Stavar-vilken längd?

Vilken längd skall man ha på stavarna när man åker på tur? (obanad terräng) Skall stavarna vara höjd med armhålorna eller?



Frisk luft ska dé va!

Aragorn
 
Klassisk sysselsättning kräver klassisk längd

Turåkning i obanad terräng är en klassisk sysselsättning vilken tarvar klassisk stavlängd till under armhålan och stora trugor.
 
Stavar för obanad terräng bör vara minst lika långa än för klassisk stil på spår, t. ex. jag är 188 cm lång och har stavar som är 160 cm, med stora trissor.
 
Teleskop

Aragorn; sa:
Vilken längd skall man ha på stavarna när man åker på tur? (obanad terräng)
Smaken är som vanligt som baken, nämligen delad. Köp ett par teleskopstavar så kan du ställa in dom i den längd som passar dig. Går man på längre turer kan det också vara skönt att variera längden utifrån terräng eller om man får ont i axlarna vilket inte är helt ovanligt.

Välj ett par med flicklock-justering istället för dom som man skruvar fast för det glider bara.

Teleskopstavar är kanske dyrare men det tjänar du in i längden. ;)

/Helen
 
Turstavar

Teleskopstavar fungerar ej speciellt bra under turåkning om det är kallt och stormigt och terrängen är ojämn och varierande. Dessa stavar har en benägenhet att pressas ihop om man tar i lite gran. Att återställa dem till lämplig längd är inte så kul om man ej kan ta av sig handskar och om de sedan tidigare var rejält sammanskruvade. Kör med en armhållslång längdstav med stor truga och montera dit en längre rem och sätt extra kork längs med den övre delen av staven. Då kan du variera stavlängden genom att bara flytta händerna när du skråar etc vilket är enklare en skräpiga teleskopstavar vilket för den delen nog mest är ett mode för telisåkare med rätt image i backen.
 
Teleskopstavar

Jag har haft Komperdell teleskopstavar under mer än 10 års tid, och de har fungerat utmärkt på alla mina turer. Inget av de två par jag har har trycks ihop vid belastning om man har skruvat åt dem ordentligt. Jag reglerar ofta stavlängden flera gånger om dagen om jag t ex går på topptur.

Peter
 
Fråga till teleskopstavsanvändarna

Enligt min erfarenhet är teleskopsstaven funktionsduglig vid lättare turåkning men även som ni påpekat vid toppturer etc. Min erfarenhet att de ej fungerar vid längre turer då man har tung ryggsäck eller pulka och stavarna måste bära mer än användarens tyngd.
 
Re: Fråga till teleskopstavsanvändarna

mossmannen; sa:
...då man har tung ryggsäck eller pulka och stavarna måste bära mer än användarens tyngd.

Min fråga blir hur du använder dina stavar? Min vikt på 83 kg får stavarna aldrig bära när jag åker, jag har alltid minst en fot på snön också :).

Jag antar att du menar den ökade belastning som uppstår t ex när man har tung ryggsäck och stödjer sig kraftigt mot stavarna.

På Denali hade jag 70 kg packning, 45 kg i pulka och 25 kg på ryggen. Teleskopstavarna höll. På Grönland skidade jag 20 mil med 45 kg packning fördelat på pulka och ryggsäck. Teleskopstavarna fungerade bra. När jag är på tältturer i fjällen har jag ofta 35 kg i ryggsäcken, och använder alltid teleskopstavar.

Men visst, utan tvekan är ett par stavar med fast längd starkare och har färre saker som kan gå sönder. För mig har dock teleskopstavarna hållit bra hittills, och fördelarna med reglerbar längd gör att jag hellre använder dem.

Peter
 
Stavlängder

Jag har ett par Black Diamond teleskop med flip-lock som fungerat utmärkt till turskidåkning med extremt tung pulka. De har aldrig "krympt" efter att jag dragit åt skruven i låsen ordentligt. Jag har vid pulkaåkning haft ca 135 cm långa stavar vilket känns lagom när det blir till att "gå" på skidorna, snarare än att skida. Vid längdskidåkning i spår har jag 145 cm stavar för klassisk åkning. Då ligger min personliga längd på just över 170 cm.

Stava rätt :)

/Jimmie
 
Ang teleskop eller inte

Jag har teleskopstavar (Gipron) och aluminium respektive stålstavar till turåkning. Alla stavarna fungerar bra. Är det brant tycker jag att teleskopstavarna bättre. Men inte på platten. De ger inte lika bra kraftutbyte. Med stor packning spelar det mindre roll men med en dagstursäck och lite hårdare underlag då det går att åka skidor (inte "gå") är de odelade stavarna skönare.

Teleskopstavarna har hållt bra i 8 år. Odelade aluminiumstavar har jag knäckt några par under åren. Stålstavarna härstammar från 70-talet och kommer förhoppningsvis aldrig gå av. Men att de hållt kan bero på att teleskopstavarna har tagt mest stryk sedan jag skaffade dem.

Jag skulle vilja varna för handtagen på stavar som är anpassade för utförsåkning ("fingeruttag") om du ska åka längre sträckor på platten. Dessa kan ge skavsår och bli obekväma. Men ska du bara gå på topptur är det inte lika viktigt med släta stavhandtag.

Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rippsan Swix classic performance aluminiumstav, erfarenheter? Turskidåkning 5
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
pacific Var hittar man dylika stavar? Turskidåkning 5
torger stavar för den snabbe turåkaren Turskidåkning 9
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
vid stavar för såväl snö som is finns det? Turskidåkning 2
PepperKeenan Stavar i Göteborg Turskidåkning 6
johanandersson71 Stavar! Hur långa skall de vara? Turskidåkning 5
svartöra Stavar med utbytbara trugor? Turskidåkning 3
Jimmie Stavar Turskidåkning 2
stighudar och stavar ! Turskidåkning 5
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
Joakim Ambrosson Längd, Hammarby, imorgon! Turskidåkning 0
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.