Liggunderlag

Har varit i farten o köpt mej ett par sovsäckar, tält, finfin ryggsäck osv. men ett svårt val återstår.

Liggunderlaget

Jag letar efter ett large-liggunderlag då jag är 193 cm lång. Har tittat på prolite4, men dom är så förbaskat dyra t.o.m. om man beställer från usa.

Då jag inte är värst insatt i ämnet behöver jag hälp med att hitta fina alternativ. Gärna lite billigare, men liknande i packad storlek och vikt.

Liggunderlaget är ju viktigt då man kommer sova på det rätt mycket och jag måste verkligen byta ut mitt 70-kronors cellplast underlag.

Vill helst inte ha någnting hoprullbart, allt skall befinna sig I min ryggsäck när jag är ute och rör mej :p
 
Flera lösningar

Att tro att bara för du är lång behöver du automatiskt en ännu längre madrass är kanhända inte rätt tänk. Har du rätt mängd utrustning med dig ut är ju ryggsäcken tom när du sover, där har du benunderlaget, enkel säck inte 5011 spännen och remmar. Reservkläderna och vandringskläderna använder jag under knoppen. kvar i madrassbehov hos mig blir lite mer än bålen, dylikt spar vikt.
Bland det jag sover bäst på är luftmadrass, rätt dåligt pumpad. Den leder värme rätt bra, jag har ett 2 mm tjockt slutnaceller skumplast, lågvikts över madrassen. För mig är det en lätt och bra lösning, jo jag har gummifärgfläckar på luftmadrassen, bägge sidor. Dunluftmadrasser låter vådligt bra, jag har prövat tyngre och tjockare i USA, man sov som på moln,
Sovsäcken var bara översida och prislappen är fortfarande fenomenal...men gott sov man. Då paketet var för tungt för mitt tycke samt anpassat till USAs varma, milda, torra sommarklimat var det av flera skäl inget för mig.
Hoppas du finner en lätt, kompakt och skön lösning för dig.

Go tur
 
Smakar det så kostar det. Expeed är skönare och dyrare. Prolite 4 är skönt. Jag har båda och givetvis gammalt hederligt karrimor.
Vill du komma billigt undan skall du köpa lättviktsluftmadrass på tex stadium och sedan använda det gamla liggunderlaget ihop med luftmadrassen. Stadiums luftmadrasserna finns diskuterade förut i detta forumet.
Vill du köpa ett nytt liggunderlag av cellplast skulle jag köpa det som går att vika ihop, Z-lite 465 kr på Getout. Funkar bra i ryggsäcken.
mvh
Harald
 
Stadiums luftmadrass fick duga åt sonen som inte vintertältar.

ca 250:-, jätteliten ihoprullad och - som det känns - rätt lätt.
 
Mezzner; sa:
Stadiums luftmadrass fick duga åt sonen som inte vintertältar.

ca 250:-, jätteliten ihoprullad och - som det känns - rätt lätt.

Närmare bestämt 600 gram :)

Ett bra alternativ för sommarturer som sagt:
väger som de lättaste självuppblåsbara (Prolite 3: 570 g),
kostar som ett cellplastunderlag,
bekvämt som en luftmadrass,
stort som en ölburk,
Men inget för kyla.

Se noga till att du får ett nyare exemplar med EN skruvventil, inte sex badringsventiler.

x-lite-compact_sm.jpg
 
Thermarest

Jag tycker att mitt thermarest med tre centimeters(tror jag) tjocklek har fungerat bra. Jag är en och nittio och tycker att det räcker ganska bra till. Thermaresten jag har, klassas nog som ganska tung i dagens läge, det är en campnågonting, inte lyx men inte heller spånplattemodell...

Bra tips om att förlänga underlaget med en ryggsäck förresten!
 
Är precis som trådstartaren 193 cm lång. Detta behöver som påpekats dock inte betyda att liggunderlaget behöver vara lika långt. Överallt, kanske man skall tillägga.

För komforten skull sover jag på Thermarest, har både det tunnare och det tjockare på 5 cm. Ju tjockare desto skönare. Det tjocka väger 600 g och det tunna 525 g och då kan man nästan förstå att båda är 3/4 långa.

Det är framförallt höfte och axlar som behöver ligga mjukt, för mina bens del spelar det ingen roll. Så titta på ett mjukt, lätt och prisbilligt alternativ till överkroppen och ta något enklare till underkroppen. T ex diverse klädpersedlar och ryggsäck, eller som jag, ett lätt och tuntliggunderlag från Jysk, som man kan byta varje år. 145 gram och 39 kr.

Jörgen
 
Funderar på en sån här.
http://backcountry-equipment.com/poe-max-lite.php

Jag vill ha en helkroppsmadrass, inget annat kommer på fråga, då jag vill använda madrassen till semester såväl som vandring/tältning...
någon som har ett bättre alternativ? Någonting i liknande storlek när det är hoprullat o som är tjockare att ligga på??? Funderar lite smått på om det är självuppblåsbart eller manuellt uppblåst underlag som gäller för mina behov.......
 
??

På sommaren, OCH på våra breddgrader brukar det inte vara ett problem.

(Att luft inte isolerar är förstås närmast en definitionsfråga, ibland påstår man ju att det är just det det gör... Men självkonvektion gör förstås att effekten av detta minskar.)
[Ändrat av Mezzner 2006-05-17 kl 06:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.