Lämplig mobiltelefon för utomhusbruk?

Liten = bra!

Som vandrare ringer jag inte ofta. Men man vill ändå ha den med. Jag väljer därför alltid bland de mindre modellerna. Har haft Nokia 8210 i drygt 2 år nu och den funkar bra. Den är liten och med det enkel att skydda från stötar. Och om den inte behövs på hela vandringen så har man inte burit så mycket i onödan. Men det är klart, jag står ju inte i ett vattenfall och ringer med den...
 
Kär leksak för vuxna?

Man skulle kunna tro att detta var ett forum för tonårsflickor, som skryter om alla sina ringsignaler å bild-sms, på t-banan. Typ -min e bättre än din...
 
5210

Jag har en 5210 men inte vet jag om den är speciellt bra för utomhusbruk även om den profileras så. Den är (ska vara, har inet testat) stöttålig och vattentålig (dock inte vattentät).

Dock är det dålig batteritid och det är inte bra när man är ute en vecka eller längre.

Roliga finnesser är väl termometern som dock aldrig visar rätt och tidtagningsfunktionen som är väldigt bra om man har användning för det.
 
Re: Kär leksak för vuxna?

carvingkimbo; sa:
Man skulle kunna tro att detta var ett forum för tonårsflickor, som skryter om alla sina ringsignaler å bild-sms, på t-banan. Typ -min e bättre än din...


Tja...det får nog isåfall gälla samtliga ämnen som avhandlas...men kul är det!

Per (skryter helst inte...)
 
Nokia 5210...

En kompis till en kollega var intresserad av att köpa en sådan men när försäljaren skulle demonstrera hur tålig den var genom att släppa den i golvet så gick den sönder ganska rejält. Det blev ingen affär... ;)

Generellt så är jag väldigt tveksam till kombinationen "utbytbart skal" och "tålig telefon". Det säger sig ju självt att det kan bli en del kompromisser som kanske inte är så bra...

För egen del så funderar jag på att köpa en R310s till att ha i reserv. Jag förstår inte varför SonyEricsson inte tar fram en efterföljare för den har ju onekligen en stark ställning i sin nisch...
 
Re: Nokia 5210...

haskell; sa:
Generellt så är jag väldigt tveksam till kombinationen "utbytbart skal" och "tålig telefon". Det säger sig ju självt att det kan bli en del kompromisser som kanske inte är så bra...

Ja, utbytbart skal är ju bara larv om man bara använder telefonen och inte har behov av att "stajla" med den (med rosa hjärtan, tecknade tigrar, zebraränder och andra krafsmotiv). Fanns (finns) det inte t om ringar man sätter fast på mobilantennen? Utbytbart skal är kanske bra om displayen spricker, men det är ingen katastrof heller såvida den inte är helt kass.
 
Re: Re: Kär leksak för vuxna?

Tja...det får nog isåfall gälla samtliga ämnen som avhandlas...men kul är det!

Per (skryter helst inte...) [/QUOTE]

Ja, det kan väl hända. Min invändning var mot att överhuvudtaget diskutera just mobiltelefoner -de är väl inga friluftsprylar?
 
Friluftsprylar?

Tja, knivar är väl strikt sagt inte friluftsprylar, och torkad mat kan man äta även i hemmet?
Men som sagt, har redan köpt mobil, så den här diskussionen lär väl barka iväg åt skogen. :)
 
Re: Friluftsprylar?

IslandTraveller; sa:
Tja, knivar är väl strikt sagt inte friluftsprylar, och torkad mat kan man äta även i hemmet?
Men som sagt, har redan köpt mobil, så den här diskussionen lär väl barka iväg åt skogen. :)

Hur många ringsignaler har du? Har du färgskärm?
Nej, nu räcker det med påhopp.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.