Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september?

Jag har läst ett par olika sidor, sökt bland inlägg o rotat igenom diverse väder-sidor... men jag kan inte hitta någon info på hur temperaturerna och vädret på olika höjder brukar vara i alperna kring september...

Det är viktigt för mig och min kompis som ska vandra där i sommar att veta vad vi behöver köpa för tält och sovsäckar för att göra turen så njutbar som möjligt...

Om någon kanske har en aning om hur dag/natt tempreaturerna brukar ligga på olika höjder (ex. 1500 2500, 3500 meters höjd) vore det guld! Dela gärna med er av den infon i så fall! :-D

Startar en annan tråd om tips på tält, gärna enbart väderinfo i denna tråd.
 
Det varierar från år till år. Det kan vara härligt, torrt sommarväder, varmt o gott, men det kan också vara kallt, ruskväder, och snöfall på natten. Det kom nysnö på oss en natt när vi tältade i Canazei första veckan i september. En sovsäck som tål minusgrader är aldrig fel, liksom kläder i lager som man anpassar efter temperaturen.
 
Så min Haglöf Zleep 100 med komfort på några plusgrader och extremtemp på -9 grader kommer funka bra då med andra ord? Kan leva med att frysa lite på dagen om jag tagit med mig för lite kläder, men natten vill jag klara utan problem.
 
Man kan räkna med frostnätter och kalla morgnar
de vackraste dagarna. Nu inskränker sig min september-erfarenhet till stugor i Schweiz (Ticino och Graubünden)
1990, Dolomiterna (Huvudsakligen Alta Via 1)
1989 och några få dagar i Aostadalen 1991.

Sydalperna (med det menar jag söder om järnvägen Paris-Milano)kan vara lite annorlunda.
Kolla t ex http://www.meteo.fr/temps/france/nivose/
Restefond och Col Agnel.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.