Gaskök på vintern?

Tips och tankar kring användning av gaskök i kyla

Hej!

I en annan tråd, <A Minimala gasbrännare?, tipsade Björn Walter om hur man kan få gaskök att fungera bättre i kyla:

bjornw; sa:
För vinterbruk är det bra att tillverka en tubvärmare av ett gammalt liggunderlag. Gör en platta med en "ring" på som ni ställer ner tuben i. Ringen skall vara lite högre än tuben (så som det går i förhållande till brännaren) för att fånga strålningsvärme och leda det till tuben. Bottenplattan får gärna vara av dubbelt material. På den kan man också ordna fästen för ett vindskydd om man vill.
Jag öppnar denna nya tråd för att med hjälp av en mer rättvisande rubrik försöka samla så många tips och tankar kring ämnet som möjligt på ett ställe.

Intressant lösning!
Jag tycker att lösningen med isolering av gasflaskan verkar intressant, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar rent tekniskt. Flaskan blir ju kall när man använder den och liggunderlagsinpackningen isolerar ju bara, den värmer inte. Berätta gärna mer om hur det fungerar och om praktiskt handhavande!

Skulle man kunna uppnå samma resultat genom att leda ner värme från brännaren med hjälp av till exempel en strut av aluminiumfolie?

Påverkar altituden?
Slutligen undrar jag om det är någon som vet vilken inverkan "höjden över havet" har på användning av gas i kyla. Om man till exempel jämför, säg -5 grader i Stockholm och - 5 grader på 800 meter över havet i Kebnekaisefjällen...

Tack på förhand!


/JOHAN
 
Altituden :)

johanl; sa:
Tips och tankar kring användning av gaskök i kyla

Hej!

I en annan tråd, <A Minimala gasbrännare?, tipsade Björn Walter om hur man kan få gaskök att fungera bättre i kyla:

bjornw; sa:
För vinterbruk är det bra att tillverka en tubvärmare av ett gammalt liggunderlag. Gör en platta med en "ring" på som ni ställer ner tuben i. Ringen skall vara lite högre än tuben (så som det går i förhållande till brännaren) för att fånga strålningsvärme och leda det till tuben. Bottenplattan får gärna vara av dubbelt material. På den kan man också ordna fästen för ett vindskydd om man vill.
Jag öppnar denna nya tråd för att med hjälp av en mer rättvisande rubrik försöka samla så många tips och tankar kring ämnet som möjligt på ett ställe.

Intressant lösning!
Jag tycker att lösningen med isolering av gasflaskan verkar intressant, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar rent tekniskt. Flaskan blir ju kall när man använder den och liggunderlagsinpackningen isolerar ju bara, den värmer inte. Berätta gärna mer om hur det fungerar och om praktiskt handhavande!

Skulle man kunna uppnå samma resultat genom att leda ner värme från brännaren med hjälp av till exempel en strut av aluminiumfolie?

Påverkar altituden?
Slutligen undrar jag om det är någon som vet vilken inverkan "höjden över havet" har på användning av gas i kyla. Om man till exempel jämför, säg -5 grader i Stockholm och - 5 grader på 800 meter över havet i Kebnekaisefjällen...

Tack på förhand!


/JOHAN

Själv hängiven tryckköksanvändare har jag kanske inte så mycket att bidra med när det gäller gaskök. Det finns dock möjlighet att leda värme från lågan till tuben med hjälp av metalltråd som viras runt tuben. Har sett diskussioner om detta någonstans, kanske här på Utsidan.

Gaskök fungerar ju bara så länge trycket inuti flaskan är högre än trycket utanför. Ju större tryckskillnaden är desto mer effekt kan man få ur köket. Trycket inuti flaskan minskar bl a vid sjunkande temperatur.

På hög höjd sjunker inte bara temperaturen utan också det atmosfäriska trycket vilket i viss mån tar ut effektminskningen från den lägre temperaturen. Därför kan gaskök användas vid lägre temperaturer om köket är på hög höjd. Jag tror dock att 800 möh är alldeles för låg höjd för att det ska ge någon praktiskt mätbar effekt, man får nog lägga på några tusen meter till innan det börjar märkas.

J
 
MSR IsoPro

Köpte just MSR:s röda gasflaska. På den står det att innehållet är en blandning av Isobutane-Propane samt: "New canister operates down to -10 F / -23 C".

Att MSR:s lilla röda funkar bäst har nämnts i andra trådar, bland annat av Björn Walter, men inte kunde jag drömma om -23 grader Celsius... Det låter väldigt lovande tycker jag! :-D

/JOHAN
 
Re: MSR IsoPro

johanl; sa:
Köpte just MSR:s röda gasflaska. På den står det att innehållet är en blandning av Isobutane-Propane samt: "New canister operates down to -10 F / -23 C".

