Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra

Vill fjällvandra i sommar, antingen i juni eller i augusti.

Vill gärna få tips på ställen i Sverige, Schweiz eller Österrike.

Ungefär hur mycket får man räkna i budget för en vecka i alperna eller i Sverige, så billigt som möjligt?

Mvh, Anna
 
Åka natttåg till Storulvån i Jämtland tycker jag är ett bra start. Där finns rum och bäddar att hyra, restaurang och butik. Därifrån kan ni ta dagsutflykter eller vandra i väg med flera tältnätter. Det är dessutom flera fjällstationer inom en dagsmars i närheten.

Priser: Beror på var du bor men räkna med 2000-4000kr t.o.r med tåg. Maten kostar ju även om du äter hemma så den räknas ju inte (snabbmakaroner och pulversoppor är det billigaste) En bädd tror jag kostar runt 200kr
 
Billigast

är förstås att bo i tält och laga din egen mat. I Sverige är tältning möjlig i de flesta områden. I alperna finns mycket att ta reda på innan du kan lägga upp en ren tältrutt. Kolla Peters inlägg och hemsida där han beskriver bland annat många alpvandringar. Juni bör vara enklare att få till en billig resa och lättare finna billigt logi i alperna då. http://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=4535368 http://www.huthyfs.com/ Reskostnader kan skilja mycket kolla t ex Ryan air till Bergamo och lågprisflyg till Zurich.

Thure
 
Svenska fjällen:

Åker du tåg hamnar man för övre fjällen (Kebnekaise, Sarek mfl) på runt 1000 kr enkel tur, dvs 2000 kr tur och retur. Dock kan det tillkomma buss till tex Nikkaluokta/Kvikkjokk som kostar runt 150 kr enkel tur, 300 kr tur och retur. Båt kan även tillkomma om man så önskar, runt 100-200 kr enkel tur beroende på vart man åker (Ritsem 175 tex, Nikkaluokta över sjön kostade väl 120?).

Åker man till södra fjällen, tex Grövelsjön/Helags/Sylarna kan man komma undan lite billigare, runt 6-700 kr enkel tur. Inga båtar finns här heller.

Så summa summarum runt 2000-2800 om man åker andra klass och i vanlig liggvagn/6 personers till norra fjällen och några hundringar billigare om man bara tar sig till "södra" fjällen. Ska man ha finare hytt får man gå upp i pris.

Mat lagar man ofta själv och gör själv hemma. Frystorkat kostar ca 50-85 kr/måltid att köpa i butik. Fixar man eget torrfoder hamnar man på 10-20 kr/portion beroende på vad man vill ha i.

Alperna:

Kostar rent generellt mer, då man ofta behöver bo i stugorna pga lagmässiga krav (undantag >2500 m, högalpint). Som några redan nämnt finns det dock lågprisbolag som flyger till vissa destinationer så transportpriset kan nog till och med hamna under priset för att ta sig till svenska fjällen.

Läs mer:

Om du kikar in på min hemsida www.natursajten.se kan du läsa lite mer. Vet inte om jag beskrivit priser i detalj, men en del finns där iaf.

// Jocke
 
Senast ändrad:
Sedan hänger det ju på vad du har (eller kan låna) för utrustning.

En stugtur blir ju betydligt dyrare per dygn, men "startkostnaden" för en tälttur är betydligt högre.
För den som redan har "de tre stora" kan en fjällvandring bli riktigt billig, men om man börjar med att kliva in på naturkompaniet och säga "Hej, jag vill ha en komplett utrustning för fjällen" så gör det snart ont i plånboken.
 
Sedan hänger det ju på vad du har (eller kan låna) för utrustning.

En stugtur blir ju betydligt dyrare per dygn, men "startkostnaden" för en tälttur är betydligt högre.
För den som redan har "de tre stora" kan en fjällvandring bli riktigt billig, men om man börjar med att kliva in på naturkompaniet och säga "Hej, jag vill ha en komplett utrustning för fjällen" så gör det snart ont i plånboken.

Speciellt på Naturkompaniet.. ;)

// Jocke
 
Vill fjällvandra i sommar, antingen i juni eller i augusti.

Vill gärna få tips på ställen i Sverige, Schweiz eller Österrike.

Ungefär hur mycket får man räkna i budget för en vecka i alperna eller i Sverige, så billigt som möjligt?

Mvh, Anna


Hej!

När det gäller resorna så kan man komma ToR Arlanda-Kiruna med Norwegian för under tusenlappen. Det samma gäller ToR Arlanda-Genéve med EasyJet! Helt otroligt nog så kostar dessa båda alternativ ungefär hälften så mycket som att åka tåg Stockholm-Jämtland/Lappland med SJ.

Från Genéve är det en dryg timme med buss till Chamonix (iof Frankrike) eller ett par timmar med tåg till tex Zermatt. Båda dessa ställen är superfina och erbjuder en uppsjö av möjligheter för vandrare.

Att resa till Alperna kan alltså bli både billigare och gå snabbare än att ta sej till svenska fjällen!

Övriga kostnaderna beror som andra redan sagt på om du tänker dej tälta eller bo i stuga och om du redan har utrustning (tält, kök mm).

