Långcykling för första gången

Jag tänkte redogöra för min första cykling med tält. Den genomförde jag i början av juli i år.
Visa bilaga 41730

Min cykel är en cyclocross, en Corratec C-Cross, från 2014-2015. Inköpt för att kunna cykelpendla vilket jag har gjort också, sommar som vinter. Egolappen sitter på framskärmen och kompislappen har jag sumpat för länge sedan. Någon typ av pakethållare har jag också.
Jag har servat cykel och bytt slitdelar regelbundet.
Nog om det...nu till cyklingen.

Jag har en Vaude Aqua Back där jag har gaskök, sovsäck, regngläder, ombyte, cykel.rep.saker, pump, pannlampa, någon frystorkad rätt, hygiensaker, handduk, toapapper...kanske glömde något.
Tältet har jag på pakethållaren. Som styrväska har jag en liten mjuk kylväska, som rymmer det jag behöver under cyklingen.

Min plan var att cykla från Tyresö utanför Stockholm, till Karlskoga. Från Karlskoga skulle jag cykla med en kompis som deltog i Unmapping Sweden, ett grusvägslopp med start i Kiruna och mål i Smygehuk.
Jag ville cykla med honom från Karlskoga till Degerfors och sedan fortsätta till norska gränsen. Där vända och cykla hem igen.

Själva cyklingen gick bra, och min första dag såg ut enligt nedan.

Visa bilaga 41732
Visa bilaga 41731

Jag har en cykeldator, en Garmin Edge 530, som fungerar riktigt bra. Jag skapade min rutt i Ride With GPS, modifierade den i datorn, och exporterade rutten till cykeldatorn.
Jag navigerade efter rutten och det fungerar riktigt bra. Jag hade provat det här innan, för att veta hur jag startar navigeringen och samtidigt loggar min runda.

Hur som helst så stannade jag regelbundet, dock ganska sällan, för att fika eller köpa någonting att äta. Fika, lunch mm blir där det blir. Jag hade inte planerat så mycket.

Min plan var att cykla till campingen, och jag kom dit också. Upp med tält, duscha, äta där...sova.

Då min kompis var efter tidplanen så slappade jag dagen därpå, och min växelvajer till bakväxeln gick av i handtaget när jag skulle justera växlarna. Det blev att fulmeka och ställa in bakväxeln med vajern och buntband, så att jag kunde cykla till Örebro dagen därpå och vå vajern utbytt.
Buntband hade jag med mig och hur man fixerar växeln när vajern är av fick jag tips om.

Jag tänkte inte skriva så mycket om min kompis, Unmapping Sweden, Norge och så, utan bara komma med några tips utan inbördes ordning för långcykling.

- Se till att ha tränat. Ska man cykla lång behöver man tåla det.
- Ha rätt utrustning för ändamålet. Min cykel har inte optimal utväxling, så jag får slita hårt i brantare backar. Kadensen blir för låg helt enkelt.
- Testa allt innan. Så man vet hur det är att cykla med packning.
- Var beredd att modifiera planen om något händer.
- Ha en plan för att ladda elektronik. Jag har en powerbank och laddar där det finns el, som camping.

Lite data om cyklingen då.
1 juli: 187 km. 11h29 min (14h17min totalt)
2 juli: vilodag
3 juli: cyklade till Örebro för att fixa vajer, sedan till Karlskoga och sedan cyklade jag för att möta min kompis och cyklade med honom till Karlskoga. Totalt sett blev denna dags cykling uppdelad i flera delar som totalt blev cykeltiden 12h50min (18 h totalt), och distansmässigt blev det 181 km. Var vaken i nästan ett dygn. Bestämde mig för att strunta i Norge.
4 juli: Var trött, blev bara 28 km på 2h10 min.
5 juli: Nu skulle jag hem, och tänkte ha hela i ett bräde, men det blev 180 km på 10h24min (14h48min totalt). Tältade på en åker/gärde. Valde att stanna och slå upp tältet för att det var regn och mörkt, men mest för att underlaget var mjuk sand, så jag inte kunde styra på ett bra sätt. Var nära att vurpa.
6 juli: Sista biten hem, gick långsamt, då jag stannade och fikade, käkade...tog det lugnt då jag var trött. Det blev 71 km på 5h 9 min (7h24min)

Jag fick ihop 522 km 6 dagar, med en vilodag. Nöjd, och jag gjorde det här bara för att träffa min kompis..

Ska jag komma med ett avslutande tips så är det: Testa..bara gör det! Man kan alltid vända om det inte funkar.

/Thomas
Det var en rejäl väska du har och 18-mila etapper tycker jag var saftigt. Har cyklat 15 en gång, och då var det ju morgon till kväll, men var väl inte så jätte vältränad heller kanske och hade ingen värstinghoj.

Min gamla hybrid jag använder är för kort mellan styret och sadel, man får sån upprätt cykelställning att det inte blir så skönt i längden. Vet inte om man kan göra nåt åt det förutom att köpa ny cykel.
 
