stavar för den snabbe turåkaren

Jag försöker hitta ett par stavar för turskidåkning, men har svårt att hitta något jag gillar. För det mesta åker jag skidor i preparerade spår, gärna fort. Jag har vant mig vid moderna racingstavar i kolfiberkompositer, och det är två egenskaper jag gillar mycket med dessa - 1) de är lätta, och 2) man "tar på sig staven", dvs handremmen är utformad på så vis att man öppnar den med kardborreband och när man tagit på sig den sitter man fast även om man slappnar av med handen helt och hållet.

Problemet med racingstavar är förstås att trugorna är jättesmå så de funkar inte alls i ospårad terräng, så jag kan inte bara ta ett par av mina racingstavar. Det kan också vara en fördel att ha ställbar längd (kortare i lössnö), men det kan jag tänka mig kompromissa med, att helt enkelt ta en lite kortare fast längd.

Förutom att jag inte hittat turskidstavar i lättare material eller med annat än traditionell handrem, finns det ett annat stort problem som har att göra med att jag har som vana att åka ganska fort även på turerna: lössnötrugorna driver ju en till vansinne när man kommer ut på ett hårdare underlag och får upp farten så att det blir aktuellt att staka -- i slutet av ett staktag är vinkeln mellan underlag och stav ganska låg, och då trycker de centermonterade trugorna upp stavspetsen från underlaget så den släpper (därför är alla racingtrugor asymmetriska). Alltså jag skulle behöva en stav med en stor asymmetrisk truga (typ ankfotstruga) som funkar i lössnö, och inte driver en till vansinne på skoterspår/skare/preparerade spår.

Jag har surfat runt lite men inte hittat något, är det någon som har något tips?
 
Tja, det låter som om du har fått ett DIY-projekt. Köp teleskopstavar, typ Komperdell, byt ut handremmen och modifiera trugan nedtill (bör inte vara så oerhört komplicerat), så har du en stav enligt dina specifikationer ;) Det enda som den inte uppfyller är vikten, då den inte blir av kolfiber, men ska du ut i skogen så så skulle jag nog rekommendera rejäla stavar som inte bryts av så lätt.

Mvh /Joel
 
Fick samma problem med mina stavar att dom lyfte stavspetsen ur snön .
Det var snabbt avhjäpt med kniven bara att kapa bort en bil i framkant så rockar det igen..
 
Jag surfade just in på Komperdells webbplats och såg bara plasttrugor under "Touring->Touring Stöcke". Finns inte skinntrugan kvar? Den tycker jag inte krånglar nämligen. Dessutom skulle jag behöva få tag i en till mig själv nu...
 
Den här trugan lyfter alltså inte spetsen. Men går de att få tag i?
 

Bilagor

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    4.8 KB · Visningar: 1,068

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.