Gaskök för vinterbruk

Jag har nu varit ute en vecka till fjälls och självklart känner jag att jag måste komplettera min utrustning som jag upptäckt vissa brister.

Tidigare när jag varit ute vintertid har jag lånat en gastrangia och helt sonika vänt på gasburken så fort förvärmningsslingan blivit varm. Denna gång hade jag med mig mitt egna utan förvärmningsslinga och lyckas inte få ut det sista ur burkarna vilket man får ifall man kan vända bruken upp och ner som med trangian.

Trangian verkar i många fall vara det bästa alternativet dock saknar jag hårdanodisering och non-stick (alltså båda samtidigt). Jag gillar dock stabiliteten och hur lätt det är att använda. Jag har kikat lite på Primus Etapower EF som dessutom har peizotändare och fluxringar. Jag vill dock inte kasta bort 1000 spänn i sjön ifall det inte uppfyller mina behov. Jag gissar på att flera av er här har erfarenhet av detta kök och frågar därför här.

Kan man köra etapowerköket med upp-och-nervänd gasburk som med trangian? Står köket lika stabilt på backen? Jag har sett att man kan köpa andra kastruller till etapowerköket. Kan man klämma ner en 1.7l-kittel och fortfarande få plats med vinskydd etc till köket i samma paket?

Förslag på andra bra alternativ är givetvis välkomna!
 
Hur svalt var det på din vintertur?

Vinterkök brukar av tradition kunna fungera även vid -35 eller kallare, gör ditt gaskök det? Eftersom du inte anger fabrikat, modell eller diameter på din 1,7 liters kastrull tycks mig frågan svår att besvara. Tydlighet välkomnas alltid.
Kom igen med uppgifter....
 
Det gaskök jag använt hittills vintertid är ett trangia med gasbrännare och förvärmningsslinga. Jag har använt det tills ca -15 och det har funkat, dock måste tuben värmas och hållas i högläge så att butanvätskan rinner ner till förvärmningsslingan ifall man vill ha bra effekt.

Denna gången använde jag ett vanligt optimus crux med ett trebentstativ från markill. Nu ställde jag tuben tätt bredvid så att den värmdes av lågan. Dock blev inte effekten den bästa och det var svårt att få ut det allra sista ur tuben.

Primus etapower finns i olika varianter; gas, multifuel, gasburksmonterad etc. De säljer även lösa kärl som passar till etapowerköken men även till andra kök på 1,7, 2,1 och 2,5 liter. Det som följer med Etapower EF (vanliga gasköket med slang till burken så den kan vändas upp-och-ner) är på 2.1L. Frågan var ifall hela man kunde packa ner en 1.7-liters kastrull (från etapowerlinjen) med köket eller ifall man var tvungen att förvara den separat.
 
När du vänder upp och ned på gasbehållaren och vätskematning så behåller du gasblandningen lika i proportionerna under förbrukningen. När du kör på 'normalt sett' med gasform till köket så fraktioneras gasblandninge där propanet går iväg först med störst andel, isobutanet därefter och när man är ner på sista 1/4-delen så är det nästan bara N-butan kvar - och ren N-butan gasar inte alls under -0.5 grader temperatur.

Nackdelen med att bränna med upp och nedvänd tub och vätskematning är att reglerområdet på lågan är klart begränsad och i ganska full fart gentemot när man kör med i ren gasform...

Vet man att man alltid skall köra kallt så bör man alltid köra med upp och nedvänd tub-användning redan från start för högsta tryck vid stark kyla och bibehålla det hela tuben ut - så fort man vänder upp till upprätt och eldar så minskar trycket sakta pga ändrade proportioner i gasblandningen vid en given temperatur.

Har du inte förvärmningsslinga på brännaren så är det hela mycket värre eftersom du inte kan elda med tuben upp och ned och följdaktligen får fraktionering med de berömda 'skvättarna' kvar i tuben när man eldar i kallt väder.

MSR isopro med 20% propan och 80% isobutan sägs skall fungera bättre vid kyla ((isobutan har -10 grader kokpunkt vid atmosfärstryck, till skillnad från N-butanet som har -0.5 grader C)

dock vet jag inte var man köper MSR Isopro-tuberna över disk i sverige - tips önskas...
 
Turade i helgen runt Abisko med ett EtaPack Lite (Primus nya gaskök).
Testade med Biltemas lödgasflaska som har stor andel propan (2/3 ?). God effekt
i 15 gradig kyla. När mer än hälften förbrukats körde jag flytande istället (burken upp o ner)
men till slut var jag tvungen ställa gasburken i vatten så att butanet kokade.

