Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd)

oskarlin; sa:
Vilken typ av bröd är egentligen bäst att ta med på fjällvandringen?
Vad lustigt att du ställer frågan, jag funderade häromdagen på exakt samma sak, men hann inte starta en tråd innan du öppnade denna.

Tycker själv att knäckebröd innehåller för mycket icke-energivikt, dvs fibrer och annat grejs. Sånt som är nyttigt är sällan bra i fjällen. Däremot är knappast mjukt bröd lösningen, eftersom det ffa är mjukt p g a att det innehåller vatten, och vilket energivärde har vatten?

Men, frågan är naturligtvis vilket som är det energitätaste och mest kompakta knäckebrödet, ungefär som gamla tiders skeppsskorpor. Min lösning är att ta en h-vetes massa Digestive/billig kopia, och äta dessa med ost/mjukost. Går väldigt fort att trycka i sig kalorier med Digestive + räkost (och gott är det, särskilt när man fryser!), och det är robust mat som inte kräver kokning, t ex till toppturer. Något knäckepaket brukar få följa med, men då bara för att fylla ut den gamla 130-literssäcken så man får se riktigt häftig ut.
 
Re: Fazers

tahoma; sa:

Håller med!
(När man kommer från Tüskland, har man ju alltid lite svårt att hitta brödaktigt bröd i Sverige, vare sig det handlar om en fjälltur eller om vanligt vardagsmat. ;) )
Men Rallarhalvor är riktigt goda. :)
 
Tunnbröd

Brukar alltid köra med rallarhalvor eller typ rågkusar. Men just precis nu när jag läser denna tråd kom jag på att jag ska nog dra med mig tunnbröd i år. Om man lindar upp det på en liten bit rör, t ex sånt som man drar elledningar i, så borde det hålla sig helt.
 

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
Tycker själv att knäckebröd innehåller för mycket icke-energivikt, dvs fibrer och annat grejs.

Kollade genom en massa olika brödsorter i fjol sommar när jag skulle köpa bröf till fjällvandringen och problemet med knäckebröd är väl inte att de innehåller för mycket icke-energivikt utan att de innehåller för mycket volym. Vad jag menar är att tex Wasa Husman ger 310 kcal/100 gram vilket nästan är i paritet med pasta och couscous. Har för mig att inget annat bröd jag hittade i affären gav mer per viktsenhet. Däremot kanske volymsutnyttjandet inte är i topp. Kanske man skulle kunna baka ett eget bröd som innehåller mycket olja.

Och kobinationen mycket fibrer, mycket motion och mycket vatten gör att man garanterat inte blir trög i magen :)

Efter lite googlande ser jag dock att Finn Crisp ligger på 380 kcal/100 gram. Kanske man skulle återgå till Finn Crisp igen.
[Ändrat av avslutad210712 2006-07-13 kl 21:45]
 
Måste det vara antingen eller?

Jag brukar ha mjukt bröd i början av vandringen och hårdbröd när det mjuka tagit slut, och dessutom digestives och Hob-nobs hela tiden. Det mjuka är oftast de färdigskivade skosulorna, det hårda brukar vara Wasa husman.
Knäckebrödet förvarar jag i en plastburk som det har varit kakor i. De söta kexen hamnar där när jag har öppnat deras förpackning, innan dess klarar de sig utan skydd.
 
Baka

För några år sedan bodde jag hos en samefamilj och fick då deras riktiga (inte riktigt den typen som de säljer till vandrare) recept på glödkaka. Antigen så bakar man dem hemma eller så gör man färdigt degen och packar in den i typ plastfolie. Eftersom de inte innehåller fett eller
mjölkprodukter håller de sig länge och möglar aldrig. När det är dags att käka..ett snabbt vattendopp (om de redan är gräddade)och lite värme så är de som nya. Bäst resultat får man om man gräddar dem på en flat sten över eld men ett stekjärn funkar oxså bra (typ triangla kök).

Kanske inte direkt en UL produkt men helt klart en "onödig " extra vikt som jag gärna bär på för att få nygräddat bröd..

Om intresse finns så kan jag lägga upp det magiska receptet :)
 
Anledningen till att jag ville byta från knäcke var som sagt volym och fiber, inte att de pajar, för det har jag aldrig haft något problem med.

Ska nog dra till Klippet och kolla in alla deras brödsorter och jämföra storlekar med energi och vikt. Kanske något för ett excel-freak att gå lös på.

Måste säga att jag aldrig riktigt tänkt digestive eller finn crisp som någon ersättare till knäcket! Helt klart ett intressant alternativ! Och gott! Jag menar, knäcke är ju helt ok, men inte i 9 dagar i sträck. Och så sant att man inte behöver lika nyttig mat där uppe (förutom vitaminrikt såklart) så kex och kakor låter grymt.

Vad tror ni om de "vita" knäckebröden, samt de runda brungräddade varianterna? De är ju ganksa kompakta väl?
 
knäckebröd

Jag har sedan många år fastnat för Rågi + Wasa frukost.
Rågi har mest kalorier per skiva, tunnare skivor tar mindre plats, och mindre fluffigt håller sig lättar helt. Wasa frukost är sött och därmed högre energiinnehåll gott till mellanmålssoppa eller fika.
Har alltid en liten gräddost med, som ju har hygglig energi/vikt-kvot.

Göran L
 
Pumpernickel.

Har aldrig vandrat mer än dagsturer, men var jag än är i världen äter jag alltid pumpernickel till frukost. Otroligt kompakt bröd som ger riktigt bra energi som räcker LÄNGE. Dessutom tar det nästan ingen plats alls.
 
Torka mjukt bröd

Man kan torka mjukt bröd i ugnen!

När det blir matdags doppas brödskivorna hastigt i kallt vatten och får ligga och dra tills lunchsoppan är klar. Nästan som nybakat!

Pågens "Njuta" och "Längtan" är brödsorter som passar bra att torka. Det blir lite ömtåligare än knäcke så det kan vara bra att ha det i en glasslåda!

BM
 
avslutad210712; sa:
Och kobinationen mycket fibrer, mycket motion och mycket vatten gör att man garanterat inte blir trög i magen :)
Jo, du har kanske rätt i att det inte är fibrerna som är problemet med knäcke. Dessutom är det gott som attan. Däremot behövs det väl knappast för magen, motion och vatten finns det ju gott om både på fjället och i skogen!

Pumpernickel har jag också försökt på min första tur, men det smulade som kinesiskt porslin! Men smulorna var goda...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.