GPS med minne, extern antenn och utan skärm?

Jag vill ha en GPS för att kunna märka foton jag tar med kartkoordinater. Jag är egentligen helt ointresserad av att använda den för navigering. Istället vill jag kunna lägga den i min ryggsäck när jag åker skidor och ansluta en extern antenn som kan sitta på utsidan och när jag kommer hem tanka över dagens rutt i datorn för vidare behandling.

Kravspecen blir med andra ord ungefär så här: en billig, liten, batteridriven GPS som klarar en dag, extern antenn, minne, skärm ej nödvändig.
 
Nästan! Extern antenn saknas och det står explicit i manualen att den är känslig för väta, kyla och stötar = tre vanliga problem om man skulle ha den på utsidan när man åker skidor.
 
Happymtb recenserade nånting som kanske kan vara intressant..
"HappyMTB testar FRWD

Ännu en GPS-pryl har varit på besök i testlabbet. Denna gång har vi varit ute och snurrat med FRWD F500, en GPS-baserad datalogger med analysverktyg för träning och tävling."

http://happymtb.org/2007/03/30/happymtb-testar-frwd/

Edit: Fast vid närmare eftertanke så kanske det inet alls är vad du söker, det är lite mer än bara en gps..
 
Alla dessa förslag är ju i princip rätt men så vitt jag kan se erbjuder ingen anslutning för en extern antenn. Behövs inte det eller finns det tekniska skäl som gör att små GPS:er inte har nytta av en extern antenn?

Skulle någon GPS funka om den låg i en ryggsäck?
 
Jonas förslag ger dig den bästa mottagaren tillgänglig idag (v2 pâ väg)och anslutning för extern antenn.
36 timmar batteritid är ju rätt OK oxâ.
I princip alla med SIRF III klarar att ligga i en lockficka pâ ryggan med god mottagning.
 
GPS och antenn

Hej!
Det är inte vanligt att nyare GPSer har lös antenn. Det var just det som gjorde att jag snabbt bytte till min Garmin 45 XL. Den är nu minst 10 år men fungerar precis som du önskar. En enkel koax med BNC kontakt i båda ändarna. Den ena i GPSen och den andra i antennen.
Använder den precis som du önskar. Men också vid bilresor med förlagd rutt från ett lämpligt program
Det jag använder är OZIexplorer. Scanar kartorna som jag sedan kalibrerar med kordinaterna från RT90.
Får en exakthet som med råge räcker, +-10 m.
Den stora nackdelen är att den drar batterier. 4 st 1,5 volt räcker i ca: 12 timmar. Men det finns lösningar som är enkla. Bla. att ha en 6 volts geleack som amn ansluter. Finns på Biltema eller Claes Olhsson. Då kan man ha den igång idagar beroende på hur myckete man vill bära. Jag brukar ha med på en tiodagars tur 2 x 4 batteri. Det räcker oftas med den uppsättning som sitter i. Men... man vet ju inte hur mycket extra man behöver köra den.

Garmin har en modärn som har lös antenn den heter GPSmap 278. Tyvärr kostar den nog en del. Den har dessutom kartor och en massa annat lul lul. Är anpassad för att navigera med bil mm.

Kan du få tag i en 45 XL gör du ett klipp.
Ingvar
 
Njae, 60-serien, 76-serien har MCX-anslutning för extern antenn. Bilnavigatorerna har det oxâ men tyvärr inte eTrex-serien eller Foretrex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.