

Jag har en ME45 sedan ett år, den är vatten- (fungerar i duschen!!) och stöttålig. ME45 har extra packningar och vattenskydd vid tex tangenter och batterilucka samt gummipluggar till kontakter odyl. Den har GPRS och är mycket liten och smidig att använda. Userinterface är dock inte helt i enlighet med min intuition. (Där stämmer Nokia bättre, men deras utetelefon är stor och bulkig.)
Jag kommer att behålla ME45 länge som utetelefon.

Jag har alltid fått konstiga ljudeffekter pip & tjut ??rundgång?? med telefonen i vattentäta fodral. De är dock utmärkta som säker förvaring vid paddling, då jag vanligtvis har telefonen avstängd.

/L
 
Jag har en Siemens M35 (tråkig och få finesser) som funkar jättebra. I förrgår drabbades vi av hällregn när vi klättrade på Kullaberg och telefonen var som vanligt i topplocket på ryggsäcken men ryggsäcken var placerade i ett hörn som snabbt förvandlades till ett vattenfall. Allt var dyngsurt men telefonen funkade som vanligt. Jag har också tappat den från flera meters höjd på hårt underlag utan minsta skråma på den.

Lycka till med ditt köp

/Henrik
 
Sprucken Aquapac

haskell; sa:
R310s är nog rätt svårslagen som telefon för utomhusbruk men med ett vattentätt nallefodral så kan man ju använda även andra telefoner utomhus. Själv så har jag min R310s i Aquapacfodral i en av fickorna på flytvästen när jag paddlar. :)
Ett Aquapacfodral är i mina ögon väl värt sina 149 spänn på Clas Ohlson. :)
(Clas i Ohlson har även andra vattentäta fodral, bl.a. Boxit från Ortlieb)
Jag har ungefär samma vanor och grejer som Fredrik men förra veckan hittade jag en spricka i svetsen på min Aquapac. Då min Aquapac är äldre 1 år ville importören via Naturkompaniet inte låta mig reklamera min Aquapac. I februari i år gick det däremot bra att reklamera likadan spricka i en 2-3 år gammal Aquapac som jag har till min VHF. Gissningsvis har antalet reklamationer p.g.a. spruckna svetsar ökat så mycket att det blivit för dyrt att tillåta reklamationer då den lagstadgade garantitiden på 1 år gått ut.

När jag var inne på Naturkompaniet i Västerås och pratade om min trasiga Aquapac, så sa en kille i personalen att hans mammas Nokia funkade dåligt (tjutande ljud) i hans Aquapac, meddans hans mobil funkade OK i samma Aquapac. Han trodde det berodde på utformningen av hans mammas mobil som är lite böjd, något slag av rundgång av ljudet från högtalare till mikrofon.

Tillägas kan att en mobiltelefon med lucka är fullständigt oanvändbar i en Aquapac, men det har väl alla förstått, utom en kompis till mig.

Jag ska nu prova att laga min Aquapac med universalmedlet LiqueSole.

Per Brune
 
ME45 OK!

Den uppfyller alla dina krav (ingen inbyggd kamera dock). Jag är nöjd med min, menyerna kräver en hel del tillvänjning. Använder den en hel del på jobbet och den är bra som arbetstelefon.

Den brukar ligga i en AquaPac, har inte testat den i duchen än!

Liten och smidig, en tjejkompis tyckte den var "liten och söt". Jag tycker nog att färgen är i tråkigaste laget för att kallas söt. Jag hade hellre haft en knallgul.

/Andreas
 
Köpte en T65:a

Ingen utomhustelefon precis, men jag är (oftast) försiktig med telefonen. Köpte den mest för att den verkade vettig i vardagsbruk, att ha två telefoner känns onödigt. Jag är också invand på Ericssons menysystem (de flesta verkar överens om att Siemens har icke-intuitivt gränssnitt)? Hoppas att en Aquapac ska hålla tätt, den som lever får se...

Siemens ME45 verkar annars vara den telefon just nu som de flesta på tråden rekommenderar. R310 är som sagt på väg "ut", konstigt att Ericsson inte har någon uppföljare till den? Förutom att min adressbok försvann ur telefonens minne efter att ha varit påslagen många timmar, samt några mjukvarufel (har faktiskt fått ta ut batteriet för att stänga av den ibland!), så var den en riktig arbetshäst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.