Köket med sin 1,2 liters kastrull passade i trangias 25 lilla
kastrull. Trangias durkslag bra som underlägg.

Sannolikt kan köket köras på bensin, speciellt om förvärmningsröret böjs om så att
större del nära lågan. Brännaren samma som i EtaPower EF/MF.

Totalt sett avsevärt lättare än Trangia med Jetboils kastrull och Optimus Nova bensinbrännare, men lägre effekt. Men det finns gott om jockar så snösmältning slapp vi.
Anders
 

Bilagor

  • Litekök.jpg
    Litekök.jpg
    64.3 KB · Visningar: 2,655
Praktiska tester o prov av gasol i kyla

Primus ETA kök, allt nedkylt till omgivningstemperaturen

-12—18gr

Camping gaz, 190g: -12gr. Tände med piezo-tändare, vände flaskan efter 1 minut. Bra effekt (subjektivt (ljud)). Lät den brinna 1h 15min utan effektminskning. Under tiden sjönk temp till -18gr. Släckte och lät allt kylas ned. Tände (rättvänd flaska) ua. Vände upp-och-ned på flaskan och brände gasen/vätskan till lågan slocknade, totalt 2h. Flaskan var då helt tom.

Enligt specen skall en 190g flaska räcka ca 1h 15min.

-25gr ute, allt nedkylt.

Camping gaz, 190g: Tände (tändsticka, ingen gnista från pizo-tändare) efter kort handpåläggning (uppvärmning) på flaskan. Efter ca 1 min vändes flaskan upp-och-ned. Fortsatte brinna med oförminskad fart (låg, men stabil och acceptabel) (subjektiv upplevelse (ljud)). Efter ca 10 min med oförändrad förbränning vändes flaskan rättvänd och fortsatte brinna någon minut. Stängde gasolkranen och lät brinna till lågan slocknade. Vid lossnande av anslutningen rann mkt gasol ut.

Biltema, 230g: Tände något lättare, något bättre effekt (subjektivt (ljud)). Avsevärt mindre vätska läckte ut vid lossnande av anslutning. I övrigt lika som Camping gaz.

Biltema torchgas, 70propan/30Butan: Tände lättare, ännu något bättre effekt, ännu mindre vätska läckte ut vid lossnande av anslutning.

Slutsats:

Vätskematning av kök med förvärmningsslinga fungerar bra ned till uppskattningsvis ca -20gr. Effekten minskar dock. Det är möjligt att även använda gasolen vid lägre temperatur men kräver då mer omsorg (förvärmning av flaska, placera flaskan nära brännaren (för att ta upp spillvärme).

Jag har praktisk använt ovanstående metod under ca 1 vecka ned till ca -15gr.

Köket är något moddat med en isolerande strumpa på utsidan samt ett lock av tunn aluminium och isolering, allt för att minimera värmeförluster och dessutom medge varmhållning utan att bränna gas.

Jag vill också passa på och tacka xxargs för alla fakta och prov. Roligt med fakta och inte ett massa tyckande och snack! All teori har stämt vid praktiska prov!!!
 

Bilagor

  • IMG_1917.jpg
    IMG_1917.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,983
Perfekt! Precis den information jag ville ha! Då tror jag att det får bli ett EtaPower inför nästa vinter! Sprang förbi Naturkompaniet för någon vecka sedan och enligt dem så passade 1.7-literskastrullen rakt ner i den medföljande 2.1literskastrullen.

Blev lite förvånad dock över att Biltemas gas upplevdes så pass bra. Inget ont om biltema men det råder ju en viss prisskillnad mellan dem och "märkesgas"
 
Finns ingen anledning att köpa 'märkes' primus power gas för dubbla pengarna gentemot biltema 17-613 resp 17-614 då gastrycket är nära identisk och därmed också gasblandningen.

Biltema har säkerhetsdatabladet för sin gasol och där näms 26.46 % propan, 44.68% N-butan, 0.78% etan, 28.8% Isobutan medans primus powergas anger bara 'petroliumgas', en blandning av propan, N-butan och isoputan och luktsatt med etymerkaptan utan någon som helst proportionsbeskrivning. Dessutom nämner inte primus Etanet som alltid följer med propanet om det inte är extremt renad Propan för analysbruk... - här har Biltema plusspoäng gentemot primus i seriositet i mina ögon.

Biltemas torch-gas är däremot felmärkt - det fins ingen campingasolleveratör som har över 50% propan om den skall klara sig i EN417-flaskor ( = alla campingasoltuber och sprejpflaskor) säkerhetsdatabladet säger 30% propan och 70% butan - Här nämner heller inte Biltema proportionerna mellan N-butan och Isobutan, dock som tumregel vid oangiven Butan så brukar den vara 1/3 Isobutan och 2/3 N-butan - man har också missat Etanet som följer med propanet.


