Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring

Finns tält för fjällen med över 3000 vattenpelare på ytterduken utan PFAS och andra skadliga ämnen (tex flamskyddsmedel)? Eller tycker ni det är onödigt att oroa sig över de negativa hälsoeffekterna när det gäller sånt på tält?

Jag vill gärna ha lite marginal ner till 3000-gränsen eftersom uv-strålning osv nöter ner tältet.

Vad tänker ni kring detta?
 
Innehåller verkligen silikonbelagda nylon- och polyestervävar PFAS?
De har ju inga membran, ingen DWR-behandling (utöver själva silikonet), och vad jag vet ingen flamskyddsbehandling, åtminstone i standardsegmentet. Finns kanske specialvävar för riktigt nischade användningsområden, men det är ju inte de tälten vi köper.

Tänker du inte mer på membrankläder?
 
Beträffande PFAS tycks det finnas i en hel del tältvävar, och en hel del tillverkare påpekar att de inte använder PFAS (och/eller andra "tveksamma" material). Det kan naturligtvis ta mycket tid gå in på en massa tillverkares hemsidor för att se om/när de de använder PFAS. En enklare start kan vara att utgå från denna sida med filtret "PFC/PFAS-fri" aktiverat, och när man hittat ett intressant tält, om man så vill, gå vidare till tillverkarens hemsida för att söka försäkra sig om uppgiftens riktighet.
 
Beträffande PFAS tycks det finnas i en hel del tältvävar, och en hel del tillverkare påpekar att de inte använder PFAS (och/eller andra "tveksamma" material). Det kan naturligtvis ta mycket tid gå in på en massa tillverkares hemsidor för att se om/när de de använder PFAS. En enklare start kan vara att utgå från denna sida med filtret "PFC/PFAS-fri" aktiverat, och när man hittat ett intressant tält, om man så vill, gå vidare till tillverkarens hemsida för att söka försäkra sig om uppgiftens riktighet.
Tack för tipset. Önskar sidor hade fler filterparameter bara. Får leta manuellt också.
 
@joanna Det verkar ligga i impregneringen. De tält med vattenpelare över 3000 verkar ha PFAS-behandling. Exempel: https://www.naturkompaniet.se/hilleberg-tunneltalt-nallo-3-gt-green-ex0006712/?sku=2205448100000
Ahh - fast det är alltså innertältet som är DWR-behandlat för att vara mer smutsavvisande. Så jäkla onödigt.

Men detta har inget med yttertältet och dess vattenpelare att göra. Den garanteras av silikonbeläggningen (eller mer korrekt "silikonindränkningen").

Sen behöver du helt säkert inte oroa dig för de rent personliga hälsoriskerna. PFAS-ämnen är mer ett miljöproblem, eftersom de överhuvudtaget inte bryts ner i naturen, utan bara anrikas ju mer av dem vi producerar.

Vi får redan i oss mångfalt mer i vardagen via mat, vatten och t o m luften vi andas och har fullt av dem i våra kroppar. Hälsoriskerna är inte helt klara. Men det lilla som sitter fast i en tältväv som man bara har i närheten några veckor om året kan inte rimligen göra någon skillnad.

Detta alltså ut en mer "egoistisk" hälso-synvinkel. Men visst är det bra om vi inte bidrar till ännu mer tillverkning och miljöspridning av PFAS genom att köpa produkter som innehåller dessa ämnen.

Mer om PFAS
 
Senast ändrad:
Ahh - fast det är alltså innertältet som är DWR-behandlat för att vara mer smutsavvisande. Så jäkla onödigt.
Fast är det inte bra om innertältet klarar av lite kondensvattendropp och inte suger upp allt?
(Hilleberg skriver "smuts- och vattenavvisande").
Jag antar att innertältsväven bör vara genomsläpplig (inifrån) för vattenånga (från främst fuktiga/blöta kläder o "svettning" o utandningsluft) men inte släppa igenom kondensvattendropp från yttertältets insida. Det bör väl kräva "glatta" ganska tätvävda textilier eller membran typ GoreTex? -Spånar jag utan några som helst expertkunskaper i ämnet :)
 
Ahh - fast det är alltså innertältet som är DWR-behandlat för att vara mer smutsavvisande. Så jäkla onödigt.

Men detta har inget med yttertältet och dess vattenpelare att göra. Den garanteras av silikonbeläggningen (eller mer korrekt "silikonindränkningen").

Sen behöver du helt säkert inte oroa dig för de rent personliga hälsoriskerna. PFAS-ämnen är mer ett miljöproblem, eftersom de överhuvudtaget inte bryts ner i naturen, utan bara anrikas ju mer av dem vi producerar.

