Lättaste totalpackningen

viktorjonsson; sa:
2 stegjärn (bär min pappas också) 1330 gram
Rep 3500 gram
Isyxa 580 gram
Säkringar (isskruvar, snöankare, kamkilar med mera) 800 gram
Karbiner och slingor 300 gram
Selar (bröst- och sittsele) 490 gram

Allt som allt 7 kg

Repet är sjukt tungt och visst det finns de rep som väger en tredjedel av mitt, men sen håller de inte lika bra. Jag kör en del solo så jag vill ha ett rep som håller och som är långt.


Repet var lättare än jag trodde!
 
Nu har sista säcken ankommit och med Marmot Atom (545 g exkl påse, dvs INTE 453 g ;) iof hade jag räknat på 550 gram så...), HB Akto, Primus Omnifuel hamnar totalvikten på 4844 gram.

// Jocke
 
Re: Tips till diskande gramjägare!

andy69; sa:
Tält 2600/2= 1300
Ryggsäck 1100
Kök 200/2= 100
Sovsäck 680 (komfort -1)
Liggulag 620
Vikt ca: 3800g

KLÄDER
Regnjacka 210
Regnbyxa 317
Tröja 248
Mössa 50
Sockar 125
Handskar 130
Kalsong 68
T-shirt 135
Vikt ca: 1280g

HYGIEN/SJV
Handduk 50
Tvål 30/2= 15
Diskmedel 30
Tvätt 30/2= 15
Tandkräm 28/2= 14
T-borste 14
Svamp 2
Plåster 9
Sårtejp 9
Vikt ca: 155g

ÖVRIGT
Vattenb 50
Kniv 45
Övrigt 50(snören, tejp)
Vikt ca: 145g

Vilket borde ge en totalvikt på ca: 5800g när man är två!
Med mat räknar jag på ca: 500g/dygn och gas en L 645g för en vecka på två pers.

//A
[Ändrat av andy69 2007-05-30 kl 18:16]

Ett hett tips att spara 32 till av dina gram är att göra som jag gjort de senaste 3 åren. Jag skulle helst se att alla gjorde detta. Leta rätt på lite av det lite längre gräs som i princip alltid finns vid vattnet i fjällen, eller för den delen en mjuk mossa. Gräset i synnerhet verkar ha en utomordentligt fettlösande egenskap, samt att de små hullingar som finns på stråna effektivt tar bort eventuella fastbrända rester. Jag brukar ta en "kärve" och viker den dubbel så den ser ut som en ballongvisp. Sen är det bara att vispa på! Har aldrig repat eller skadat något kärl. Dessutom slipper man ta med sig främmande kemikalier till fjälls. Syns i Abisko den 23:e! ciao.
 
lättpackat

Sitter precis och lägger in de vikter jag mätt upp i ett exelark. Kan inte annat än hoppas jag får råd med lite nya och lättare grejer, speciellt när jag läser om totalvikter så långt under min att jag inte ens skulle se dem med mikroskop känns det som...

rygga: Berghaus Vulcan Cyclops II: 2914g
tält: HB Nammatj 3: 3300g
sova: Haglöfs Travellite: 1260g
kök: Trangia 25 med gastillsats: 1212g

Måste väl tilläggas att vi alltid gått två, minst, och att jag skaffat grejer som ska funka på vintern med (inte sovsäcken då), och att det var flera år sen nu.

Blev viktblind efter lumpen tror jag bestämt =/
Har aldrig reflekterat över vikten, mer än att det såklart blir tungt.
 
Joakim Ambrosson skrev:
Så, nu alla lättpackarnördar! Dags för slutexamen ;)
Vad väger er packning exkl det ni har på er? Bränsle och mat ska ej räknas in.

Vad min packning väger varierar väldigt beroende på vad det är för en tur. Men ska vi nu prata lättpackning så kan jag ju berätta att min lättaste packning vägde 6kg. Det var under en tur på södra padjelantaleden. Kläder på kroppen ej inberäknade. Däremot är mat medräknad (bränsle klarade jag mig utan). Jag hade en del mat med mig, men möjligheter att handla längs vägen fanns ju, så jag kunde vara sparsam med maten. I de 6 kg ingick även en (full) termos för lunchen. I övrigt bestod ryggsäcksinnehållet av regnkläder, en varmare tröja, badlakan, sidenlakan, kamera och karta. Och pengar. En liten tvålbit och en tandborste hade jag säkert med, och linser+vätska. Samt liten första hjälp.
Jag bodde i stugor...
.
 
Emmma; sa:
Joakim Ambrosson skrev:
Så, nu alla lättpackarnördar! Dags för slutexamen ;)
Vad väger er packning exkl det ni har på er? Bränsle och mat ska ej räknas in.

Vad min packning väger varierar väldigt beroende på vad det är för en tur. Men ska vi nu prata lättpackning så kan jag ju berätta att min lättaste packning vägde 6kg.

[...]

Jag bodde i stugor...
.

Stugturer lockar en del av just det skälet.. :) Vilka dagsetapper man kunde göra. Jag menar inte långa, utan bekväma, avslappnade och lättsamma.

Vad mycket fotogrejer man kunde släpa med!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.