Liggunderlag

crazy; sa:
Mezzner; sa:
Luften har ju inte så stor kontaktyta med omgivande luft om ena sidan är mot marken och man ligger med sin sovsäck på andra.

Men för att göra det ännu tydligare beträffande klimatet, så menar jag att jag och sonen brukar tälta under sommaren och där det inte är frost.
I det läget har det aldrig varit ett problem, och då -till råga på allt - har ju ändå den stackars gossen en sovsäck i syntet och av sommarmodell.

Ganska elementärt. Men jag skrev omgivande temperaturen, inte omgivande luften.

Det är ganska ofta frostnätter i fjällen på sommaren så det är väl lite beroende på var man skall använda grejorna.

Frostnätter på sommaren kräver ju att man ändå befinner sig på rätt speciella ställen eller avser en rätt lång tid med sommaren. Min erfarenhet är att det är först i augusti som det börjar vara risk för frostnätter även om man befinner sig ovan odlingsgränsen men inte dessutom i "värsta fjällen".

För de flesta förknippas nog ändå sommaren i ett vitt begrepp med frostfria nätter och det var slarvigt nog det jag avsåg. Att få minusgrader inne i tältet eller rent av på marken under tältet på sommaren tycker jag låter ännu mindre typiskt för sommaren.

Men för att utesluta alla möjligheter till missförstånd så kan jag väl säga att jag brukar tälta med sonen då det även är plusgrader på natten, och att det då aldrig varit ett problem med den dunfria luftmadrassen. Detta har även förekommit en bra bit ovan polcirkeln, men inte på snö.

Men det vore ju intressant att höra från någon som frusit på en dunfri lättviktsluftmadrass, hur kallt det var i t ex luften under den natten.
 
Re: Re: Flera lösningar

Nordesjö; sa:
johankse; sa:
jag har ett 2 mm tjockt slutnaceller skumplast, lågvikts över madrassen.

Var hittar man sånt? Det vore ju som sagt en ganska bra försäkring mot markkyla när man är uppblåst - och dessutom kan det ju användas när man rastar.

Det köper du i färgbutiken. Fråga efter sån där skumplast man lägger under laminatgolvet. Jag fick en hel rulle över (rester från klåparna som försökte renovera lägenheten före mig) och använder den bla till sittlapp när jag picknickar i skogen.
 
Mezzner; sa:
OT:

Nu hade jag ju faktiskt Tefyma i bokhyllan bakom ryggen, och kunde inte låta bli att kolla.
Värmekapaciteten är mycket riktigt 0,52 för argon mot 1,00 för luft.
Men densiteten var högre!
Lustigt.

Om man har en argontub att släpa på, så håller man ju värmen bättre på väg till tältet också!

Argon är en skoj gas. Den är som sagt tyngre än luft. Eftersom det är en ädelgas ingår den inte i några kemiska föreningar, och kan därför användas som skyddsgas när man svetsar. Det är förbjudet att svetsa i botten på en brunn, tex en cistern, med argon som skydsgas, man måste alltid ta ur en propp så att gasen kan rinna ut, annars lägger den sig som ett lock och kväver svetsaren. Har hänt.

Att gasen fungerar som värmeisolering visar sig bla i att vissa hi-tech fönster har argongas mellan glasen för att minska värmeledningen ytterligare.

Att gasen leder värme sämre än luft trots att den är tyngre tror jag beror på att det är en enatomsmolekyl. Molekylen är alltså helt sfärisk och då kan man lagra upp mycket mindre rörelseenergi, värme, i den.
 
Eller; tyst, lyssna och lär!

Som så ofta är trådarna en bred, underhållande och inte minst outsinlig källa till kunskap.

Till och med banala och i grunden önödiga frågor kan utvecklas till de mest fascinerande vetenskapsodyséer.

Vad var frågan förresten?
 
tank; sa:
Vad hände med mej? Den stackars lilla trådskaparen... :-( *snyft* Hilfe...

Jag trodde att vi hade rett ut din fråga (på sedvanligt pedagogiskt diskuterande sätt, förvisso) :)

Ännu ett tips kan vara att kolla noga på Pacific Outdoors "Insul mat" som säljs med Everestmärke på Stadium och McKinleymärke på Intersport.

De är nog Thermarests närmaste konkurrent på självuppblåsbara. Lite tyngre, men klart billigare.
Jag vet dock inte exakt vilka av deras underlag som hamnar på Stadium och Intersport.
(Det är också de som gör 6-kanalsersluftmadrassen och de orange packpåsarna med ventil som man hittar lite här och där)

http://www.pacoutdoor.com/2005/index.cfm?action=family&familyID=1
 
Nordesjö; sa:
tank; sa:
Vad hände med mej? Den stackars lilla trådskaparen... :-( *snyft* Hilfe...

Jag trodde att vi hade rett ut din fråga (på sedvanligt pedagogiskt diskuterande sätt, förvisso) :)

Ännu ett tips kan vara att kolla noga på Pacific Outdoors "Insul mat" som säljs med Everestmärke på Stadium och McKinleymärke på Intersport.

De är nog Thermarests närmaste konkurrent på självuppblåsbara. Lite tyngre, men klart billigare.
Jag vet dock inte exakt vilka av deras underlag som hamnar på Stadium och Intersport.
(Det är också de som gör 6-kanalsersluftmadrassen och de orange packpåsarna med ventil som man hittar lite här och där)

http://www.pacoutdoor.com/2005/index.cfm?action=family&familyID=1


DET var ett otroligt hjälpsamt svar. Precis vad jag väntade på. Tack!
 
MEZZNER, skulle du bli glad om jag bad dej hålla käften o köra ett spett genom gommen på dej själv?? Du har kass attityd.


Jag köpte ett Therm-a-rest Prolite L för 1000 kr.

Tråden härmed ointressant och avslutad för min del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 18
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.