Tält för alla väder

Köp ett BRA tält

Det låter som du skall använda tältet under svåra förhållanden, då skulle jag ine rekommender det tält du länkade till. Om det skall användas under vinter/snö oxh i storm gäller 1) tältet kommer utsättas för stora påfrestningar oxh 2) tältet får bara inte gå sönder då sitter du i snöstormen och det kan va livshotande!

Det tältet du länkade till ser ut som många märkestält tex Hilleberg Nallo eller Namatj, men kostar bara en fjärdedel av motsvarande märkestält. Varför? Till övervägande delen beroende på skillnad i vävens kvalitet. Bra stark rivstark väv kostar, speciellt koster det mycket om den skall vara lätt.

Om du skall tälta i skogslandet nära civilisationen duger tältet du tittat på, skall du däremot tälta på fjället eller i skärgården är mitt råd att titta på ett välskött begagnat tält, typ Hilleberg. Kolla in Prylmarknaden här på Utsidan
 
Hej.

Om ditt användningsområde är i väderförhållanden såsom snö och storm har jag svårt att förstå varför du sneglat på detta tält.
Det är ett prisvärt tält, JA!, men inte om du ska vara ute i dessa förhållanden.
Det passar nog som ett 3-säsongstält i skyddad terräng.
Ett kvalitetstält håller i många år om du sköter det.
Köp ett Hilleberg ur black label serien. Eller möjligen Helsport Extrem-serien.
Bra tält är billigare än dåliga i ett längre perspektiv :)

God tur / Magnus
 
Kolla in Vango! Det får bra betyg och Engelsmännen och skottarna upplever riktigt skitväder dock inte lika mkt snö som vi har i norr. Force Ten är toppserien men även Trekking serien har bra tält till riktigt bra pris, dock inte med fullt snöskydd (snow valances som Titan har). Ofta hittar du priser i Engelska nätbutiker som är mkt bättre än rek-pris.
 
Det tältet du länkade till ser ut som många märkestält tex Hilleberg Nallo eller Namatj, men kostar bara en fjärdedel av motsvarande märkestält. Varför? Till övervägande delen beroende på skillnad i vävens kvalitet. Bra stark rivstark väv kostar, speciellt koster det mycket om den skall vara lätt.

Intuitionen säger ju mycket riktigt att man får vad man betalar för, men man skulle vilja ha mer belägg för det där än ett tomt påstående. Tills det att någon testat hur stryktålig det där tältets väv är jämfört med motsvarande Hilleberg eller Marmot för 4-6000 så vet vi tyvärr inte detta. Materialet är tydligen Duralite iallafall; Hilleberg verkar använda något som kallas Kerlon.
 
Halloj!
Jag letar efter ett billigt tält för alla väder. Snö, storm, regn. Ser det här ut som ett bra tält?
http://www.friluftsvaror.se/fjalltalt/1177-fjallmark-arctic-2p
Eller har ni förslag på annat?

Jag slår ett slag för EXPED och deras tält (www.exped.com)
Kolla in deras Sirius-tält:http://www.exped.com/exped/web/expe...09DF2364F62C3D1FC1257857003BC554?opendocument

Har själv ett Venus II Extreme som stod emot extremt hårda vindar väldigt bra. Tysta är deras tält också.

/Anders
 
Jag kan av personliga erfarenheter intyga att man ofta får det man betalar för. I början av min vandrarkarriär köpte jag ett ganska dyrt tält för att vara på High Sport, ca 2000 kr, för en vandring i Sarek/Padjelanta. Ett tunneltält i normal modell. Det fungerade ganska bra så länge vädret var bra. När det en sen kväll regnade horisontellt och med kraftig vind en bit in i Sarek och vi försökte slå upp tältet gick det helt enkelt inte. Pinnarna var för svaga så hela tältet bara vek sig för vinden och det var som att ligga i en vindsäck. Vi fick kämpa upp tältet längre ner inne i ett buskage för att överhuvudtaget kunna få upp det. Efter det köpte jag ett Hilleberg Nammatj 2 GT och har alltid sovit gott uppe på kalfjället. Även i väldigt kraftig vind.
Ett tips är att kika efter ett begagnat kvalitetstält antingen här eller på blocket.
 
Jag tycker Bergans kompakt light fjälltält är prisvärt. Lite tyngre än Hilleberg är det, men man kan inte få allt. Har ingen anledning att tro att bågarna ska vika sig. De känns rejäla. Väven likaså.

En fördel med ett hyfsat känt märke är att det nog går att sälja sen till hyfsat pris om man vill byta. Noname grejer är svårt att få något för. Detta är ett generellt tips. Som andra också har tipsat är begagnad kvalitet oftast det mest prisvärda, men Hilleberg är nog inte de enda som kan tillverka tält med kvalitet. I Norge är det Helsport som gäller har jag hört, men priset är väl snarlikt.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
sutcher Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek Fjällvandring 75

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.