Vi får redan i oss mångfalt mer i vardagen via mat, vatten och t o m luften vi andas och har fullt av dem i våra kroppar. Hälsoriskerna är inte helt klara. Men det lilla som sitter fast i en tältväv som man bara har i närheten några veckor om året kan inte rimligen göra någon skillnad.

Detta alltså ut en mer "egoistisk" hälso-synvinkel. Men visst är det bra om vi inte bidrar till ännu mer tillverkning och miljöspridning av PFAS genom att köpa produkter som innehåller dessa ämnen.

Mer om PFAS
Hm ok. Såg inte att det var innertält. Varför skulle innertältet och inte yttertältet vara behandlat? Det är väl viktigast att yttertältet är vattenavvisande? Och jag trodde pfas:n i kombination med silikonet bidrog till vattenpelarna? Det var det personen på Naturkompaniet sa. Och varför hittar jag inga tält med över 3000 vattenpelare utan att pfas är använt på något sätt (tex på innerduken)? Och om 3000 är det man rekommenderar för fjällen och detta kan uppnås med bara silikon, och slitage gör att vattenpelarna minskar, varför släpper inte tex Fjällräven ett tält som har mer än 3000 vattenpelare i tältduken? Golvduken har ju mycket högre vattenpelare. Jag är så förvirrad :D Eller så kanske jag har felaktig information.

Det där med att pfas huvudsakligen framför kommer från mat och vatten har jag läst, men jag förstår inte hur man faktiskt kan dra den slutsatsen.
 
Fast är det inte bra om innertältet klarar av lite kondensvattendropp och inte suger upp allt?
(Hilleberg skriver "smuts- och vattenavvisande").
Jag antar att innertältsväven bör vara genomsläpplig (inifrån) för vattenånga (från främst fuktiga/blöta kläder o "svettning" o utandningsluft) men inte släppa igenom kondensvattendropp från yttertältets insida. Det bör väl kräva "glatta" ganska tätvävda textilier eller membran typ GoreTex? -Spånar jag utan några som helst expertkunskaper i ämnet :)
Jo det förstår jag. Men problemet är försumbart, och om Hilleberg ville anstränga sig lite, så kunde de t ex välja polyesterväv till innertältet, som till skillnad från nylon inte i sig absorberar något vatten. Polyester töjer sig dessutom mindre av fukt, så innertältet skulle slacka mindre.

Det finns små enskiktstält som löser kondensproblemet med membran då det nästan är omöjligt att lösa annars med de förutsättningarna, men själva tanken med tvåskiktstält är att lösa det på annat sätt. Membran i ett innertält vore både tungt och onödigt. Det skulle dessutom fungera dåligt, då det knappast föreligger någon skillnad i temperatur, och därmed ångtryck, mellan innertältets in- och utsida.

Vattenångan från kroppen ska stiga med den varmare luften, passera genom innertältväven och helst ventileras ut - men i "värsta fall" kondenserar den på det vatten- och ångtäta yttertältets insida. De dropparna kan ramla ner på innertältet, men ska helst rinna ner längs yttertältets insida eller bara torka. Men är tältet illa uppsatt eller felkonstruerat, så kan yttertältet "slacka" och klibba mot innertältet. Är tältet även dåligt ventilerat och yttertältets insida full av kondensdroppar, så trycks vattnet genom innertältet och sovsäcksfoten blir nerblött.

Men det ska alltså inte behöva inträffa i ett välkonstruerat, väluppsatt och välventilerat tvåskiktstält; i varje fall så sällan att det inte är något problem. Notera att det ju finns tält med bara (mygg)nät till innertält.
 
Hm ok. Såg inte att det var innertält. Varför skulle innertältet och inte yttertältet vara behandlat? Det är väl viktigast att yttertältet är vattenavvisande?
Självklart.
Och jag trodde pfas:n i kombination med silikonet bidrog till vattenpelarna? Det var det personen på Naturkompaniet sa.
Jösses, kan de inte utbilda sina säljare åtminstone så pass att det inte blir pinsamt?
Och varför hittar jag inga tält med över 3000 vattenpelare utan att pfas är använt på något sätt (tex på innerduken)?
Ingen aning, men det finns alltså inget samband mellan yttertältets VP och innertältets eventuella PFAS-impregnering.

Men mitt allra första sök gav Helsports Pro-serie med just 3000 mm VP och, hör och häpna - innertält av polyesterväv utan någon impregnering (däremot impregneras den allra tunnaste innertältväven till Superlight-serien). (källa)

Jag lovar att jag inte visste detta, när jag i inlägget ovan gnällde på Hilleberg för att de hade mer vattenabsorberade nylon i sina innertältvävar :)


1714243324946.png

1714243654574.png
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.