Lätta tält till scouting

Wal-Mart grease pot finns såklart på Wal-Mart, var annars?:) Den står bland övriga kökstillbehör, inte bland grytor och kastruller, om nu nån skulle befinna sig i USA och vara köpsugen.

Det bättre alternativet finns här
http://www.antigravitygear.com/products/3-cup-pot.html


Men för att återknyta till tråden så är jag lite nyfiken på hur andra kårer använder sina tält. Vår kår har en dröse gamla Gilwell-tält som börjar bli till åren (och vi har alltså börjat fundera på alternativ). De används i princip enbart till läger. För hajker och liknande har det varit vindskydd som gällt så länge jag kan minnas (vi har två "lätta" vindskydd, resten är såna här blytunga....). Sen ett par år tillbaka har vi dock ett 12-manna och ett 20-manna militärtält som primärt används vintertid (när det är trevligt att ha kamin).

Såg på baksidan av senaste Redo att GetOut säljer nåt som de kallar "Scoutkåtan" (säljs endast till scoutkårer). Den är tydligen en mix av Tåpp Varrie (nederdelen) och Arran (toppen). Jag vet inte om det inebär att det är en "bra" mix eller om syftet med mixen är att få ner priset? Nån av kåt-experterna som kan sätta betyg på mixen? (Priset framgår inte men eftersom de begränsat vilka som får köpa lär det väl ligga bra till antar jag.)
 
nermander; sa:
Såg på baksidan av senaste Redo att GetOut säljer nåt som de kallar "Scoutkåtan" (säljs endast till scoutkårer). Den är tydligen en mix av Tåpp Varrie (nederdelen) och Arran (toppen). Jag vet inte om det inebär att det är en "bra" mix eller om syftet med mixen är att få ner priset? Nån av kåt-experterna som kan sätta betyg på mixen? (Priset framgår inte men eftersom de begränsat vilka som får köpa lär det väl ligga bra till antar jag.)


Såg också annonsen men har inte orkat kolla upp priset.

En bättre mix, ren funktionsmässigt, hade ju varit Tåppkåtans topp (reglering inifrån) och Arrans nederdel, som saknar markfästen längst ner på duken men som ju är lätt att sy dit själv.
Vi har 9-manna Arran och för att man ska kunna reglera toppen bör man vara runt 1,8 m lång.

/Per
 
Re: Re: Re: Sen finns....

Raskesven; sa:
tigertamjaren; sa:
Jäklar, det var den finaste bilden hittils på din kåta! Härligt med elden som tittar fram inifrån.

/ G
Heeh. Jag får väl skaffa Frisport´s "Andersnatten 6-8", då, eftersom det var den på fotot ;)

Har massor av foton på eld & kåtan från de första rent lyriska vandringsåren med kåtan. Blev kåtan på var och varannan bild. De är dock på papper. Men nu måste jag ju överföra några som slår bilden ovan till en CD :)
...
Raskesven

Ett skott i vassen! ;)

Ser fram mot fler (av dina...) kåtabílder framöver! Varför inte rigga tältöppningen på dylikt vis i skymningen med den varma brasan (kör inte du med kamin?) lockande inifrån? Förvisso släpper man in lite kyla, men vilken bild! Det är något tidlöst över det enkla skyddet och brasan.

Om du missade min gruppkompis uppgivna kommentar om Tivedenskogarna kommer den här igen "måste vara enda stället på jorden där det bara går uppåt..." Men vackert är det. Blir säkert en fin tur.

/ G (som ånyo är stolt innehavare av en egenhuggen bastant och tät Picea abies för hemmabruk.)
 
Re: Re: Re: Re: Sen finns....

tigertamjaren; sa:
Ett skott i vassen! ;)

Ser fram mot fler (av dina...) kåtabílder framöver! Varför inte rigga tältöppningen på dylikt vis i skymningen med den varma brasan (kör inte du med kamin?) lockande inifrån? Förvisso släpper man in lite kyla, men vilken bild! Det är något tidlöst över det enkla skyddet och brasan.

Om du missade min gruppkompis uppgivna kommentar om Tivedenskogarna kommer den här igen "måste vara enda stället på jorden där det bara går uppåt..." Men vackert är det. Blir säkert en fin tur.

/ G (som ånyo är stolt innehavare av en egenhuggen bastant och tät Picea abies för hemmabruk.)
Tjena Tigertämjaren.
Bilden nedan får duga så länge. Togs under vandringen i Tiveden runt nyår. Jag har hittills kört med eldspis, den på bilden nedan. En lätt ihopfällbar plåtlåda. Nu har jag för vinterbruk, -10 till -15 grader och neråt, skaffat en lättviktskamin. Tog upp den i denna tråd:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24268

Vandringen i Tiveden blev mer äventyrlig och omväxlande än vad jag tänkt mig, med tanke på att vi hade min vandrarkumpans 14 årige son och en valpaktig schäfer med oss. Fredag 26/12 anlände vi i regn, noll snö och bara sörja på isarna. Lördagen halv storm med 12-15 sekundmeter. Det gick bra. Men natten mot måndagen vaknade vi 03.30 på morgonen, av att kåtan säckade ihop över oss. Hade fallit kopiöst med blötsnö, vars tyngd till slut knäckte mittstången. Så, det blev för mig att ut i natten och också skaffa en "Picea abies" för "hemmabruk":) Den mittstången var pålitligheten själv.

Din gruppkompis kommentar om Tiveden som "det enda stället på jorden där det bara går uppåt" är träffande, tills isarna lagt sig. Efter nyår hade vi 20 cm is och kunde använda sjöarna som autostrador.


cpic3ffaa4d1391ac.jpg


Mvh Raskesven
 
Hej,

Jag håller med er ovan som förfäktar kåtor som lämplig tältlösning för scouter. Perfekt för patrullen, lagom stort och flexibelt – skapar sammanhållning. Enkelt att resa(!), väder- och vindsäkert.

Vad jag har sett finns numer en uppsjö av kåtor, ingen av dessa har jag personlig erfarenhet av frånsett Moskosel och Helsport. Helsport vet jag gör mycket bra och hållbara tält och Moskosel ligger antagligen inte efter.

Ett problem med kåtmodellen är att det är bara en bit, ett tygstycke – det blir bara en ryggsäck som tyngs ner – svårt om man är liten patrullscout (eller t.o.m. junior). Ur den aspekten är ju tredelade vindskydd bättre. Det krävs därvid lite mer av ledarna som ser till att utrustningen fördelas.

Hälsningar/Lasse B
 
Berguven gör ju tält men var kan man hitta dom? Släng ut innertältet så går vikten ner och du får in nån till. Men behöver ni egentligen tält, lättviktsvindskydden är ju perfekta till scouting, väger lite och trängs man så får man in dubbelt så många som dom är gjorda för utan att dom för den sakens skull väger mycket mer än ett tvåmanna tält. Jag har själv sovit med 14 andra i ett 6-manna vindskydd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Lätta blå tält Bo och sova 2
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
jamo Lätta självstagande 2-manstält Bo och sova 33
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar.. Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Lätta sovsäckar Bo och sova 3
anton_karlsson_78_yahoo.se lätta tunneltips efterfrågas! Bo och sova 12
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.