Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes

Är ute efter ett tält till mig, sambon och vår hund. Har lärt mig att det ofta är bättre att köpa rejäla grejer på en gång "buy once, cry once" =)

Har väl fått upp ögonen för Hilleberg, Nallo 3/3-GT eller Nammatj 3/3-GT.
Det är säkert jätte-"overkill" att köpa detta baserat på det behov vi har, men å andra sidan verkar Hilleberg hålla riktigt bra andrahandsvärde, och verkar hålla riktigt hög kvalité.

Är i dagsläget mest aktuellt att kolla efter begagnat och Hillebergs outlet, prisklass max 6-7000:-

Har blivit erbjuden att köpa ett Hilleberg Nammatj 3GT som har 10 år på nacken men verkar vara i gott skick. Har skyddsgolv under innertält, golv till absid och extra grustältpinnar. Vad är ett rimligt pris för detta?

Har det skett några uppdateringar på Nammatj-tältet på dessa 10-år? Finns det någonstans där man kan se under vilka år olika (Hilleberg) tält blivit omgjord och har ev. nya specifikationer?

Söker även tips på andra tält med samma/liknande egenskaper.

- Det ska helst vara 4-säsong.
- Lätt och snabbt att resa.
- Låg vikt och hållbart
- Prisklass max 7000:-
- För 3-personer

Hittade en äldre tråd där det hävdades att det gick att det gick att hitta bättre tält av andra märken för halva priset jämfört med Hilleberg, tråden var dock jättegammal såg jag nu och detta påstående kanske inte håller idag?

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=21138&page=2

Kan varmt rekommendera Bergans Trollhetta som ett alternativ, finns för halva er budget i 3 eller 4-mannaupplaga hos Outdoorexperten just nu.

Skillnaden mot Hilleberg är att varje konstruktionsdetalj och materialval är lite vekare. Vävarna är inte lika grova eller stryktåliga och stängerna känns mer flimsiga, men det finns en uppsjö nöjda användare av Bergans tält så det är nog inget man behöver oroa sig över. Utrymme och ventilation är som hos Nallo. En fördel mot Hilleberg är att de är mycket bättre skurna och får en perfekt spänst i vävarna utan en massa pill vid uppsättning. Hillebergs tält kan vara hopplösa på den fronten, även efter hundratals nätters övning. Särskilt på mindre än perfekt underlag.

Till rådande rea-pris är även andrahandsvärdet suveränt på Bergans.

Annars får jag sjunga den vanliga lovsången om Hilleberg Kaitum. Utrymme per gram är helt oslagbart, och ventilationen helt perfekt i och med möjligheten att öppna upp båda ändarna precis hur mycket man vill. Så glöm inte att kika på den modellen. Planerar ni att vara två vuxna + hund fungerar övriga 3-mannatält bra, men vill ni vara tre vuxna i tältet är det enligt mitt tycke Kaitums större bredd som gäller eller ett 4-manna av övriga modeller.

Ska kolla upp den! Men är det ett 4-säsongstält? När jag sorterar på 4-säsongs på hemsidan dyker den modellen inte upp.

Köpte ett Helsport Fjellheimen X-Trem 3 Camp röd/gul, 3-mannatält från xxl.se i höstas. Rabatterat köpte jag det för ca 6500. Kan rekommendera det. Inte alltför tungt. //Thomas

Får kolla upp det tältet, verkar rejält, du hade fått den till rätt kurs också! =)

Har blivit avrått till att köpa Nammatj eller Nallo pga. min längd. Kaitum verkar vara en modell som skulle passa bättre till mina 195cm, blev tipsad från annat håll också om just den modellen. Frågan är ifall det finns något värde att köpa den med GT eller ej. Känns som att de två absiderna bör räcka som det är? En absid till packning och en till att laga mat vid dåligt väder eller ev. ha hunden i.

Jag har bl a ett Nammatj 2GTsom jag är hur nöjd med som helst. Mitt är från 2010 och i samma utförande som nuvarande modell vad jag kan se. Jag vet däremot att Hilleberg på äldre modeller har en annan ingångsdörr till GT-absiden, men vet inte vilket år de modifierade till nuvarande lösning. Om du ringer Hilleberg kan de säkert upplysa dig om vilka förändringar de gjort under åren.
Jag är 193cm lång och har inte haft något problem med längden i Nammatj, men sover samtidigt inte på ryggen utan gärna på sidan med benen lätt uppdragna.
I vintras snubblade jag över ett Kaitum 2 på mellandagsrea till ett pris som bara inte gick att tacka nej till, så till kommande Sarek vandring (om några dagar) kommer vi att testa det tältet. Jag återkommer gärna med rapport efter verkliga tester i fält. Rent spontant vid uppsättning hemmavid är Kaitum 2 rymligare än Nammatj 2 i innertältet och dubbla ingångar borde ge bättre genomluftning än i Nammatj i varm väderlek. GT absiden i Nammatj 2GT är dock något jag vant mig vid och uppskattar.
Jämför du Nammatj med Nallo är skillnaden större än man tror i både innertält och absid beroende på att Nammatj har lika långa stänger och rak ryggås vilket ger mer yta att röra sig och sitta upp i tältet.

Kaitum GT finns givetvis som alternativ, men samtidigt blir det ett rejält långt tält vilket kan vara bekymmer när man söker tältplats. Nammatj GT har ett betydligt mindre footprint.

Jag har även tidigare ägt ett Bergans Compact light 3 (föregångare till Trollhetta och Rondane - se min recension) så kan även jag rekommendera dessa tält.

