Lättvikt tarp/regnställsystem.

hej varför så "grova" linor? det finns idag fiskelinor som väger mindre och är starkare...

De här linorna tål ca 90 kg belastning, är det något som går sönder på denna tarpen så är det i alla fall inte linorna.
1,25 mm i diameter.

Det finns säkert tunnare, starkare och lättare fiskelinor, men de är väl i gengäld svåra att knyta med på ett bra sätt och går inte använda linsträckare på.

Med 3 mm nylonlinor skulle vikten på linorna bli ca 50 g, med aktuella linorna ca 5 g + 4g för linsträckarna. Så enkelt är det.
 
Senast ändrad:
Det är då man behöver ett paraply :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Paraply på tur är ju faktiskt inte illa, speciellt inte på fjällturer, men då främst som solskydd.
På skogsturer känns det overkill att ta med 150 g i en extra pryl med exakt samma användningsområde som ponchon, speciellt nu när ponchon också kan användas vid nattliga toabesök.
 
Då har det varit premiär för detta systemet.
Någon minusgrad och snö i början av natten, senare gick det över i regn, men både jag och hunden hade god plats och var torra genom natten.
Väldigt skön känsla att kunna se rätt upp på träden och himlen och ändå vara torr och varm, känslan av cowboycamping var påtaglig.

Elastiska band i hörn och kanterna gav god spänning i duken under natten, ingen efterspänning var nödvändig.
Ponchon gjorde god tjänst som bottenduk, men är lite hal, jag fick dra liggunderlaget till rätta ett par gånger under natten.

Jag är nöjd med detta systemet, det kommer jag använda igen, främst på skogsturer, troligen bara 3-säsong, men jag ska testa det i ordentliga vinterförhållanden också.
 

Bilagor

  • 20141206_202645.jpg
    20141206_202645.jpg
    43.7 KB · Visningar: 879
Efter kontrollvägning har jag följande vikter på systemet:
Minimivikt: 504 g.
Detta innefattar alla linor och packpåsar, men förutsätter att jag täljer tältpinnar i trä när den ska sättas upp.
Normalvikt: 538 g.
Som ovanstående + 6 tältpinnar. Detta blir normala vikten när jag ska använda det i skogen.
Maxvikt: 573 g.
Med ett par extra tältpinnar och extra linor för att kunna använda i gles skog eller med en eller två grenar som tältstänger, detta skulle jag ta med om jag inte helt vet hur terrängen är där jag ska övernatta.

Helt ok med tanke på att detta innefattar både regnställ och tarp, detta till en vikt som de flesta har på enbart regnställ eller tarp.
 
Mycket intressant lösning.
Använder tält till fjälls. Men på låglandsturer som ex Bohusleden eller Skåneleden är detta mycket bra.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Hur tjocka är gummilinorna du använde? Fundera om jag skulle kunna använda gummilinor till mitt tält som behöver spännas efter rätt mkt när det är kallt och fuktig, man kanske kunde adaptera lösningen med starka gummilinor.
 
Mycket intressant lösning.
Använder tält till fjälls. Men på låglandsturer som ex Bohusleden eller Skåneleden är detta mycket bra.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Intressant lösning och klart värt att se mer på för egen del :)

Lättvikt och låg budget, det är ju en fin kombination.
Hoppas ni finner den lika ok som jag.

Hur tjocka är gummilinorna du använde? Fundera om jag skulle kunna använda gummilinor till mitt tält som behöver spännas efter rätt mkt när det är kallt och fuktig, man kanske kunde adaptera lösningen med starka gummilinor.

Jag har 1/16 tums elastiska linor, men det är också väldigt lite styrka det behöver vara i dem, då materialet är under låg spänning och inte töjer sig i regn/fuktighet. Jag ville bara att duken skulle bli fint spänd utan att behöva löpa runt flera varv innan det blir bra.

Till ett tält skulle jag välja grövre linor, kanske 3 mm, då det troligen blir högre spänning i de linorna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.