Lättaste totalpackningen

Ett snabbt överslag gav ca 4300 g men då kan jag ha missat något och det är med min hemsydda tarp på 750g. Jag planerar ju en annan tältlösning så det kommer bli något tyngre. I praktiken hamnar jag nog på ca 5 kg +/- några hundra gram. Det får jag se sen. De stora grejerna ser dock ut ungefär så här:

Sova:
liggunderlag 310
sovsäck 685
summa: 995

Bära:
ryggsäck 1390

Bo:
tarp 750
(kommer ersättas med tält, möjligen akto el ringstind. För turer med 3 pers; nallo 3GT = 910g/pers)

Kök:
MSR PR 86
Kastrull 220
Sked 15

För min "rena" vandring i september siktar jag på att komma en bit under 20 kg totalt men det inkluderar mat och bränsle för två veckor samt fotoprylar på 5-6 kg. Får väl se hur bra jag lyckas med det.
 
Hehe, vill se dig sova i tarpen när det blåser faan på fjället ;)

Räkna på 50-100 g på Hydrogenen, Marmot har lite extra dun i på alla sina :) Min Helium väger 903 mot 822 uppgivna. Atom ska väga 453, men räknar lite över 500.

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Hehe, vill se dig sova i tarpen när det blåser faan på fjället ;)

Räkna på 50-100 g på Hydrogenen, Marmot har lite extra dun i på alla sina :) Min Helium väger 903 mot 822 uppgivna. Atom ska väga 453, men räknar lite över 500.

// Jocke

Hehe.. jag har redan vägt upp min hydrogen. 685 g inklusive packpåsen! :)

Nog funkar det med tarp på kalfjället också men jag föredrar ju som sagt tält. Jag vet dock inte vad jag vill ha just nu.. akto, ringstind 2, terra nova, tarptent? Alla har sina för- och nackdelar. Just nu lutar det lite åt ringstind 2 eftersom det är tillräckligt lätt för att ha som solotält samtidigt som man har möjligheten att ta det om man är två också.
 
Bah, fusk! Marmot måste hata mig..

Hehe, jadu, du vet ju hur och vad jag tänkte och det var en vånda tyvärr :(

// Jocke, med heptanlukt upp till öronen pga fyllning inomhus *lagom smart*
 
dave1; sa:
Just nu lutar det lite åt ringstind 2 eftersom det är tillräckligt lätt för att ha som solotält samtidigt som man har möjligheten att ta det om man är två också.

Precis så resonerade jag när jag köpte mitt Nallo 2 = 2,3kg som jag använt sen 1996 - allt är relativt! Läs Axel Hambergs Sarekbok från början av förra seklet och inspireras av en äkta UL-pionjär! (12 kg lättviktstält i prima segelduk, osv..) :)

/Per
 
Beror på antal nätter ute och vilken i rygga jag väljer

Enstaka natt ute.ca 9kg,flera nätter ca 11,dvs tar jag tunga Arcteryxen eller lätta Bergans-säcken.
Fjälltur:räknar att jag tar med kikaren och Teva-sandaler till strömmande vattendrag som ej lämpar sej att passera med Foppa-tofflor.
Tvåmanstur;brukar jag inte ha tältet och Trangia-köket,men mesta maten,sen när den lättar kanske jag tar köket + del av tältet.
Nu (fredag till lördag) gick jag till fågeltornet i Muddus.mindre än 10kg.
Inga extra skor,extra trosor.
Förtäring:kvällsfika+ morgonfika.Kikaren med (fåglar)
Annars det jag skulle tagit med upp på fjället.
 
dave1; sa:
Ett snabbt överslag gav ca 4300 g men då kan jag ha missat något och det är med min hemsydda tarp på 750g. Jag planerar ju en annan tältlösning så det kommer bli något tyngre. I praktiken hamnar jag nog på ca 5 kg +/- några hundra gram. Det får jag se sen. De stora grejerna ser dock ut ungefär så här:

Sova:
liggunderlag 310
sovsäck 685
summa: 995

Bära:
ryggsäck 1390

Bo:
tarp 750
(kommer ersättas med tält, möjligen akto el ringstind. För turer med 3 pers; nallo 3GT = 910g/pers)

Kök:
MSR PR 86
Kastrull 220
Sked 15

För min "rena" vandring i september siktar jag på att komma en bit under 20 kg totalt men det inkluderar mat och bränsle för två veckor samt fotoprylar på 5-6 kg. Får väl se hur bra jag lyckas med det.

Detta är 600 gram mindre än min egen lösning
på motsvarande detaljer, vilket får mig at undra
vad tusan jag bär på för övrigt. Redan kläder
(långbrallor+regnkläder+luva+vantar+dunjacka(?))
slukar det där kilot som du har kvar, vilket innebär
att du funnit avundsvärt lätta lösningar.

