Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna.

Hej!

Jag skall vandra för första gången på ett fjäll(slutet på Augusti 2012) lilla Chamonix i alperna Jag är 36bast o helt otränad, men ganska smärt i övrigt trots mina 95kg o 187cm.

Jag har ingen jättetugn packning (regnläder, fleasjacka eller varm tröja,mössa vantar, matsäck,kamera, solkräm, vatten)
Vi kommer gå lätta leder till medelsvåra(?). Vi bor på lägenhetshotell i centrala Chamonix och har det som utgångspunkt varje dag.

1, Jag undrar hur man äter när man är ute o vandrar, har man alltid med sig mat eller finns det leder där man passerar en "mindre by" eller är det uteslutande "uppe på berget"? (läste om guidade turer där man äter lunch "på vägen" och tolkade det som på en lunchkrog)

2, vanringskartor, köper man dessa i chamonix? Är de svåra att läsa dessa kartor som "Nybörjare" ?

3, som otränad hur högt kan man gå på berget innan syret blir för dåligt? efter 2200meter öh tror jag det börjar kännas lite i luften, stämmer det?

4, hur kallt kan det bli på 3500meter i Augusti?

5, Finns det många guidledare på plats som man kan gå med mot betalning? Eller måste man förboka från sverige?

6, måste man ha bil i camonix för att komma åt de olika lederna eller kan man knata eller ta bussar?

7, Om man tar sig från punkt a till b, går man alltid tillbaka hela vägen eller brukar folk lösa transport tillbaka på annat vis? Jag zoomade in på en karta jag hittade på nätet och där fanns en bilparkering vid målet, men har man ingen bil där blir det knepigare. Turerna verkar va mellan 10 o 25km, så inga miniturer direkt.

Karta/tur :

http://sv.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1018412

8, Finns det vettiga ihopfällbara stavar?(som man kan ta på flyger utan att handera dem som specialbagage)
 
http://www.chamonix.net/english/activities/index.htm

Här hittar du säkert en hel del av det du söker.

Vad du orkar kan ingen annan än du själv bedömma. Testa hemma med olika packning och i olika stigningar. Vandra gärna ett par mil med 10kg packning så får du ett bra test. Vandringarna i Chamonix går mestadels under 3000 meters höjd, annars hamnar man på glaciärer och då handlar det om annat. Det innebär att du knappast får problem med höjden.

Rent allmänt så är väl inte Chamonix det bästa resmålet för just alpvandringar även om den mest berömda turen finns där (Tour de Mont Blanc, veckotur runt Mont Blanc massivet ) Mont Blanc-området lämpar sig bäst för mer eller mindre avancerad alpinism. Bästa vandringarna finns på Brevent/Fleger sidan. Hyttorna i Mont Blancområdet är mest avsedda för bergsbestigare och ofta krävs glaciärvandring för att komma till dom, med den utrustning och kunnande som det kräver.

Med detta sagt så finns det nog tillräckligt att göra även beträffande dagsvandringar.
Beträffande utrustning så utgår jag ifrån att allt går att hyra i Chamonix. Jag tycker att teleskopstavar mestadels är onödigt. Mina brukar bli kvar på ryggsäcken.

Utöver information på nätet så finns det vandringsguider att köpa på platsen. Snell Sports har det mesta.

Trevlig vandring i Chamonix.
 
1. Jag rekommenderar att ta med egen mat under dagen.
2. Det finns bra kartor att köpa i Cham. Kolla även in på klättercentret alldeles intill kyrkan så kommer du hitta massor av litteratur.
3. 2000 m är inga problem. Vissa börjar känna av vid 3500 om de går upp snabbt men det brukar vara först efter 4000/5000 möh som folk känner av nått (men det beror förståss på hur raskt det går uppför).
4. från sommarvarmt till minusgrader+blåst
5. det finns hur många guider som helst i Cham – tror knappast de blir nått problem att hitta nån som går med - fast jag tror knappast du behöver en guide om du bara ska följa stigar… Fråga efter guidebokning vid klättercentret vid kyrkan
6. Jag har nästan aldrig haft tillgång till bil i Cham – det funkar bra att använda lokaltåget+liftsystemet
7. Ett förslag är ju att ta lift upp på berget och gå ner tillbaka till Cham
8. Teleskopstavar får plats i ryggan

P.S. Allt i vandrings- och klätterväg går att köpa i Cham, det e nästan så att matvaruaffärerna säljer isyxor & stegjärn ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.