Litet gaskök

Jag tittar efter ett litet gaskök som alternativ till trangian med gasinsats inför sommarens vandringar.
Har tittat lite på MSR pocketrocket och en Markill modell som jag inte minns namnet på.

Vad har ni för erfarenheter av småbrännare som man sätter direkt på tuben? funkar de bra eller bör jag kolla efter en annan lösning?
 
PocketRocket rockar! :)

Jag har inte sett något som kommer i närheten av MSR PocketRocket om man tar med priset i beräkningen...
Det finns ett otal tester och recensioner i tidningar och på webben som säger ungefär samma sak.
Utemagasinet har f.ö. en test av lätta gaskök i senaste numret.

Om man ser till kökstypen så tycker jag att det finns två svårigheter att lösa:

- mer instabilt än ett kök av spindeltyp
- svårare att skydda lågan från vind

Båda dessa går nästan alltid att lösa så om man prioriterar vikten så är fickraketen ett bra köp i cool förpackning. :)

[Ändrat av haskell 2003-04-11 kl 00:49]
 
Precis som Fredrik rekommenderar jag varmt MSR Pocket Rocket. Enda egentliga nackdelen är att lågan kommer så högt upp att det känns svårt att få tillräckligt med lä för lågan utan att samtidigt få för varmt vid gasflaskan. Det gäller väl iofs mer eller mindre alla kök av den typen. Å andra sidan väger många spindelkök mer än en extra gasflaska.

I utemagasinets test stod det att Markills angivna koktider inte stämde så bra med verkligheten.

Jag har glömt namnet på tillverkaren, men Crux verkar rätt fiffigt när det gäller att spara packutrymme.
 
boran; sa:
Precis som Fredrik rekommenderar jag varmt MSR Pocket Rocket. Enda egentliga nackdelen är att lågan kommer så högt upp att det känns svårt att få tillräckligt med lä för lågan utan att samtidigt få för varmt vid gasflaskan. Det gäller väl iofs mer eller mindre alla kök av den typen.

Det löser man (de?) väl genom att använda ett vindskydd som sitter fast på grytan? De brukar kallas "värmelväxlare", består av veckad plåt som liksom spänns runt grytan och "sticker ner" under den.

Har funderat på hur man enklast gör nåt liknande som hembygge men har inte riktigt hittat nån vettig lösning än.
 
nermander; sa:
[---] vindskydd som sitter fast på grytan? De brukar kallas "värmelväxlare", består av veckad plåt som liksom spänns runt grytan och "sticker ner" under den. [---]

Låter ju grymt smart! Vet någon var vi icke-gördetsjälvare kan köpa en dylik? Jag har aldrig sett något som detta i butik.

# Magnus
 
Exakt hur instabilt?

Blev också lite sugen på ett lättlätt gaskök när jag insåg att en Pocket Rocket kostar lika mycket/lite som en gastillsats till Trangiat.

Helst vill man ju ha ett Crux... får förhandla med min kontakt på Optimus och se om han vill ge mig ett bra pris. (Läser du det här, Joel? :) )

Jag förstår att ett sådant kök inte är så stabilt, men hur stort är det problemet för er som använder såna kök? Är det irriterande eller mest lite småbängligt?

Berätta!
 
Om man använder "scoutplatta" borde det ju bli lite stabilare. Fast det kanske ni redan gör? Man kanske skulle kunna göra detta ännu stabilare genom att fästa själva gasbehållaren med shock-cord mot scoutplattan?
Ni som har grejorna, skulle det funka?

Vad gäller värmeväxlaren borde det ju bara vara en fråga om att hitta rätt typ av metall att göra den utav. Kan tänka mig att lättmetall börjar missforma sig vid de temperaturerna. Annars är det väll bara att köra in en plåtbit i bockjärnet och sätta igång.

/sam
[Ändrat av samme83 2003-04-11 kl 15:41]
 
ingen bra ide

optimus krux är inte bara instabilt för at tman sätter det på tuben, det är även instabilt i spindelleden där man fäller ihop köket. till råga på det så har BÅDA mina rumskamrater som har Crux råkat ut för att kärlstöden viker sig då man eldar köket på hög efekt med fyld kastrull på, inge vidare bra.

känns som att jag väntar tills (om) det kommer ett Crux 2 där de kanske löst missarna hos detta.
annars är det ett jävligt coolt kök, så litet så man tror inte det är sant.

/einar
 
Även MSR pocketrocket har sina brister...

Jag använder antingen ett Trangia eller ett Pocketrocket kök.

utom tvivel är pocketrocket ett bra kök men man bör tänka på ett par faktoer.

1. Effekt: effekten på ett pocketrocket är dålig jämnfört med gastrangia, eller något större gaskök. Effekten är enbart på 2400W om jag inte minns fel.

2. Instabilitet: Pocketrocket är mycke instabilt med större kastruller men fungerar mycket bra med mindre kastruller.

3. Vindkänslighet: I hård vind fungerar knappast köket alls om man inte har ett extern vindskydd. Lågan fladdrar alldels för mycket för tt ge någon effekt.

SÅ när skall man då använda miniköket?
Mitt förslag är:

1. Alternativ kök till gastrangia under flerdagarsturer (den tar ju ingen plats alls och visst kan trangiat paja...)

2. Bergsmarathontävlingar. Här rockar det verkligen...inte minst med tanke på priset kontra vikten.

3. Ett kök för dagsutflykter, Perfekt att ta upp till fikat vid klätter klippan eller i svampskogen.

Man bör dock inte enbart förlita sig till ett så litet kök under flerdagarssturer främst med tankte på den begränsade effekten och den dåliga vindkänsligheten plus att det funkar lite sämre med större kastruller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Lång driftstid på antikt litet kök Kök och brännare 20
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.