Biltemas gaskök (17-607)

Detta kök har diskuterats tidigare. Nu undrar jag om ni som köpt det har använt det litet mer än bara ett provkok eller två?
Jag tänker köpa ett toppmonterat kök att använda med ett Trangia 27 -kärl, som ju är relativt litet.
Hur är lågan på 17-607 jämfört med t.ex. Micron Stove?
Jag tänker så här, att om lågan är "för stor" går mycket värme vid sidan av kärlet.
Å andra sidan, om lågan är "liten", dvs koncentrerad, får man röra en hel del för att inte maten ska
bränna fast.
Micron Ti är ju lättare, men det är ganska dyra gram.
Om driftsäkerheten är högre och om den passar bättre till ett Trangia 27-kärl än Biltemas 17-607 så är jag kanske beredd att betala det högre priset.
Kommer det en recension av Biltemas 17-607 från någon eller några?

/ Bertil
 
Jag har ännu inte använt det så många gånger, men jag tycker spridningen på lågan är bra (däremot vet jag ju inte om själva värmespridningen är lika bra som den "synliga" spridningen så att säga). Själva brännaren är ju kupolformad vilket gör att de yttre brännarhålen ger lågor som går mer ut åt sidan.
 
Nog är det väl flera som har provat/använt Biltemas toppmonterade gaskök.
Mezzner? Vättlefjäll? xxargs?

/ Bertil
 
Jag har i alla fall hunnit med att steka hamburgare på det nu, i Trangias teflonpanna.

Jag hade inget vindskydd.

Jag stekte två respektive tre hamburgare åt gången (fem totalt) och jag var faktiskt lite förvånad över att när jag vände dem så var de i princip lika bra stekta på den kant som varit längst ut som den kant som varit närmast mitten. Köket verkar alltså ha väldigt bra värmespridning.

Tycker också att det funkar väldigt bra att reglera lågan på det, lite jobbigt blir det för mig som inte hör, eftersom det kan vara svårt att se lågan när man skruvat ner det till pyttelåga. För den som har hörseln i behåll är det antagligen inte lika nervöst att råka släcka (fast det går ju fort att tända igen). Och om det är mörkt ute ser man ju också.


De nackdelar jag kan komma på att jag upplevt är dels att man måste öppna kranen väldigt mycket för att kunna tända (men det beror nog mest på att det är nästan ett helt varv innan det börjar komma gas) och sen blir köket inte så kompakt när det fälls ihop (piezo-tändaren spretar lite irriterande).
 
Nog är det väl flera som har provat/använt Biltemas toppmonterade gaskök.
Mezzner? Vättlefjäll? xxargs?

/ Bertil


Sorry; köpte det delvis som back-up-kök till båten, och när jag varit ute på annat sätt har jag hittills bara haft med mitt Omnifuel trots att det kunde ha varit kul att prova det nya köket.
 
Sorry; köpte det delvis som back-up-kök till båten, och när jag varit ute på annat sätt har jag hittills bara haft med mitt Omnifuel trots att det kunde ha varit kul att prova det nya köket.

Har stekt pannkakor på den med trangia stekpanna - och som andra redan nämt så behöver man inte oroa sig för hotspots - det är större bekymmer att steka i trangian då gaslågan där hinner brinna ut och bli 'spetsig' innan den når stekpanna pga. sin höjd ovanför lågan

Dock har trangian en svårslagen fördel som överväger nästan alla toppmonterade kök så fort man är ute och vädret inte är så bra - vindskyddet...
 
Nu har jag köpt ett 17-607 från Biltema.
Har just provat det. "Lagade till" en lunch av en påse frystorkat från försvarets överskott. Höns i dillsås med potatis.
Att justera lågan var ju fantastiskt enkelt jämfört med Trangias spritbrännare.
Men jag blev litet förvånad över gasåtgången. Det kan ju kanske bero på att jag inte lärt mig den mest optimala inställningen. Jag använde ett Trangia 27 alu-kärl. För att snabbt få vattnet att koka drog jag på ganka bra med gas, men inte alls fullt. Brännaren sprider tydligen värmen bra att döma av nermanders stekning av hamburgare och xxargs stekning av pannkakor. Kanske drog jag på onödigt mycket, så en del värme gick förlorad på utsidan av kärlet.
När väl vattnet kokade så behövdes ytterst litet pådrag för att hålla grytan kokande. Jag följde anvisningarna, som är ungefär: "Koka upp och låt koka i 8 min. Stäng av värmen och rör i såsmixen. Koka sedan under omrörning ytterligare 2 min." Alltså totalt 10 min kokning.
Gasåtgången blev c:a 25 gram. Enligt en gammeldags brevvåg. Gasburken, Biltema 17-613, vägde ny 365 gram och efter lunchtillagningen 340 gram.
Det var ytterst svag vind. De sista 2 minuterna fick ske under tak då det kom en kraftig regnskur.
Någon vinglighet upplevde jag inte eftersom jag höll till på ett altangolv.
Blev faktiskt förvånad att kärlet stod så säkert på kärlstöden. Det gick utmärkt att röra om i grytan utan att hålla fast den med tamojen. Men efter tillsättningen av såsmixen kändes det säkrast att hålla fast kärlet med tamojen.
Jag provade även ett lock, gjort av en pajform. Jag är inte säker på att jag kommer att använda det. Men det kaske är ett ämne för en annan tråd.

/ Bertil
 
Lunchen i dag var Blå Bands Tandoorigryta. Den intogs ute i skogen. Litet byig vind som, efter några regndroppar avtog nästan helt. Jag använde mig själv och ryggsäcken som vindskydd.
Efter uppvärmning till kokning, 2,5 min, fick grytan småkoka i 7,5 min.
Gasåtgång c:a 10 gram.
Ganska stor skillnad mot gårdagens 25 gram.
Orsakerna kan ha varit, dels att jag drog på något mindre upp till kokning än i går, dels att totala brinntiden var 2,5 min kortare.
Än så länge är jag nöjd.
Jag använde mig även i dag av "pajformslocket", men man får vara på sin vakt. Det är lätt att det kokar över.

/ Bertil
 
Det är ju generellt så att det finns en "gyllene medelväg" för hur mycket effekt som ger bäst verkningsgrad.

För lite effekt så hinner förlusterna bli för stora (eftersom tiden blir lång), för hög effekt så blir förlusterna stora på grund av att all effekt inte "hinner" gå in i kärlet.

Trangias kök har (vid användande av gryta) en tämligen bra verkningsgrad tack vare att vindskyddet täcker så bra.
 
biltema-köket gårt dra på väldigt mycket - kanske mer än vad man är van vid andra gaskök, man skall inte blåsa på för mycket med fräsch och varm tub. Det fins också en fördel med detta att det går att dra på lite - och det är när tuben är nästan tom och kall med mest bara butan i, den ger mer eld och värme än motsvarande trangian gasbrännare vid samma situation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
DoktorGlas Biltemas spindelkök Kök och brännare 5
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
ripnils Biltemas gas dyrare Kök och brännare 5
xxargs biltemas nya 'japan' kök Kök och brännare 11
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.