Jag vägde just mina fjällkartor - det blir minst 280 gram. Sjukvård? Hygien? Jag blir aldrig en riktig
lättpackare.
 
marmotta skrev:
dave1; sa:
Ett snabbt överslag gav ca 4300 g men då kan jag ha missat något och det är med min hemsydda tarp på 750g. Jag planerar ju en annan tältlösning så det kommer bli något tyngre. I praktiken hamnar jag nog på ca 5 kg +/- några hundra gram. Det får jag se sen. De stora grejerna ser dock ut ungefär så här:

Sova:
liggunderlag 310
sovsäck 685
summa: 995

Bära:
ryggsäck 1390

Bo:
tarp 750
(kommer ersättas med tält, möjligen akto el ringstind. För turer med 3 pers; nallo 3GT = 910g/pers)

Kök:
MSR PR 86
Kastrull 220
Sked 15

För min "rena" vandring i september siktar jag på att komma en bit under 20 kg totalt men det inkluderar mat och bränsle för två veckor samt fotoprylar på 5-6 kg. Får väl se hur bra jag lyckas med det.

Detta är 600 gram mindre än min egen lösning
på motsvarande detaljer, vilket får mig at undra
vad tusan jag bär på för övrigt. Redan kläder
(långbrallor+regnkläder+luva+vantar+dunjacka(?))
slukar det där kilot som du har kvar, vilket innebär
att du funnit avundsvärt lätta lösningar.

Jag vägde just mina fjällkartor - det blir minst 280 gram. Sjukvård? Hygien? Jag blir aldrig en riktig
lättpackare.

Siffran 4300 är som sagt ett överslag som du får ta med en liten nypa salt. Jag kan som sagt ha missat något, vilket du uppmärksammade mig på nu med de sista posterna. Förvisso brukar jag inte ha 280 g kartor med mig och är sparsam med både sjukvårds- och hygienartiklar, men en del blir det ju. Jag räknade även exklusive "det ni har på er" som Joakim skrev inledningsvis (långbyxor, tunna strumpor, ullsocka, kängor, underställströja, vindskjorta, keps, damasker, solglasögon, kortkalsonger). I praktiken kommer jag nog dock att hamna på totalsiffror högre än Joakims (och kanske dina också).

Siffrorna för de stora posterna är dock säkerställda förutsatt att viktspecifikationerna för min beställda GG nimbus ozone stämmer något sånär.
 
viktorjonsson; sa:
Runt 25 kg skulle jag tippa min packning landar på för årets kombinerade Kebnekaise/Sarek-tur. Nu ska det väl sägas att jag bär med en del glaciär- och klätterutrustning. Bara stegjärnen väger ju närmare kilot. 30 kg har jag satt som min maxgräns. Över det blir det lite instabilt över vad, uppför berg och i blockterräng.

Om man som jag vill vandra och göra toppbestigningar är det svårt att komma ner till de vikter ni pratar om. I alla fall om man vill känna sig säker.


Nu blir jag förstås nyfiken på vad alpinistutrustningen
väger (hur lång är turen, förresten?).
Mina stegjärn, som jag använt 2 gånger, väger 580
gram, 740 med väska (men ryggsäcken har en påse
för dem). En isyxa väger kanske 3 hg. Sen är
det väl rep och annat smått och gott, antar jag.
 
Min "lätta" packning..

Tält 2600/2= 1300
Ryggsäck 1100
Kök 200/2= 100
Sovsäck 680 (komfort -1)
Liggulag 620
Vikt ca: 3800g

KLÄDER
Regnjacka 210
Regnbyxa 317
Tröja 248
Mössa 50
Sockar 125
Handskar 130
Kalsong 68
T-shirt 135
Vikt ca: 1280g

HYGIEN/SJV
Handduk 50
Tvål 30/2= 15
Diskmedel 30
Tvätt 30/2= 15
Tandkräm 28/2= 14
T-borste 14
Svamp 2
Plåster 9
Sårtejp 9
Vikt ca: 155g

ÖVRIGT
Vattenb 50
Kniv 45
Övrigt 50(snören, tejp)
Vikt ca: 145g

Vilket borde ge en totalvikt på ca: 5800g när man är två!
Med mat räknar jag på ca: 500g/dygn och gas en L 645g för en vecka på två pers.

//A
[Ändrat av andy69 2007-05-30 kl 18:16]
 
När jag ser din behändiga sjukvårdsutrustning konstaterar
jag vemodigt att mitt apotek plötsligt, efter
läkarbesök, blivit
avsevärt tyngre: handkräm+cortisonsalva.
Handeksem är inget roligt.
 
marmotta skrev:

Nu blir jag förstås nyfiken på vad alpinistutrustningen
väger (hur lång är turen, förresten?).
Mina stegjärn, som jag använt 2 gånger, väger 580
gram, 740 med väska (men ryggsäcken har en påse
för dem). En isyxa väger kanske 3 hg. Sen är
det väl rep och annat smått och gott, antar jag.

2 stegjärn (bär min pappas också) 1330 gram
Rep 3500 gram
Isyxa 580 gram
Säkringar (isskruvar, snöankare, kamkilar med mera) 800 gram
Karbiner och slingor 300 gram
Selar (bröst- och sittsele) 490 gram

Allt som allt 7 kg

Repet är sjukt tungt och visst det finns de rep som väger en tredjedel av mitt, men sen håller de inte lika bra. Jag kör en del solo så jag vill ha ett rep som håller och som är långt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.