Längd på turskidorna

Jag ska gå på tur i vårvinter och behöver skaffa mig ett par turskidor. Skorna har jag redan, men det var ett tag sedan det begav sig så jag har dålig koll på hur långa turskidor man ska ha. Jag är 166 cm och väger 60 kg. Tacksam för svar
 
Metoder

Traditionellt så ska man måtta ut turskidor så att man når att greppa brättet med spetsen av det i handflatan. Ett annat alternativ är att prova ut så att man kan trycka ner spannet när man belatar skidan. Vilket är viktigt för att undvika bakhalt.
 
Butikerna brukar vara noga med att hjälpa till att hitta rätt längd utifrån spannet (=hur hårda skidorna är), vilket är viktigare än längden.
 
Jag kan som exempel hänvisa till Get Out som till sina Åsnes Rago rekommenderar att man bör ha skidor som är kroppslängden + 10 cm. Jag har själv Åsnes som är 10 cm längre, men som Strykarräven säger så är det bästa att prova ut i butik. Dock bör man fundera lite på om man kommer att vilja bära på tyngre packningar, eller om man bara kommer att gå med lättare dagstursäckar.

Mvh /Joel
 
Jag hänvisar till det skidmärke som jag rekommenderar och deras lathund:
http://www.asnes.com/Article.aspx?articleid=36

När jag valde turskidor så kom jag fram till att för mig är långa skidor att föredra (långa även för min kroppslängd alltså) för att få lite bättre bärighet.
Dessutom såg jag till att få rejäl stuns i spannet, visste med mig att jag sällan/aldrig kommer gå på tur utan packning på ryggen (inte kul att välja ett spann som passar utmärkt utan packning när man sedan alltid har 10-30 kg på ryggen).

I övrigt så regerar vallningsfritt. Och en rejäl bindning är inte att förakta.
 
Jag är lite kortare än du, men väger lika mycket. Mina Alpin Explorer är enligt det som står på skidorna 180cm. Beror visserligen hur dom mäter skidan då dom i jämförelse med mina telemarksskidor som är 172 cm nästa är lika långa. Hur som helst är de mer än +10cm mot min kroppslängd. Tycker att de fungerar väldigt bra då skidorna är smalare än exempelvis Åsnes Rago. Personligen ångrar jag nu så här i efterhand att jag köpte vallningsfria skidor. Det fungerar bra när jag åker med ryggsäck, men mindre bra när jag drar en pulka. Av den anledningen hade jag hellre haft turskidor utan "fiskfjäll" på undersidan.
 
Tack för svaren. Jag tänkte köpa begagnade skidor på blocket så därav frågan. Klart att jag kan ta mig till en butik och kolla upp saken där också. Låter som en bra idé.
 
Man kan också resonera så som jag gjorde när jag skaffade mina, att spannet inte är så tokviktigt vid turåkning som vid vanlig längdskidåkning. Det breddar dina valmöjligheter om du vill slippa testa i butik (dessutom är ju inte alltid blocket-modellerna = butikens modeller...)

Själv skulle jag hellre ta aningen löst spann än tvärtom. Även om man ofta åker med någon sorts ryggsäck så är det sällan man får något vidare glid (annat än utför på skare, då man hellre skulle önska sig en broms!) vid turåkning, men nåde dig om du har bakhalt en dag. Så jag skulle hellre riskera att vara "lite för tung" för mina skidor än lite för lätt, även med lätt dagturspackning.
 
Jag provade att byta mellan mina Åsnes Vikafjell med fästvalla och ett par Fischer Europa Crown 99 (tror jag de heter) med fiskfjäll. Föret var hårt och jag hade lite bakhalt med Åsnes. Fischer gick bättre vad gället fästet men fasen vilket oljud när man gled tyckte jag förutom att glidet också var något sämre. Båda skidorna var 200 cm till mig som är 178 cm och 82 kg. Jag tror att korta stighudar till mina blir kanon som komplement till valla när man kör på platten. FL-modellerna från Åsnes har en fästen för "kickerskins" som bara sitter i spannet. Förhoppningsvis är glidet OK även med dem på.
 
Mjukare skidor svänger också lättare. Åsnes Nansen t.ex. som är en tur/telemark skida är ganska mjuk. Om man åker i inte allför hårda och isiga backar kan den vara skojig även i pisten, om man inte har ambitionen att åka snyggast eller snabbast. Med mjuka turskidor brukar vallan inte sitta så bra, det är den största nackdelen tycker jag. Ordentlig grundfästvalla alternativt ett tunnt lager isklister invärmt med strykjärn är helt nödvändigt.
Riktiga längdskidor är en helt annan sak, där föredrar jag snarare något hårdare skidor än vad jag skulle få om jag knallade in på Stadium och tog vad dom gav mig...
 
Det visslande ljudet

från fiskfjällsförsedda skidor är oftast bara störande i riktigt hårda spår typ maskingjorda.

Spårar du själv märker du inget men det kan vina lite utför om du åker i skoterspår eller när det är riktigt isigt skare och liknande.

Thure
 
Håller med thureb.

Ibland låter det lite störande om vallningsfria skidor precis som thureb säger, det är enda nackdelen.

Fördelen är enkelheten. Varje skiddag med mina kompisar får jag vänta en hel del på att de trasslar med att valla och valla av, de behöver aldrig vänta på mig.
Jag är glad över att slippa ha med mig vallor (ger mindre och lättare packning samt slipper risken att det läcker ut kladd där det inte ska vara kladdigt).
Jag är glad över att inte behöva stå med stelfrusna fingrar och ägna mig åt materialande istället för att njuta av utelivet.
Kompisarna får ifrysningar, har aldrig hänt mig.
De ramlar utför när de ska lägga telissvängar och fästvallan griper tag.
De bekymrar sig över vallans varande när stighudar åker av och på medan jag kan fundera på roligare saker.
De har flera gånger önskat att de valt vallningsfritt, jag har aldrig ångrat mig.

Men visst, i vissa fören är deras skidor aningen tystare. Och någon gång har de haft marginellt bättre glid.

Däremot tycker jag att kompisarna har bättre bindningar än vad jag har, mina känns mer sårbara även om inget har hänt ännu. Men det är kanske en annan historia.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5
Ola B Längd på och montering av BD kickerskins? Turskidåkning 4
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
pad Längd på skidor? Turskidåkning 2
malamuteberger Längd på skatingskidor Turskidåkning 5
lromberg Längd på turskidor? Turskidåkning 1
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
Joakim Ambrosson Längd, Hammarby, imorgon! Turskidåkning 0
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
sportis Längd i stockholm? Turskidåkning 7
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
jua Rätt Längd? Turskidåkning 0
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.