Alperna nybörjarfrågor

Vi ska gå på stugtur under 4 dagar i alperna i sommar. Tänkte höra lite generellt vad som gäller angående..

  • Säljs mat för matsäck i stugan för dagsförbrukning?
  • Hur mycket packning bär ni runt på?
  • Hur många liters ryggsäck?
  • Hur mycket vatten har ni med er varje dag?
 
Trevligt!

Det är väldigt mycket upp och ner i Alperna, ofta brant, men det uppvägs av att det finns hytter lite varstans för trötta ben. Tack vare dessa kan man packa lätt, praxis är en liten dagssäck. Så länge man bara vandrar räcker en 30l-säck gott och väl (förmodligen är det för stort). Allt du behöver är en lätt liten hyttsovsäck*, förstärkningsplagg, ombyte (räkna inte med duschar förresten), vatten och lunchmat. Det sista kallas i Alperna "Brotzeit"; traditionellt sett bröd och ost, men det kan man ju modifiera efter behag. De flesta bär detta med sig detta från start, men det brukar gå att köpa (kan dock vara dyrt). Annars är alternativet att stanna på närmsta hytt och äta. Trevligt och enkelt om det råkar vara tätt mellan hytterna.
Vatten kan det vara lite kärvt med på sina håll. Beroende på förbrukning/väder och längd på etappen skulle jag rekommendera att ha minst 1.5-3 l vatten med.

*Jag har denna: http://www.bergfreunde.de/cocoon-expedition-liner-innenschlafsack/ men det finns billigare som är nästan precis lika bra.

Önskar en fin tur!
 
Vi ska gå på stugtur under 4 dagar i alperna i sommar. Tänkte höra lite generellt vad som gäller angående..

  • Säljs mat för matsäck i stugan för dagsförbrukning?
  • Hur mycket packning bär ni runt på?
  • Hur många liters ryggsäck?
  • Hur mycket vatten har ni med er varje dag?


Betr. första punkten så varierar det nog en del. Man kan ibland köpa något som heter Bergsteigeressen, som jag själv aldrig prövat på.

7 kg skulle jag gissa är en rätt normal vikt på stugvandring. Man har då utrymme att lyxa genom att byta kläder från topp till tå på stugan. En detalj som kan väga på en lång vandring är kartor, men det problemet uppstår inte här.

Jag kan inte minnas mig ha burit mer än två liter vatten, t ex, i Dolomiterna där det ofta inte finns något vatten alls mellan stugorna. Ett annat exempel var vissa etapper utmed Karniska Huvudkammen (på gränsen mellan Österrike och Italien) där leden verkligen bitvis går på själva gränskammen. Frågan vore lättare at besvara entydigt om jag visste vilket område det handlar om.


På de flesta av mina etapper, där jag kan vänta mig att fylla på vatten ur bäckar
eller brunnar, bär jag bara en liter. Det kan vara idé att fråga på stugan om det finns vattenställen på vägen. Störst är vattenbehovet under långa stigningar där bäckarna går ned i branta raviner och leden går långt ifrån vattnet; samma sak förstås på skogssträckor.



PS: dusch är inte ovanligt, speciellt ine på lågt belägna stugor, och på nästan alla mina stugövernattningar har jag kunnat tvätta hela kroppen på ett eller annat sätt. Jag skulle känna mig dum om jag inte gjorde det.
 
PS: dusch är inte ovanligt, speciellt ine på lågt belägna stugor, och på nästan alla mina stugövernattningar har jag kunnat tvätta hela kroppen på ett eller annat sätt. Jag skulle känna mig dum om jag inte gjorde det.

Tvättmöjligheter finns nog alltid, ja. Men jag håller fast vid att dusch är ovanligt, utom nere i byar. ...även om en del av mina favorithytter faktiskt bygger duschar nu för att "anpassa sig"... Lite konstigt blir det på ställen där till och med vattnet till toaletterna måste stängas av när vattenflödet till hytten är för svagt... Men nu börjar jag komma bort från frågorna lite!
 
Tack för svaren. Nu känner jag mig lite klokare :)

Tanken är att vi ska gå en bit på Stubaier Höhenweg nära Innsbruck. Troligtvis åka kabinbanan från Neustift och gå leden från Innsbrucker hütte då den delen verkade finast på Google Earth.
 
I Österrike har jag bara vandrat i Osttirol och Vorarlberg (Rätikon), samt Karniska huvudkammen i Osttirol och Kärnten (med ena foten, den andra i Italien). Nordtirol har väl våtare klimat och rätt mycket folk under högsäsongen. Även om snöläget i Alperna (åtminstone i Schweiz) är ovanligt gott kanske det är svårt att vandra riktigt tidigt (slutet av juni, början av juli) eftersom det är passövergångar ända upp till 2700 möh. Jag skulle i ditt ställe ta reda på vattenförhållandena;
är det kalkberg? Har sjöarna som syns på google-kartan utlopp? Det verkar faktiskt vara en hel del bäckar inritade, även om sådana kan vara fiktiva långt fram på sommaren. Jag skulle under alla förhållanden ta med mig två literflaskor. Flaskor för sportdryck brukar vara lätta och tåliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4
jamo Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten? Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.