Att MSR:s lilla röda funkar bäst har nämnts i andra trådar, bland annat av Björn Walter, men inte kunde jag drömma om -23 grader Celsius... Det låter väldigt lovande tycker jag! :-D

/JOHAN
Jag undrar vad som menas med "operates"?. Räknas en gul flamma? Allvarligt talat; gas använder man ju för att det är enkelt, rent, smidigt och har hög effekt. Men allt det faller på vintern. Gasflaskan måste pysslas om som en baby, med varmt vatten, cellplast, ta med gasflaskan i sovsäcken osv. Det smidiga med gas under den varma årstiden förvandlas till motsatsen under vintern. Jag har aldrig förstått vitsen med att envisas med gas på vintern, när det finns så bra bensinkök, eller fotogen om man vill ha ett lugnare bränsle. Har själv ett Primus Easyfuel vår t.o.m. höst. Det är ett utmärkt gaskök men uselt jämfört med t.ex MFS och bensin på vintern. Jag tvivlar starkt på att den extra (?) isotopen i "isobutan-propan" fixar problemet att få gasen att övergå från flytande form till gasform i -23 grader celcius. Men jag kanske har fel??
 
Re: Re: MSR IsoPro

Raskesven; sa:
Jag tvivlar starkt på att den extra (?) isotopen i "isobutan-propan" fixar problemet att få gasen att övergå från flytande form till gasform i -23 grader celcius. Men jag kanske har fel??

Ditt tvivel är nog befogat, det är väl därför som man i många gasbrännare har ett "förvärmningsrör", d.v.s. gasen går genom ett rör som värms av lågan innan gasen når brännaren.

Denna förvärmning finns ju inte (vad jag sett) på den typ av brännare som skruvas direkt på flaskan, däremot finns det på den gastillsats till Trangiat som jag har. Huruvida det hjälper vid -23 vet jag dock inte.
 
Raskesven; sa:
Jag tvivlar starkt på att den extra (?) isotopen i "isobutan-propan" fixar problemet att få gasen att övergå från flytande form till gasform i -23 grader celcius. Men jag kanske har fel??

nermander (Peter Nermander) skrev:
Ditt tvivel är nog befogat, det är väl därför som man i många gasbrännare har ett "förvärmningsrör", d.v.s. gasen går genom ett rör som värms av lågan innan gasen når brännaren. ... Huruvida det hjälper vid -23 vet jag dock inte.
Jag har använt gaskök (Primus Alpine PowerCook) på majtur med temperaturer några grader över och under nollan utan problem. Nästa helg kommer jag att ta med det som extrakök på en fjälltur i Jämtland för att se hur det fungerar när det är lite kallare.

Skälet till att jag verkligen vill undersöka möjligheten att använda gas på vintern är att jag är ganska lat och bekväm av mig. Jag tycker att det tar för lång tid att laga mat i omgångar (om man ska koka pasta och steka något osv.), smälta mycket snö osv. Därför har jag gärna med ett extra kök så att man kan använda "två plattor" samtidigt. Den extra vikten på kanske 530 gram (185 gram kök + en liten gasflaska) kan jag leva med. Jag skulle dock inte kunna tänka mig att släpa på två Kap Arktic-Trangia.

/JOHAN
 
Re: Re: Re: MSR IsoPro

nermander; sa:
Raskesven; sa:
Jag tvivlar starkt på att den extra (?) isotopen i "isobutan-propan" fixar problemet att få gasen att övergå från flytande form till gasform i -23 grader celcius. Men jag kanske har fel??

Ditt tvivel är nog befogat, det är väl därför som man i många gasbrännare har ett "förvärmningsrör", d.v.s. gasen går genom ett rör som värms av lågan innan gasen når brännaren.

Denna förvärmning finns ju inte (vad jag sett) på den typ av brännare som skruvas direkt på flaskan, däremot finns det på den gastillsats till Trangiat som jag har. Huruvida det hjälper vid -23 vet jag dock inte.
På Easyfuel finns ett sådant förvärmningsrör. Problemet är att få gasen från gasbehållaren till förvärmningsröret. Man får vid stark kyla nästan "hälla" dit gasen för att hjälpa till.
 
johanl; sa:
Raskesven; sa:
Jag tvivlar starkt på att den extra (?) isotopen i "isobutan-propan" fixar problemet att få gasen att övergå från flytande form till gasform i -23 grader celcius. Men jag kanske har fel??

nermander (Peter Nermander) skrev:
Ditt tvivel är nog befogat, det är väl därför som man i många gasbrännare har ett "förvärmningsrör", d.v.s. gasen går genom ett rör som värms av lågan innan gasen når brännaren. ... Huruvida det hjälper vid -23 vet jag dock inte.
Jag har använt gaskök (Primus Alpine PowerCook) på majtur med temperaturer några grader över och under nollan utan problem. Nästa helg kommer jag att ta med det som extrakök på en fjälltur i Jämtland för att se hur det fungerar när det är lite kallare.

Skälet till att jag verkligen vill undersöka möjligheten att använda gas på vintern är att jag är ganska lat och bekväm av mig. Jag tycker att det tar för lång tid att laga mat i omgångar (om man ska koka pasta och steka något osv.), smälta mycket snö osv. Därför har jag gärna med ett extra kök så att man kan använda "två plattor" samtidigt. Den extra vikten på kanske 530 gram (185 gram kök + en liten gasflaska) kan jag leva med. Jag skulle dock inte kunna tänka mig att släpa på två Kap Arktic-Trangia.