Ett lågbudget alternativ (om du har utrustning och bor hyggligt nära Arlanda) är

- flyg med Norwegian ToR till Kiruna,
- buss till tex Nikkaluokta*
- gå längs Kungsleden* med tält och pulvermat/makaroner/nudlar mm

(*) alt Ritsem + Padjelantaleden, eller Saltoluokta + Kungsleden mot Kvikkjokk mm mm

Du får räkna själv men det borde bli väldigt prisvärt för en fantastisk vandringsmiljö! Om du väljer STFs stugor så blir det snabbt billigare om du blir medlem i STF.


God tur!
//Björn
 
BadGastein

Hej Anna!
2007 åkte jag iväg till BadGastein i Österrike. Jag hade aldrig varit där tidigare men det var helt fantastiskt. Bra vandringsrutter, det fanns bra kartor och märkning. (så länge man inte gör som vi och hamnar i en snöstorm för då syns inte de röd/vita strecken på marken inte så bra...)
Av en slump så hittade vi ett billigt vandrarhem, 15 EUR per natt i dubbelrum inkl frukost. Vi åkte tåg fram och tillbaka. Hälften av maten köptes på plats, tog lift upp på bergen en gång. Alla kostnader inkl bergbana och 5 nätter på vandrarhem landade på 7300 för 2 pers och 8 dagar. Hör gärna av dig om du vill ha fler tips, vi planerar just nu ett återbesök där nere i skitftet juni/juli.
/Per Bankemo
 
Vill fjällvandra i sommar, antingen i juni eller i augusti.

Vill gärna få tips på ställen i Sverige, Schweiz eller Österrike.

Ungefär hur mycket får man räkna i budget för en vecka i alperna eller i Sverige, så billigt som möjligt?

Mvh, Anna

I Schweiz och Österrike kan du nog räkna bort större delen av juni; ofta för mycket snö. Stugorna öppnar kanske vid midsommar, kanske först den 1/7.

I Västalperna kan det gå bra från 15/6, men även det varierar. I augusti kan man vandra fint efter den 20 eller så, när trafiken lugnat sig. I Schweiz rekommenderar jag hela det stora härliga området mellan Davos, Klosters och Engadin. Jag var i Engadin i augusti och tältade hela tiden, dock på camping två nätter. Man får vara diskret och komma överens. Vissa områden är mycket strikt skyddade, t ex jaktreservat, och givetvis schweiziska nationalparken.

På min site, länkad i annat inlägg, finns bl a en översikt över europeiska vandringsområden

I Öserrike rekommenderas t ex Rätikon, Karniska Huvudkammen (som kan vara snöfri vid midsommar)
och Osttirol. Men jag har inte varit i detta land sedan 1993 (treländerstur St. Anton-Posciavo, 16 dagar).
 
Alperna

Hej Anna,

Vi har vandrat mycket i Alperna (österrike, Schweiz, Frankrike och Sverige).
Vi brukar "bygga om vår bil" till en husbil. Låter kanske konstigt men funkar faktiskt utmärkt.
Vi bäddar med madrasser, täcke och kuddar.
Lagar mat på spritköket vid en bänk, fors eller å. Man hittar alltid bra ställen att stanna bilen!
Blir jätte billigt.
Det kan vara lite knepigare att tälta i alperna, de har inte allemansrätten som vi utan vill att man tar in på camping eller betalar för en plats utan för "hytterna".

Titta gärna in på vår hemsida www.traneving.se
På vår hemsida finns bilder, kartor och förslag på vandringar i sverige och alperna.

Våra favoriter är Chamonix i Frankrike och Kandersteg samt Sas Taal i Schweiz.
Det finns så mycket att upptäcka!

/Helena och Thomas
 
Vad det kostar är ju mycket beroende på hur man tänkt bo samt även hur man räknar.

Om man tältar utanför stugområdena så är det ju gratis.

Äta ska man ju göra när man är hemma så maten man har med sig räknar jag alltid som gratis. Dessutom brukar den maten bli billigare än om man räknar in allt man vräker i sig hemma.

Resan till och från är väl det som alltid kostar och då är det ju beroende på var man bor och vart man ska. Jag bor cirka 20 mil från fjällen och om jag kör min skraltiga Volvo som är sedan länge betald så får man väl räkna på cirka 15kr/mil i soppa och försäkringar. Det blir då 600 kr tur och retur till fjällen.

Min budget
Boende GRATIS
Mat GRATIS
Resa 600kr

Alltså kostar det för mig 600 kr att åka till fjällen en vecka under förutsättning att jag startar och kommer i mål på samma plats. Om vi åker tre stycken blir det bara 200kr per skalle.......

Men som sagt, det beror ju på hur man räknar........
 
Pris fjällvandring i Sarek eller Kebnekaise 12 dagar från Stockholm


Tåg: ca ToR: 1200 med liggplats upp och sittplats tillbaka (förvisso ungdom/student)
Buss: Gällivare/Kiruna - Nikkaluokta/Sourva: ca 160 kr ToR
Mat: Hemtorkad mat, i övrigt normalt: 2-300 kronor

Med 1700 kronor eller 130 kronor per dag så klarar man sig långt. Det gäller att ha tält och torka egen mat. Då har du decimerat budgeten rejält.

Hur långt kommer du med 1700 spänn till alperna? Strandad på en motorväg utanför Berlin? Billigare än så här blir det helt enkelt inte! Och det går att göra det ändå billigare om man nöjer sig med södra fjällen..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
HarbardWild Sverige/Finland Trekking 0
stefan_nordstrom Vandra Sverige - Sydafrka Trekking 17
johan01 vattenrening, södra sverige. Trekking 10
zeromaker Vill du hjälpa IPPG i Sverige? Trekking 0
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.