Jo barends har jag. Styrstången är nog 1 decimeter, men hur långa finns det? Tempostyret har jag funderat på men vet inte om det passar med min styrväska, sen ser de lite smala ut. Butterfly-styren/multibar ser också rätt intressanta ut men ingen aning om hur de är.
 
+1 på det Ture skriver
Men försök hålla längdändringen inom 1-2 cm, för mkt så kan det bli otäckt i vissa lägen, tänk dig läget med en tvärnit i en riktigt brant nedförsbacke kombinerat med riktigt tvär sväng.....
Ytterligare en sak du kan prova skulle kunna vara att flytta sadeln bakåt,
men även det bör ske med måtta.
Om du efter dessa ändringar ändå inte får till den sittställning du vill ha bör du försöka skaffa dig en cykel, eller åtminstone ram, som passar dig.
 
Det var en rejäl väska du har och 18-mila etapper tycker jag var saftigt. Har cyklat 15 en gång, och då var det ju morgon till kväll, men var väl inte så jätte vältränad heller kanske och hade ingen värstinghoj.

Min gamla hybrid jag använder är för kort mellan styret och sadel, man får sån upprätt cykelställning att det inte blir så skönt i längden. Vet inte om man kan göra nåt åt det förutom att köpa ny cykel.
Mmmm, min pendlarväska. Tänkte prova med denna lilla tripp, och jag tror 15 mil är ganska lagom etapper för mig. Jag är van att träna så det är ingen anmärkningsvärd sträcka för mig.
Jag ska kolla lite nu under hösten och se vad jag skulle kunna göra för att få till bra utrustning för bikepackning.
 
En dyrare variant är ju förstås att byta från mtb-styre till bockstyre. Då fordras förstås nya reglage + nya växlar, varför priset sticker iväg.

Men en modern hybrid har också betydligt längre reach än en motsvarande gravelbike. Så det ändå vara ett alternativ till en längre styrstam.

Dessutom går det att få till en lättare utväxling med modern racerutrustning (2x11 eller 2x12) än med en traditionell 3x7 eller 3x8. Se bara till att sätta på ett 2-delat mtb-vevparti i fram.

Ett bra alternativ är också att göra en bike fit på din hybrid. Bättre cykelhandlare, som inriktar sig mot lite finare hojar, brukar kunna sådant.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Vi hade en tråd här om hur man ska sitta på en cykel.
När foten är högst upp ska en lodrätt linje från knäskålen träffa mitten av stortå.
Sen kan man ändra höjden, fram/bak lek osv.
 
Vi hade en tråd här om hur man ska sitta på en cykel.
När foten är högst upp ska en lodrätt linje från knäskålen träffa mitten av stortå.
Sen kan man ändra höjden, fram/bak lek osv.
Det är en bra utgångspunkt, men att man ska sitta så eller alltid utgå från det är nog en sanning med modifikation. Folk är olika byggda och har olika behov, så jag tycker att man ska uttrycka sig lite försiktigt. Den som är okunnig kan lätt ta det för en sanning, vilket det inte är. Men det är en bra tumregel och en bra utgångspunkt, utifrån vilken man kan hitta sin egen sittställning om man inte har något annat att utgå ifrån, eller har svårt att få till en bra position.

Väl medveten om att du även påpekar att man kan justera ställningen, så kan det för de oinvigda vara värt att nyansera ska till kan. Sitter man bra utan att uppnå lodlinjen mellan knä och tå först så finns det inget syfte med att göra ändringar för att uppnå det. Sitter man dåligt med det som grund så bör man göra ändringar :)
 
Å fördelen med professionell bikefit är ju just att man då får sin sittställning bedömd (och filmad) av ett proffs!

För när det gäller den optimala sittställningen, så finns det mycket att "fila på".
/Niklas
 
Själva geometrin på ramen är ju inte mycket att göra åt. Min är kompakt och sluttande istället för utdragen, horisontell och längre som jag nog föredragit idag eftersom alla justeringar jag gör nu syftar till skönare för touring och pendling, ibland med styrväska, ramväska och pakethållare. Träning bara i undantagsfall.
 
Nä, att ändra ramgeometrin kräver ju i praktiken ett rambyte. En ganska kostsam process, då nya ramar ofta har andra standarder på lager och beslag än vad äldre ramar brukar ha. Alltså tillkommer en massa extra kostnader

Bikefit syftar däremot till att optimera sittställningen på den befintliga cykeln, vilket brukar bli betydligt billigare än att köpa en ny hoj i rätt storlek...
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
Myndz Köpråd för första riktiga cykeln. Långcykling 20
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
stiff86 Första turen Långcykling 2
vmansson Första längre färd - Kona Dr.Dew Långcykling 11
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
Karbo Första långcyklingen Långcykling 10
Polarnatt En långcykelnovis' första tramp Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.