Lättaste totalpackningen

Så, nu alla lättpackarnördar! Dags för slutexamen ;)

Vad väger er packning exkl det ni har på er? Bränsle och mat ska ej räknas in.

// Jocke, som köpte en kompass och en spork idag :)
 
Kanske ska tillägga att det är en sommarpackning som gäller samt att man ska kunna sova uppe i högfjällsområdet! Dvs inte i skogsmark.

// Jocke
 
Vad är poängen med en spork? Allting går att äta med en vanlig sked som dessutom är bekvämare att hålla i? Sporken är ju för kort för att äta frystorkat med. Hur ofta behövs dom där minigaffeltänderna och sågsidan? Är det jag som inte har sett ljuset? I så fall upplys mig.

Kristian som inte vill köpa en spork
 
Nedar; sa:
Vad är poängen med en spork? Allting går att äta med en vanlig sked som dessutom är bekvämare att hålla i? Sporken är ju för kort för att äta frystorkat med. Hur ofta behövs dom där minigaffeltänderna och sågsidan? Är det jag som inte har sett ljuset? I så fall upplys mig.

Kristian som inte vill köpa en spork

Jag äter aldrig frystorkat och har absolut inga problem med att få plats med de fingrar jag använder för att äta med. Så för mig passar den alldeles utmärkt :) 10 gram matredskap!
 
Som jag misstänkte: Smaken är som baken. Med det hade varit lite roligt om man "hade blivit frälst och sett ljuset!" Sådana stunder är alltid härliga :)
 
Joakim Ambrosson; sa:
Så, nu alla lättpackarnördar! Dags för slutexamen ;)

Vad väger er packning exkl det ni har på er? Bränsle och mat ska ej räknas in.

// Jocke, som köpte en kompass och en spork idag :)

Men vilken press det blev! Idag köpte jag en biltemapresenning och gnällde lite på mammas packningsstrategi. Det får räcka!
 
vem orkar räkna?

Jag orkar inte riktigt ta isär saker på det viset -
och jag tror inte helt på siffror som man får genom att
väga varje artikel och summera. Sanningens ögonblick
är när jag kliver på vågen, först med packning,
sen utan. Det är allt jag behöver veta.

Det jag har på kroppen väger, tror jag,
1.9 kg, varav 1.2 kg skor. Stavarna väger 520 gram
eller så. Kroppen själv väger 69-70 kg.

Packningen är på cirka 15.4 kg med tom vattenflaska.
Maten väger drygt 5.6 kg för 8 dagar - alltså lite drygt 7 hg per dag. Jag har bara vägt maten i
tvådagarsportioner, därtill rätt slarvigt.

I packningen ingår t ex

långbyxor 300 g
bränsle 750 gram (netto 440 gram)
spansk ordbok 120 gram
kartfodral med kompass, 130 gram tror jag
kartor 840 gram
Axelremsväska för pass, nycklar, kort, etc. på den långa resan: kanske 150 gram.
Kamera, med tillbehör, 200 gram.

På en tiodagars fjälltur blir det annorlunda.
Hoppas använda lättare ryggsäck: minus 700 gram, kanske mer.
Kanske 100-200 gram bort på bränslet
Ingen ordbok i Norge, faktiskt inte!
kartor: bort säkert 500 gram.
Mat för tio dagar, 650 gram per dag, alltså plus 1 kg, kanske.
Mindre tvål, bort 70 gram, kanske.
Axelremsväskan ersätts av lättare lösning.
Annat som jag glömt

Ambitionen är att startviken på ryggen ska vara
under 15 kg. Får jag ned vikten på diverse artiklar
tar jag förmodligen mer mat.
 
Perfekt..

Nedar; sa:
Vad är poängen med en spork? Allting går att äta med en vanlig sked som dessutom är bekvämare att hålla i? Sporken är ju för kort för att äta frystorkat med. Hur ofta behövs dom där minigaffeltänderna och sågsidan? Är det jag som inte har sett ljuset? I så fall upplys mig.

Kristian som inte vill köpa en spork

Jag äter Alltid frystokat och Sporken funkar perfekt,gaffel/kniv används sällan..skär upp en korvskiva, brer en macka..
Sporken är mera böjbar, lättare...gå med en vanlig sked i sidobyxfickan en dag så märker du snabbt skillnaden :)!

//A
 
Min ryggsäck utan mat och bränsle samt utan grundklädseln väger under 7 kg för en hösttur i Sarek. Då är vi två att dela på tält, kök mm.

Mange
 
Joakim Ambrosson; sa:
Så, nu alla lättpackarnördar! Dags för slutexamen ;)

Vad väger er packning exkl det ni har på er? Bränsle och mat ska ej räknas in.

// Jocke, som köpte en kompass och en spork idag :)

Du först ;)... hehe... vad väger din? du frågar men avslöjar inte din egen packvikt... hm ... tävlar du eller?

Har f ö inte en chans mot din ûberlätta packning ändå... min 2 veckorspackning ligger idag på 9776g, men då har jag inte karvat klart på liggunderlaget ;)

Åker till Fliesbergs i Bro i em på prylspaning... funtar på att byta ut all syntet mot ull... kanske blir lite tyngre då? Något man skall tänka på vid ullunderställsköp? Rek?

Sen så skall jag titta på kök...igen... osv osv...

Thomas
 
Höst och vår:

5226 gram inkl Marmot Helium, HB Akto och Primus Omnifuel. Denna siffra är klar och uppmätt som både enskild och som totalsumma.

Sommar:

4776 gram inkl Marmot Atom, HB Akto och Primus Omnifuel. Denna siffra lär dock höjas ca 100 gram då jag tror Atom inte väger in på 453 gram utan runt 550 gram för regular.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.