Liggunderlag i Sovsäcken?

Någon sa till mej att man skulle ha liggunderlaget inuti sovsäcken, för att undvika att rulla av den?! Stämmer det? Försämras inte värme/isoleringen av det?
Tacksam för svar!
// Jennie B
 
det finns ju en del modeller där liggunderlaget stoppas in i en ficka under sovsäcken för att förhindra att man rullar av det...

Men liggunderlaget inne i säcken har jag inte testat! Det låter konstigt - tror inte att jag ens skulle få in min thermarest i min sovsäck...

Mvh / calle
 
Om man inte är en extrem ormsovare verkar det vara onödigt på en vanlig sovsäck, blir garanterat obekvämare och troligen kallare. Risk att sovsäcksbotten blir blöt av kondens också. Kläder/ryggsäckar som man bygger upp lite på sidorna av liggunderlaget fungerar ju rätt bra om man sover där det lutar eller man vänder sig mycket i sömnen. Jag har en "top bag", med fyllning bara på ovansidan, så i den stoppar jag iofs ner liggunderlaget, men man ligger ganska stumt.

/Jarl
 
Har aldrig testat

Jag har inte hört talas om liknande arrangemang tidigare. Vid kyla torde sovsäcken bli fuktig om den ligger direkt mot tältgolvet, sedan så är nog sovsäcken skönare att ha mot kroppen än ett liggunderlag.
För att inte rulla av liggunderlaget är det bättre att placera tältet plant, eller se till att det inte lutar i sidled (sova med huvudet högt). Eventuellt så kan skor/kläder jämna ut en hopplös tältplats.
Om man kränger mycket i sömnen och rullar av den anledningen kanske man kan spänna fast sig i underlaget med spännremmar? Låter farligt nära tvångströja. ;)
 
Jag har någonstans läst om detta tidigare, men misstänker att det gällde nån slags bivacksäck som saknade isolering i botten.
 
Re: Har aldrig testat

IslandTraveller; sa:
Om man kränger mycket i sömnen och rullar av den anledningen kanske man kan spänna fast sig i underlaget med spännremmar? Låter farligt nära tvångströja. ;)

Ett annat alternativ är ju att spänna fast sovsäcken i liggunderlaget. Ett par öglor på sovsäcken som man fäster gummiremmar i som sedan får gå runt underlaget.

Men det finns som sagt sovsäckar utan bottenisolering som har ficka för underlag istället. Men då bör man som sagt ligga på rent och torrt golv.
 
ghostface; sa:
det finns ju en del modeller där liggunderlaget stoppas in i en ficka under sovsäcken för att förhindra att man rullar av det...

Men liggunderlaget inne i säcken har jag inte testat! Det låter konstigt - tror inte att jag ens skulle få in min thermarest i min sovsäck...

Mvh / calle

Har en MacPac Pinnaclé som väger 800 gram eller så ( http://www.macpac.co.nz/) med ryggficka som passar t.ex Thermarest. Tror Pinnaclé har utgått, men Nevé är samma säck fast lite varmare.

Funktionen är till för att spara vikt, inte för att man inte ska rulla av liggunderlaget. Själva botten på säcken saknar nämligen dun, det är bara en tunn ficka för underlaget istället. Vips, så har du sparat en hel massa gram!

Kallt, kanske en del tycker. Men faktum är att ihoppressad dun inte värmer särskilt mycket det heller, så det blir inte kallare än att köra med vanlig säck.Tyget på undersidan är ju naturligtvis vattenavstötande, så man behöver itne vara särskilt noga med att det är torrt heller...

Har även dunjackan Sundowner som blir stor som två tennisbollar i hoprullat skick. Mycket varm och god, den har dun runt om :)
[Ändrat av öringen 2003-11-25 kl 14:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 18
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.