Liggunderlag

Har själv alltid använt mig av enkla underlag av "skumgummi" (dvs. cellplast), när jag har varit ute i det fria. De är stryktåliga, lätta och inte alltför skrymmande.

Dock har jag blivit lite nyfiken på en självuppblåsande, men de är dyrare och tyngre (ju tjockare de är).

Vilka är för- respektive nackdelarna med de självuppblåsande? Hur tjockt underlag tycker ni att man borde satsa på? Jag väger ca. 65 kg och den ska ska kunna användas i ganska tufft vinterklimat med endast en tältbotten som övrigt skydd mot kylan.

Ni som har självuppblåsande får gärna försöka övertyga mig om dessa liggunderlags förträfflighet och fördelar :)

Be careful out there /J
 
Polarnatt; sa:
Har själv alltid använt mig av enkla underlag av "skumgummi" (dvs. cellplast), när jag har varit ute i det fria. De är stryktåliga, lätta och inte alltför skrymmande.

Dock har jag blivit lite nyfiken på en självuppblåsande, men de är dyrare och tyngre (ju tjockare de är).

Vilka är för- respektive nackdelarna med de självuppblåsande? Hur tjockt underlag tycker ni att man borde satsa på? Jag väger ca. 65 kg och den ska ska kunna användas i ganska tufft vinterklimat med endast en tältbotten som övrigt skydd mot kylan.

Ni som har självuppblåsande får gärna försöka övertyga mig om dessa liggunderlags förträfflighet och fördelar :)

Be careful out there /J

Jag har använt Thermarest 3,8 cm, den gamla standardmodellen och den lite nyare guidelite, med lättare och lite kallare isolering på åtskilliga vinterturer.

Inget av underlagen håller ensamt för vinterkyla utan behöver kompletteras med t ex ett ridgerest eller helst ett 15 mm cellplast för fullgod isolering. Nyare modeller har inte blivit varmare, bara lättare.

Däremot lär Expeds dunfyllda underlag vara varma nog att använda självständigt. Har dock ej testat detta själv...

//J
 
Tack för tipset om Expeds liggunderlag! Kollade upp den och det verkar bra. Finns det någon som har egna erfarenheter av detta underlag?

Be careful out there
[Ändrat av Polarnatt 2007-01-06 kl 01:45]
 
JA.
HAr et exped 7 siden 2005.
LItt uvant å pumpe opp underlaget første gangen med oppbevaringsposen, men etter et par ganger går det "easypeasy".

Litt skeptisk første gangen jeg skulle bruke det i reelle kuldegrader, men det ble starten på en ny tidregning.
Renskinnen er ikke brukt siden jeg skaffet meg exped sommeren 2005.
 
orekommendation

Jag har ett uppblåsbart thermarest och det är helt onödigt. Det är dyrare, tyngre, ömtåligare och krångligare att använda eftersom jag måste blåsa upp det själv. Inget jag snabbt rullar ut på lunchpausen alltså.
Det finns mycket bättre saker att spendera pengar på än ett "själv"uppblåsbart liggunderlag.
Fast vissa hävdar att ett sådant är mer bekvämt.
 

avslutad210712

Gäst
Så olika vi är

Själv använder jag dubbla cellplast på vintern. En av anledningarna är att vi vill kunna lägga hunden mellan oss ifall det skulle vara så kallt att han fryser men det har ännu aldrig inträffat. Förvånansvärt bra komfort måste jag erkänna så även om jag funderat på att testa Expeed på vintern så vet jag inte om det blir av.

På sommaren använde vi först cellplast men för något år sedan köpte vi tunna thermarest ultralite vilka var något av en besvikelse. Smala så jag ligger hela tiden med någon del av kroppen utanför oavsett hur jag ligger. Tunna så jag trycker genom armbåge och knä om jag sover på sidan vilket jag för det mesta gör. Så ifjol böt vi ut mot Thermarest Prolite och jag köpte det största de hade dvs Prolite 4 Large. Och så bra som jag sov förra sommaren har jag aldrig sovit i fjällen. Så min personliga åsikt är att det är värt vartenda öre och vartenda gram extra i vikt. Men "självupplåsande" är de inte oavsett vad reklamen säger.

Sen undrar jag om det här med cellplast kontra uppblåsbart kan ha med åldern att göra för när man var yngre kunde man sova på vad som helst var som helst utan problem medans rygg, nacke och axlar (och i viss mån humöret också) idag tydligt markerar när man sovigt dåligt på natten.
[Ändrat av avslutad210712 2007-01-06 kl 08:50]
 
Vintertid dubbla cellplast.
Sommartid Z-rest.
Håller med om att man blir ryggömmare med åren. Troligtvis för att jag ignorerade komfortbehovet mot vilatiden när jag var yngre.
Är det riktigt varmt ute sommartid har jag en lättvikts luftmadrass och på den sover jag skönast.
På önskelistan står ett siden/dun underlag.
15 minuter spenderat på sök av plan bäddplats och bortplockande av grenar och stenar ger mycket i form av skönare sömn......före lägerslagningen.

Go tur
[Ändrat av johankse 2007-01-06 kl 09:16]
 
Sommertid Porlite 4. 680 g.
Vintertid Z-lite øverst og et stykke (skåret lige i ryg-størrelse) celleplast af god kvalitet. 561 g.

Z-lite er blødt, det giver mindre kondens i soveposen og plads til at dunene ikke bliver trykket helt sammen.
 
Har tidigare använt enkla eller dubbla cellplast, men använder numera Exped.
Har på senare år tyckt att det blivit mer obekvämt att sova i tält, men med Exped känns det återigen mycket bekvämt.
På vintern är det varmt, åtminstone ned till ca -15. Dock är känns det att man fyllt underlaget med kall luft till en början. Det kanske tar 5 min att värma upp det.

Med sökfunktionen går det att hitta lite mer som skrivits förstås.
 
Jag kan bara hålla med andra Therm-a-rest ägare.
Sedan jag köpte mitt ProLite 4 Regular så skulle jag aldrig gå tillbaka till ett vanligt underlag.
Visst det blåser inte upp sig självt men låter man det ligga med ventilen öppen en stund vid lägret så tar det
inte så mycket luft att blåsa in. Sedan så blåser jag aldrig fullt, det blir bara för hårt att ligga på.
Men så skönt som jag sover så går det ite att byta bort.
Sedan så förvarar jag underlaget uppblåst hemma.
 
Instämmer med föregående; har ett Prolite 4 Large. Med den har jag t.o.m. sovit gott på ett betonggolv. I en hel vecka utan ryggproblem. Nackdelen är som sagt att det är ingenting man halar upp under fikapausen på vandrarturen (där saknar jag mitt gamla cellplastunderlag). Men jag har löst det genom att alltid ha med mig ett kombinerat absidskydd/vindskydd/fikapaus-nylonstycke som väger i stort sett ingenting. Som föregående också skriver, så är det verkligen inte självupplåsande, men jag har lärt mig leva med det för jag sover så bra på underlaget (vilket jag aldrig gjort på cellplast). Om du är under 180 cm kan du spara en del vikt & utrymme i säcken på att köpa regular.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.