/JOHAN
Det ska bli intressant att veta hur det gick med "iso"-blandningen. Hoppas du får det riktigt kallt :)
 
Re: MSR IsoPro

johanl; sa:
Köpte just MSR:s röda gasflaska. På den står det att innehållet är en blandning av Isobutane-Propane samt: "New canister operates down to -10 F / -23 C".

/JOHAN

Hej!

Jag provade att använda MSR's lilla röda på mitt gamla primus gaskök (som man skruvar direkt på tuben). Jag lyckades inte koka vatten trots att det säkert inte var mer än -10 C. När jag ställde tuben i kastrullen, som vid det här laget innehöll jummet vatten, blev det förstås en jävla sprutt och det var inget problem att koka upp en ny kastrull med vatten. Lite struligt dock att först behöva smälta snö och värma upp innan man kan köra igång ordentligt.

Numera är jag även ägare till ett bensinkök och för min del gäller åtminstone:
vinter - bansinkök fram
sommar - gaskök fram

Mvh, Fredrik
 
Den lille kemisten...

Raskesven; sa:
... Jag tvivlar starkt på att den extra (?) isotopen i "isobutan-propan" fixar problemet att få gasen att övergå från flytande form till gasform i -23 grader celcius. Men jag kanske har fel??

Nja, alltså, det är inga speciella isotoper i isobutan. Både butan och isobutan har 4 kolatomer, skillnaden är att i butan sitter alla 4 på rad men i isobutan sitter en i mitten och de tre andra runt den. Kokpunkten för butan är -0.5 C och för isobutan -12 C.

Jag har inte koll på vilka tillverkare som har vad i sina burkar, men det kan nog vara lönt att läsa på burken om det står butan eller isobutan på den.

För övrigt har jag för mig att jag såg gasburkar av märket SnowPeak i Globetrotterkatalogen, och de hade mycket högre halt propan än i vanliga blandningar. Betydligt dyrare, men borde vara intressant för vinterbruk.

/ Lennart
 
Re: Den lille kemisten...

lromberg; sa:
Raskesven; sa:
... Jag tvivlar starkt på att den extra (?) isotopen i "isobutan-propan" fixar problemet att få gasen att övergå från flytande form till gasform i -23 grader celcius. Men jag kanske har fel??

Nja, alltså, det är inga speciella isotoper i isobutan. Både butan och isobutan har 4 kolatomer, skillnaden är att i butan sitter alla 4 på rad men i isobutan sitter en i mitten och de tre andra runt den. Kokpunkten för butan är -0.5 C och för isobutan -12 C.

Jag har inte koll på vilka tillverkare som har vad i sina burkar, men det kan nog vara lönt att läsa på burken om det står butan eller isobutan på den.

För övrigt har jag för mig att jag såg gasburkar av märket SnowPeak i Globetrotterkatalogen, och de hade mycket högre halt propan än i vanliga blandningar. Betydligt dyrare, men borde vara intressant för vinterbruk.

/ Lennart
Tack för kemilektionen. Men hur är det med effekten? Bara för att en viss gas har lägre kokpunkt än en annan gas, behöver väl inte effekten bli bra? Anledningen till att propan blandas i den vanliga butan-propan gasen är väl just för att propan har lägre kokpunkt, och då fungerar gasen även vid svalare temperatur än vad bara butan skulle göra? Det blir dock ofta kvar en skvätt i gasflaskan, en skvätt med usel effekt. Och den gasresten består väl av mest propan? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Re: Re: Den lille kemisten...

lromberg; sa:
[Tack för kemilektionen. Men hur är det med effekten? Bara för att en viss gas har lägre kokpunkt än en annan gas, behöver väl inte effekten bli bra? Anledningen till att propan blandas i den vanliga butan-propan gasen är väl just för att propan har lägre kokpunkt, och då fungerar gasen även vid svalare temperatur än vad bara butan skulle göra? Det blir dock ofta kvar en skvätt i gasflaskan, en skvätt med usel effekt. Och den gasresten består väl av mest propan? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nästan helt rätt
Det var visserligen länge sedan jag läste kemi och klockan är långt in på natten, men om jag inte tänker fel så är det den gas med lägst kokpunkt ( kom ihåg -tecknet) som lättast går över i gasform och förbrukas vid användning. Ju mer gas man förbrukar i en flaska med butan–propan blandning, desto mindre blir andelen propan och följaktligen blir det kvarvarande bränslet sämre vid låga temperaturer.

Kokpunkten för propan är –44 grader C (källa Bonniers stora Lexikon) . Därför funkar detta kök även då det är rejält kallt, även om jag bara använder det sommartid då jag är ute med kajaken, då vikten är av mindre betydelse

primus2059_omont_gif.gif

primus2059_mont_gif.gif


Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.