Jag sträcker gärna på mig när jag sover så det känns som att det finns en risk att jag skulle uppleva det problem jag läst om.

Lutar mer och mer åt Kaitum 3. Verkar jättesmidigt med två absider och ingångar, går ju även att bädda från båda håll, bättre ventilation.

Absidernas totala yta på Kaitum 3 är 2x1.3m2 dvs 2,6m2. (jmf med Nammatj 3gt som ha en stor 2,8m2 absid).

Hur är det med Keron 3. Kan man förenklat säga att det är samma modell som Kaitum 3 fast tillhör Hillebergs "black series" med avseende på material i tältduk etc. ?

Schysst med fynd, får man fråga vart du köpte den och till vilket pris?

Hur är det med Keron 3. Kan man förenklat säga att det är samma modell som Kaitum 3 fast tillhör Hillebergs "black series" med avseende på material i tältduk etc. ?

Schysst med fynd, får man fråga vart du köpte den och till vilket pris?

Det är rätt, Kaitum är en lättviktsmodell av Keron liksom Nallo är en lättviksmodell av Nammatj. Största utrymmesmäsiga skillnaden är att Keron och Nammatj har lika långa stänger dvs rak ryggås, medan Kaitum/Nallo har olika stånglängder. I Kaitum märks det på att du har bäst utrymme mitt i tältet medan tältet smalnar av lite mot utgångarna med följd att ex absiderna på Kaitum blir smalare än på Keron. Keron/Nammatj har även myggnät och snöluckor i ventilationshuvarna till yttertältet som Kaitum/Nallo saknar. Så om du avser vintercampa skulle jag nog värdesätta möjligheten att förhindra ex yrsnö att lätt ta sig in samt styrkan i 10mm stängerna på svarta serien.

Tältet köpte jag i en lokal sportaffär till 2340kr.

Okej, tack för info. Kanske är det Keron-3 som jag bör hålla utkik efter i första hand.

Vilket fynd!! =) Den sportaffären skulle man gärna vilja ha adressen till. =)

På Hillebergs hemsida anger dom vikten som brutto respektive netto. Är det markpinnarna som man exkluderat i netto-vikten? Mellan Keron-3 och Kaitum-3 skiljer det brutto 700g, netto skiljer det 500g.

Vill bara påpeka att det av smux inlägg kan tolkas som att Keron är rymligare än Kaitum, och så är inte fallet. Absiderna är lika stora i tälten. Kaitums innertält är 5cm smalare precis vid ingången men hela 25cm bredare vid mitten och har därmed en rejält uppgraderad armbågslucka. Totalt sett är den invändiga arean uppgraderad jämfört med Keron som du ser i Hillebergs spec.

Jag tycker det är en av Kaitum 3:s största bedrifter, att man lagt till utrymme där det gör mest nytta och sparat lite vikt på smarta ställen. Allra tydligast blir det om man har möjlighet att resa Kaitum 2 och 3 sida vid sida och har i åtanke att det bara skiljer 300g mellan tälten. Skillnaden i utrymme är enorm, långt större än mellan 2 och 3-mannavarianterna i Hillebergs övriga program.

Jag är 190cm och har inte upplevt att jag slår i taket eller liknande vid de sluttande ändarna. Oftast har man ganska låg profil när man lagar mat eller knyter kängor i absiden så att takhöjden är lite lägre där har inte varit något jag irriterat mig på.

Märk även att man kan köra dubbla stänger i ett Red Label-tält. På så vis får man samma fina snöbärande egenskaper som i ett Black Label när det verkligen behövs, men kan bära ett lättare tält övriga tider på året.

Så kör på Kaitum om ni gillar lättare vikt och större utrymme. Keron om bunkeregenskaper är av högre prio. Klivet upp till Kerlon 1800 och 10mm stänger är ganska rejält. Och som ett plus är Keron inte helt omöjligt att hitta beg, medan Kaitum verkar sällsynta.

Vill bara påpeka att det av smux inlägg kan tolkas som att Keron är rymligare än Kaitum, och så är inte fallet. Absiderna är lika stora i tälten. Kaitums innertält är 5cm smalare precis vid ingången men hela 25cm bredare vid mitten och har därmed en rejält uppgraderad armbågslucka. Totalt sett är den invändiga arean uppgraderad jämfört med Keron som du ser i Hillebergs spec.

I mitt svar beaktade jag 160cm bredd och 105 takhöjd (vilket är innertältets mått vid öppningen) på Kerons absid. Motsvarande mått för Kaitum 3 är 155cm bredd och 89cm höjd. Alltås en lite större (marginellt) volym i Kerons absid även om absiderna är lika långa;)
Sedan håller jag med att Kaitum 3's bredd på 185cm i mitten är mycket värd. När skall tillverkarna börja inse att ett 3-mans tält bör ha en liggbredd kring 180-185cm (inte 160cm som är vanligast nu) för att 3 vuxna med uppblåsbara liggunderlag skall kunna sova bekvämt. Fördelen med Keron/Kaitum är givetvis att man kan sova skafötters förutsatt att marken inte lutar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Jackiie Lyxigare lättare tält (187 lång)? Bo och sova 2
Parck Lättare tält Bo och sova 6
Askel Komplettera -13 sovsäck med lättare? Bo och sova 14
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
pelka Ringstind Light ,lättare? Bo och sova 5
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
vandrafjäll Tält Aarnpack Pacer 2 manna Bo och sova 8
Rasmus96 Från 4-manna till 1-manna Bo och sova 9
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
oddput Refarenheter av Claes Ohlsons 1-manna Asaklitt Bo och sova 34
mler Köp av 2-manna tält Bo och sova 8
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg