Kondensvatten i tält, vad gör ni?

Efter alla etiskt-moraliska diskussioner om ensamvandring och en förmodligen ganska exotisk förfrågan om radiopejlteknik har jag nu ett mycket konkret ärende. Se rubriken!

Konstigt nog har jag inte hittat tidigare inlägg som rör just detta ämne, fastän nog ALLA är drabbade av kondensvatten i tältet.

Jag går alltid ensam, därför hade jag för packningsminskningens skull skaffat och testat ett enmanstält (Walrus), oxå kallat för helkroppskondom. Det visade sig att kondensproblemet var outhärdligt, hur mycket jag än öppnade tältdörren. Lika bra att kissa på sig, sovsäcken kan knappast bli våtare.

Därför återvände jag till mitt gamla tvåpersonstält, ett vanligt tunneltält från Jack Wolfskin. Men även i detta tält har jag haft stora problem med kondensvatten, senast i höstas när jag tänkte göra en avstickare in i Sarek. Det blev 10 minusgrader om nätterna, vilket är helt okej, jag har en bra dunsäck som klarar det. Själva kylan var inte problemet, men kondensvattnet! Efter tre nätter hade dunsäcken förlorat så pass mycket isolationsförmåga, att jag frös som en skräddare, (som vi säger på tyska). Jag struntade i allt vad brukar kallas för tysk hårdhet och vände, också p.g.a. ett lindrigt överlastningsproblem i vänsterknät. Snacka om ökad försiktighet på en ensamvandring i hösten i Sarek.

Ju kallare det är, desto mindre stämmer förresten rubriken "kondensvatten i tältet", istället måste det heta "kondensvatten i sovsäcken":
I -10 grader kall luft kondenserar kroppsvarm anda 2-3 decimeter från näsan, faller ner och fryser direkt, dvs på sovsäckens yta, i brösthöjd. Man har faktiskt is på bröstet, en inte helt vardaglig upplevelse!! :)

Eftersom jag kände till kondensproblematiken hade jag dessutom tagit med mig en fleece-innesäck, som dock inte förmådde att kompensera dunsäckens isolationsförlust.

Ser numera inget alternativ till att köpa en tjock syntetsäck, de lär isolera även i fuktigt skick.

Hur gör ni??? Speciellt frågar jag de som är ute i hösten/vintern. Har ni speciella råd till mig, rörande principen eller materialet?
Jag måste verkligen lösa kondensproblemet...

/Georg
 
Ventilation brukar lösa det mesta

Höjer helt enkelt upp yttertältet i baksidan så fläktar det lite mer. Borta är ju inte kondensproblemet, men det där med rejält våt sovsäck har jag sluppit.

När det är riktigt kallt använder jag dunsovsäck i syntetsäck. Kondensvatten i sovsäcken torde därför stanna i syntetsäcken där det spelar mindre roll. Jag har i varje fall inte märkt av någon nedsatt kondenstemperatur på 1,5 vecka. Insidan av tältet brukar dock vara ganska snöig.
 
Hej!

KLAGER; sa:

Denna tråd innehåller nog det mesta som för tillfället kan sägas om ämnet, tack för tipset!

Ändå - det där med total fuktspärr, jag vet inte...
Hur blir det då med hudandningen? Det låter kanske väldigt konstigt men det har faktiskt hänt att folk blev medvetslös av syrgasbrist, eftersom de hade förseglat sin kroppsyta. Om jag minns rätt så var det en skådespelare eller en en clown som var sminkad från huvudet till tårna. Inget skämt!!

/Georg
 
saxaren; sa:
Hej!

KLAGER; sa:

Denna tråd innehåller nog det mesta som för tillfället kan sägas om ämnet, tack för tipset!

Ändå - det där med total fuktspärr, jag vet inte...
Hur blir det då med hudandningen? Det låter kanske väldigt konstigt men det har faktiskt hänt att folk blev medvetslös av syrgasbrist, eftersom de hade förseglat sin kroppsyta. Om jag minns rätt så var det en skådespelare eller en en clown som var sminkad från huvudet till tårna. Inget skämt!!

/Georg

Härlig gammal myt den där...........

/P.D
 
Jo, jag har alltid med mig ett par säckar med silica-gel som jag strör ut i tältet innan jag lägger mig, jag slipper liggunderlaget, och det är lite bollhavskänsla över det..
 
saxaren; sa:
Hej!

KLAGER; sa:

Denna tråd innehåller nog det mesta som för tillfället kan sägas om ämnet, tack för tipset!

Ändå - det där med total fuktspärr, jag vet inte...
Hur blir det då med hudandningen? Det låter kanske väldigt konstigt men det har faktiskt hänt att folk blev medvetslös av syrgasbrist, eftersom de hade förseglat sin kroppsyta. Om jag minns rätt så var det en skådespelare eller en en clown som var sminkad från huvudet till tårna. Inget skämt!!

/Georg
Har även hänt en liten pojke som var målad guldängel och upphängd i taket på en teater nån gång på 1800-talet har jag läst.
 
Va' enkelt!

björner; sa:
Det är lungorna som andas, inte huden.

Alltså är det en skröna.

Ja, just det!
Och jorden är en skiva.
Och el kommer ifrån två små hål i väggen.
Och mjölken kommer från en maskin i mejeriet.

Tänk så enkelt det är. ;)

Jag är är inte biolog, men jag är ganska säker i denna punkt att huden andas. Nu ska jag inte luta mig för långt ur fönstret när det gäller syrgas eller ej, men huden ger ju i alla fall mycket fuktighet ifrån sig och en del andra ämnen, jag tror det var bl.a. koldioxid...

Fram med er som kan det här!! Upplys oss, tack!

/Georg
 
Re: Va' enkelt!

saxaren; sa:
björner; sa:
Det är lungorna som andas, inte huden.

Alltså är det en skröna.

Ja, just det!
Och jorden är en skiva.
Och el kommer ifrån två små hål i väggen.
Och mjölken kommer från en maskin i mejeriet.

Tänk så enkelt det är. ;)

Jag är är inte biolog, men jag är ganska säker i denna punkt att huden andas. Nu ska jag inte luta mig för långt ur fönstret när det gäller syrgas eller ej, men huden ger ju i alla fall mycket fuktighet ifrån sig och en del andra ämnen, jag tror det var bl.a. koldioxid...

Fram med er som kan det här!! Upplys oss, tack!

/Georg

Du kan lugnt sova vidare i fuktspärrpåsen, du kommer att somna torr och vakna varm och go och kanske lite fuktig. När du har klätt på dig och rumsterat i tältet några minuter känner du inte av det längre.

Och jag glömde det viktigaste, man lever alltid när man vaknar i sin fuktspärrpåse :).

J
 
Huden andas inte i det sammanhang att det påverkar andning. Det som kan hända med en fuktspärr är att det kan bli massa vatten i säcken av svett om det blir för varmt.

Så länge du har fria andningsvägar och frisk luft kommer du inte drabbas av syrebrist.

Därav är det inte så lämpligt att köra en gasolbrännare eller lampa inne i ett förslutet tält. Den förbrukar syre och om man har för tätt kan det bli syrebrist. Skall du torka ett tält eller ha ljus måste du tillse extra god ventilation.

Du märker syrebrist på huvudvärk, flämtande eller annan tecken på andningssvårighet och matthet/trötthet. Då är det dags att gå ut och vädra.
[Ändrat av niben 2003-06-25 kl 23:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.