Garmin 67i

Hej

Funderar på att köpa en 67i men vad jag förstått så är baskartan rätt usel för att tex vandra i Sarek vilket gör att jag måste komplettera med en karta typ Topo sweden v6 pro. Hela denna lösning blir väldigt dyr. (Plus abonnemang för in reach)

Det jag vill åt är karta och in reach funktionen för nödfall.

Köper jag en Garmin in reach mini 2 har jag nödfunktionen men ingen karta? Eller kan man använda denna för navigering och signal till en bättre karta i tex en IPhone?

Med vänlig hälsning, Helena
 
Enklast och billigast är väl att använda smartphone med någon kartapp och gratis offline kartor, sen hyra/(köpa) en inreach mini för ev nödsituationer.
 
Ok men hur ser jag vart jag är om jag är offline? Då har jag kartan men vet egentligen inte direkt vart jag är?
 
Det jag tänkte på är appar med kartor man laddar ned i förväg till mobilen. Då funkar kartorna även utan mobiltäckning, om mobilen är i flyplansläge osv. Gps funkar alltid ändå så länge man har fri sikt mot himlen. Dvs, då kan man få en bra och detaljerad kartbild med en liten gps-markering på stället man är, även utan mobiltäckning.

Sen är det en liten vetenskap att klura ut och fixa kartappar och kartor i förväg, det finns en del trådar om detta här.

Har ingen erfarenhet av G 67i, men misstänker oxå att man kan bli tvungen att köpa kartor extra ?
 
Har GPSMAP 67 (utan inReach). Det följer med en del kartor, som förvisso är klart bättre än den värdelösa baskartan, men inte alls lika bra som Topo Sweden 6.

Finns ju även gratis Open Street Map-kartor att ladda ner, men kvaliteten på dessa verkar variera en hel del, beroende på var du råkar befinna dig.

Sedan tror jag att en handhållen GPS är bättre än en mobil på navigering. Svårt att hitta en bra app som verkligen kan allt det som GPSMAP 67i kan göra. Ofta krävs flera appar, som inte pratar med varandra.
/Niklas
 
Det beror rätt mycket på hur du ska använda din GPS. Jag har haft ett antal Garmin GPS:er över åren (ett par olika eTrex, Dakota 20, Alpha 100 och 200i). Fördelen med en dedikerad GPS är att du kan planera dina rutter i förväg på ett bra sätt. Med rätt karta i den har du också tillgång till en fullt fungerande karta.

Numera använder jag oftast iPhone med SWEMAPS (Fjällkartan - Offline). För den typ av navigering jag ägnar mig åt när jag är i fjällen (typ att hålla reda på ungefär var jag är) fungerar det mer än tillräckligt bra.

Jag har även inReach på min Garmin Alpha 200i. Den GPS:en använder jag för att hålla reda på hundarna, inte för att navigera med.

Jag tror du kommer långt med en vanlig mobil (iPhone / Android) och lämplig karta tillsammans med en liten inReach. Vill du ha bättre navigeringsstöd är det inte fel med t.ex. Garmin 67i.
 
Ok men hur ser jag vart jag är om jag är offline? Då har jag kartan men vet egentligen inte direkt vart jag är?

GPS funkar även om du är offline, utan mobiltäckning, då signalen kommer från satelliter. Dock kan det ta någon minut att hämta in din position när du inte har mobiltäckning - när du har det hjälper denna nämligen till med att få igång positioneringen.
 
Hyr/köp en inreach mini, resten sköter din mobil. Appen "Min Karta" från lantmäteriet låter dig spara bra fjällkartor offline, gratis. Vill du lägga ut rutt och markeringar i förväg så får man använda andra appar.
 
Appen Min Karta saknar ju allt vad navigering heter. Ej heller kan appen användas för att skapa brytpunkter, rutter och banor, för vidare export.

Allt den appen kan är i princip att vida din aktuella posion som en prick på kartan.
/Niklas
 
Appen Min Karta saknar ju allt vad navigering heter. Ej heller kan appen användas för att skapa brytpunkter, rutter och banor, för vidare export.

Allt den appen kan är i princip att vida din aktuella posion som en prick på kartan.
/Niklas

Jo den är ju tämligen rudimentär, kan rekommendera https://www.outdooractive.com/ bra app och site, för 3$ i månaden får man terrängkartan för större delen av europa, australien och nordamerika, samt möjlighet att länka ihop med appar och enheter. Funkar bra att sitta och rita rutter på datorn och exportera till klockan, eller åt andra hållet, tracka med garmin klockan som via strava skickar in rutten i outdooractive.
 
Här får du lantmäteriets karta över hela Sverige till din Garmin enhet för 499,-. Obegränsad i tid. Vill du uppdatera efter ett år eller två kostar det 99,-/år.
Har använt denna de sista fem åren utan problem.
 
Ja, Kartmannns karta är oftast bättre än FriPro6. Inte bara mer uppdaterad men också med lite bättre kurvbild.
Väl värt 450 kr!
Dock är som vanligt läsbarheten inte den bästa om än inte lika katastrofal som FriPro original och måste moddas med en ny TYP-fil för att bli vettig. Jag har gjort en som passar bra enligt min åsikt, både i MapSource och på ett par Garmin gpsmap. Kan ju ändras efter egen modell med hjälp av TypViewer och plockas in i MapSource och gps med hjälp av JaWaVa GMTK och TYPchanger. TYP-filen kan hämtas här:

xsver.typ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.