Minne i Garmin GPSmap60CSx

Hej !

Jag har haft min GPS ett par veckor nu men jag har en fråga som inte manualen reder ut att förklara.

Min GPS en Garmin GPSmap60CSx ska ha ett internt minne på 56 mb och ett medföljande kort 64mb. Så långt inget problem.
Enligt mitt huvud blir 56+64 = 119 mb av totalt minne, men då jag ska överföra kartografier till enheten får den endast plats med ca 55 ?!

Är det en inställningsfråga eller kan det vara så att mitt minneskort inte fungerar?

Visserligen kan jag tänka mig att grundkartan tar plats men inte ca 64 mb, eller?!

När man för över kartografier kan man välja kortminne eller telefonminne? Och skrivs alltid kartorna över vid ny överförning? Det går inte vad jag förstår att ta bort, dvs. att tömma kortet utan att lägga in nya kartor?

Tacksam för svar !!
 
Se där! Det var ju snopet, men det förklarar ju problemet.
Men varför kan jag inte utnyttja alla 64 mb? Är det formateringen av kortet som kräver omkring 7 mb!?

Har någon erfarenhet av större minneskort på 512 eller 1024 mb? Jag ser många teorier på forumet men inte många som verkligen testat.
 
Det finns inte så många 1gb kort ute i handeln ännu...
Av mitt 512 blev det bara 483mb kvar efter formatering.
 
Det var en förbaskat efterhängsen idé att det skulle gå att använda 1GB minne i x-serien fast Garmin har sagt att det inte går att använda mer än 512.

Visa en enda referens till att det skulle fungera med en GB. Det finns alltid folk som vill skryta med att de har värsta minneskortet.
 
jonasolof; sa:
Visa en enda referens till att det skulle fungera med en GB. Det finns alltid folk som vill skryta med att de har värsta minneskortet.
I så fall få det vara nå´n som har ett 2 MB miniSD som Dustin nu har i sortimentet.....!
 
olhe; sa:
jonasolof; sa:
Visa en enda referens till att det skulle fungera med en GB. Det finns alltid folk som vill skryta med att de har värsta minneskortet.
I så fall få det vara nå´n som har ett 2 MB miniSD som Dustin nu har i sortimentet.....!

Observera att en 60CSx ska ha ett micro-SD (trans Flash) kort. Mini-SD är nâgot större.
Förrvirringen är total :)
 
Storlekens betydelse?

Nu är det väl inte bara storleken som har betydelse??

Vill minnas att det finns en gräns på omkring 2000 filer som går att ladda ner?
 
Den gränsen ligger så högt att den saknar praktisk betydelse. Det skulle motsvara ungefär åtta fulla City Navigator Europe v8
 
Man kanske vill ha bluechart, friuluftskartan och city nav på samma gång, då kan det bli många filer...
 
jonasolof; sa:
Den gränsen ligger så högt att den saknar praktisk betydelse. Det skulle motsvara ungefär åtta fulla City Navigator Europe v8

Skulle vara glad om nån förklarade lite mera för mig.
Tittar jag på katalogen där jag har Metroguide installerad, så är där en 2368 filer. En gräns på 2000 filer skulle motsvara åtta City Navigator Europe, innebär alltså då ungefär 250 filer?? Är kart-filerna då verkligen 10 gånger större i City Navigator än i Metroguide (till ytan iallafall)??
 
Minnesgräns

Finns begränsningen i att CSx inte kan ta hand om data större än 512 mb eller att den inte kan läsa större datamängd från kortet?

Dit jag vill komma är: Formateringen tar många mb, och minneskort är billiga, förhållandevis.
För att få ut alla 512 mb även efter formatering skulle man då kunna sätta i ett 1024 kort som då av enheten upfattas som ett 512? Eller kommer det inte att kunna användas alls?

Själv har jag inte kollat kompabiliteten alls, så jag kontrar, visa på en pålitlig källa att CSx inte tar större kort än 512 MB ( med risk för att få på nöten?) :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nkj minne garmin Legend Cx Navigering 1
Finnwoodman Minne i Garmin 276c Navigering 2
Iba Hur långt räcker Garmin 60 CS minne Navigering 7
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Dalmasen Kartor till SD-minne Navigering 2
Kincop Aktuellt max minne 60Csx? Navigering 4
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
greenjuice Problem m MapSource trots gott om minne Navigering 8
HN 60c med för litet minne ? Navigering 6
troell MINNE kvar i 60C Navigering 1
hansthomas Hur mycket minne behövs? Navigering 8
bengtbrask Alternativ till SD minne Navigering 6
patrikdiver Minne? Navigering 2
Tomax Minne, var är mitt minne? Navigering 4
storspov Ladda minne i Legend/Vista Navigering 15
Felkodningen ett minne blott ? Navigering 3
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 7
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.