Liggunderlag

Jahapp. Så har mitt liggunderlag gett upp andan då...
Jag har ett Artiach Skin Mat ( http://www.artiach.com/catalogo/catindex3.asp?S0=1&S1=31&S2=5&pnom=SKIN+MAT&idm=ING ) som har fått en läcka precis i "sömmen" och jag har verkligen gått bet på att laga det. Nån som har nått tips?

Jag tänkte att jag skulle ta och köpa ett nytt istället, men har blivit lite villrådig. En viktig sak är packvolymen, då jag använder det (förutom vid vandring) när jag är ute och campar med min motorcykel.

Först tänkte jag genast på Therm-A-Rest Ultralite, men blev lite osäker på om det är värt det med tanke på pris/prestanda.

Sen funderade jag lite på en lättviktsluftmadrass. En sån där med sex kanaler. Den skulle ju funka kanon i packväskorna på bågen, men hur är det att ha med en sån i fjällen?

Ja... Som sagt så är jag lite villrådig och skulle tacksamt ta emot lite tips och funderingar från forumet. Även på andra modeller av liggunderlag.
 
Att laga är nog kört...

Luftmadrassen du nämnde är bra, populär bland mc-åkare främst. Kanske lite ömtålig för att användas i skogen. Svårlagat jämfört med TmermA rest.

Ett bra alt är ThermA rests UL (120 cm el 180cm). Dessa kan kombineras med ett "vanligt" underlag vid vandring. Då får man bra komfort, dubbel säkerhet och ett oömt underlag att sitta på vid raster. Den korta modellen väger under halv kilot, tillsamans med ett lätt cellplastunderlag så blir vikten mindre är ett vanligt ThermA rest.
 
Lättviktsluftmadrass

Trots att jag själv har ett sådant är det inget jag kan rekommendera någon annan att köpa. Det finns en orsak till att den är lättare och det är att "bubblorna" inte är lika höga som på en vanlig luftmadrass vilket gör att den är obekvämare än en vanlig luftmadrass och tror jag lite kallare eftersom man inte kommer lika högt ovanför marken. Dessutom så är den oerhört "glidig", vid minsta lutning (och hur ofta hittar man någon exakt plan yta att sova på utomhus?) får man ligga och hålla emot för att inte åka av.
 
orchid; sa:
Om du vill ha mer komfort än med Ultralite finns ju Guidelite, som också viks och rullas ihop till halva bredden. Det säljs ett oanvänt sådant på forumet för 700 kr.

Jag har själv ett Thermarest GuideLite som jag varmt kan rekommendera. I och med det "stansade" innanmätet så tar det mindre plats än övriga Thermarest men jag kan inte påstå att sovkomforten försämras. Det går också att vika det dubbelt och därefter rulla ihop det för att spara utrymme precis som föregående talare påpekat. Dock tar självuppblåsningsförmågan lite stryk av detta och man brukar då få hjälpa till avsevärt mycket mer för att få liggunderlaget behagligt.. men vad gör några extra flåsningar om man får en god natts sömn?
 
Tackar.

OK. Då har jag helt klart fått lite att tänka på. Det lutar åt GuideLite, men vi får se vad pengarna räcker till. Det kostar att ligga på topp, har jag hört...
 
Eller kanske inte...

Nu är det jobbigt... Nu har jag varit runt och klämt och känt på lite olika underlag och har kommit fram till att det blir antingen GuideLite eller UltraLite.

Packstorlek eller extra komfort? Det är frågan.

Vad tycker ni som har någon av dessa underlag om det? Eller är det kanske någon som har provat båda två i fältmässiga förhållanden som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Eller skall jag helt enkelt skita i sånt här high-tech och köpa ett Ridgerest/Z-rest? Frågorna är många och svaren är få...
 
KLAGER; sa:
Cascades Ridgerest och Z-Rest (viks ihop) http://www.cascadedesigns.com/thermarest/closed_cell.asp verkar annars vara bra alternativ till uppblåsbara, betydligt lättare och rimligt kompakta, om än inte riktikt lika komfortabla.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16274
[Ändrat av KLAGER 2003-04-23 kl 07:15]
Hur är komfort, isolation och tålighet (bl.a. för sprättande glöd) för Ridgerest jämfört med traditionella 14 mm liggunderlag typ Fjällrävens?
 
Raskesven; sa:
Hur är komfort, isolation och tålighet (bl.a. för sprättande glöd) för Ridgerest jämfört med traditionella 14 mm liggunderlag typ Fjällrävens?

Komfort och isolation är väl deras stora plus jämfört med vanliga "släta" liggunderlag. Deras "finess" är ju att de har "gropar" eller "veck" som gör att det blir mer luft som isoleraroch det känns mjukare.

Tåligheten mot glöd är det nog sämre ställt med, där är de antagligen som de flesta andra som är gjorda av samma material.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.