Och förmodligen görs dessa på samma fabrik i Korea ändå som 70% av alla andra märken också...

---

Det som möjligvis kan fungera bättre i kyla är MSR isopro och Jetboil jetpower då dom har hög andel Isobutan ( kokpunkt -10 grader) förutom 20% propan och har ingen/liten del N-butan med hög kokpunkt (-0.5 grader C) som annars ger dom berömda skvättarna kvar i tuben när man använder biltema och primus power gas i kyla.

Man skall dock ha klart för sig att under -10 grader så är det endast Propanet som ger drivkraften och isobutanet och N-butanet följer med ut i gasströmmen tillsammans med propanet som utspädning. - det är därför man måste elda vätskematat i kyla så att propanet inte tar slut innan N och ISO-butanet har gasat...
 
Senast ändrad:
tillägg:

Biltemas torch-gasol har varierat i proportionerna beroende batch under åren - det har varit omgångar med bra drag i och förmodligen propanhalt över 40% - men för drygt ett halvår sedan så var det blek, trycklös blandning i samma klass som 17-613/14. Skall man vara säker på om flaskan går att använda i stark kyla så måste man tryckmäta och klassifiera burkarna innan man tar med sig dessa på kall tur. Det som biltema säljer nu och det står 'providus' på verkar ha bra drag med 6.5 Bar vid ca 26 grader, Jetbolis Jetpower ligger på 4.35 Bar vid samma temp. det som är nytt med båda behållarna är att gasen inte är luktsatt med etymerkaptan längre och det bara luktar svagt som kemisk ren bensin.

'olycksfall i arbetet' i en batchomgång eller har man tagit bort luktmedlet avsiktiligt ??

---

Nu klandrar jag inte biltema specifikt för att innehåll och påstämplad blandning inte stämmer överens - efter mätningar över 10-tal olika campingasoltyper och märken så är det väldigt liten korrelation mellan angiven proportioner som är stämplad på burken och det som indikeras av den verkliga trycket när man mäter - jag skulle tom. sammanfatta det hela att campingasolsäljarna har noll koll på vad som _egentligen_ är i burkarna och att det varierar kraftigt med batch...
 
Senast ändrad:
Och förmodligen görs dessa på samma fabrik i Korea ändå som 70% av alla andra märken också...

---

Jag har 0 koll på hur många gastillverkare det finns i världen. Men bra precis samtidigt som Primus gasol med 70 % butan, 30 % propan utgick (Finns på bild här http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=PRIMUS_CLASSICTRAIL) och
Primus lanserade sin Powergas med 25 % propan, 25 % isobutan och 50 % butan, så utgick även Biltemas gasol i gröna burkar (men dessa bukar finns kvar i katalogen och på Internet tillsammans med brännare) med 70 % butan, 30 % propan och Biltemas gasol kom i blå burkar med innehållet 25 % propan, 25 % isobutan och 50 % butan.

Ja just det, med samma sammansättning av gaser som i Primus gas och samtidigt så ändrades utseendet på både Primus och Biltemas gasolburkar så att dom blev lite rundare (bulligare) på ovansidan.

Jag drog då slutsatsen att gasen kommer från samma fabrik även om förpackningen på Biltemas verkar vara lite enklare (=lättare för gramjägare).

Per
 
Jag drog då slutsatsen att gasen kommer från samma fabrik även om förpackningen på Biltemas verkar vara lite enklare (=lättare för gramjägare).

Per

Precis!
Primus hävdar att deras 230g gasbehållare väger 390g medan Biltemas väger 365g.
25g lättare alltså.
//Peter
 
Den kantiga burken finns snart inte att köpa någonstans utan 'alla' är av den runda bulliga typen - man kan lätt misstänka att i slutändan så kommer dom från samma tillverkare - iallafall själva burken...

Har inte kollat vikten på 'kantiga' 220gr burken men biltemas blå 17-613 230 gr burk väger i allafall 133 gram tom. 100 grams burkarna (primus Power gas) väger 90 gram tom. och har för mig att biltemas 450-gram burk väger 214 gram tom.


att slippa skarpa 'kanten' är klart att föredra ur hållfasthetssynpunkt och burken kanske har blivit någon gram lättare - kom ihåg att stål/järn var ganska dyr bara för något år sedan och varje gram som sparades var en förbättring för tillverkaren...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
ekis Trangia med värmeljus för vinterbruk Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.