Klurigt val av Surly LHT

Jag hoppas att du har sett att den finns m 26 tums hjul i din storlek.

Jo det har jag men jag har inte hittat den till så här bra pris.
Anledningen till att jag ville ha 26" är att det ska vara lättare att hitta reservdelar mm och att dom ska vara lite starkare och klara mer packning.

Men jag skulle föredra 28" för komfort, hastighet, markfrigång mm...

Jag kommer cykla i länder där 26" verkar vara standard. Så om jag väljer 28" så är det väl bara att ha med sig reservdelar och dylikt??

Den här tråden blev mer invecklad än vad jag trodde, men jag ska försöka svara på några frågor.

Ryssens frågor...

1. 193 cm. Skrevmått 91-92 cm
2. ca 86 kg
3.packväskor bak o fram
4. Från Malmö till Kina o sen Japan. Allt är i planeringsstadiet så slutdestinationen och väg är inte spikad. Så alla slags vägar alltså.
5. Vet inte än.
6. Bockstyre är jag van vid från min gammla fina racer även fast det inte är samma sittställning. Rakt styre tror jag kan bli jobbigt i längden även fast man har barends. Har ingen erfarenhet av rakt styre så det är bara en gissning.
7. en kombination av dom båda hade väl varit bäst men att sakerna håller och funkar är väl prio.
8. Jobbar heltid för tillfället och har en bra budget.
9. Jag vill gärna ha en cykel med bra kvalitet.

// Philip
 


en pendlarcykel som körs i slaskföre håller jag med om att skivbromsar är att föredra.
För en så lång tur som till Kina på varierade vägar kanske skivbromsar kan vara en bra idé.

Intressant att du kört så långt på ett bakhjul Håkan antar att du inte vintercyklar med det hjulet?

Jag som inte är pedant vad det gäller att göra rent mina hjul och fälgbromsbelägg efter regnväder på min sommarpendelcykel behöver byta Open Pro fälgar efter max ca 1000 mil.

När det är halt tycker jag att ett brett "måsvingestyre" och hydrauliska skivbromsar ger bra kontroll.

Justerbar styrstam kan vara en bra detalj på en långfärdscykel för att minska risken för nervpåverkan vid långa pass.

Thure
 
När man kör i bergen och ska ner för ett pass vilka typer av bromsar funkar bäst då? Jag menar om man ligger på broms konstant så måste det väl slita rätt mycket på "vanliga" bromsar jämfört med skivbroms?

MEN!

Är det inte lite riskabelt att köra i vissa avsides länder om något skulle hända med skivbromsarna, då är väl det lättare att fixa o trixa med dom gammla hederliga bromsarna?

// Philip
 
juste, ang storlek på hjulen så verkar 26" vara the way to go.

hört folk berätta att de haft problem att hitta slangar/däck tillochmed i östeuropa till 28"
 
Är det inte hög tid att sluta ange hjulstorlekar i antika och tvetydliga tum?
"26"" menar man då 26" x 1 (571 mm), 26" x 1 1/2 (584 mm) eller 26" x 1,5 (559 mm)? Just det 26" x 1 1/2 är inte samma som 26" x 1,5, jättefiffigt, eller hur?
Med "28"" menas vanligen 622 mm som är mindre än 27" (630) men samma som 29"!

Mera ISO/ETRTO, tack (som är måtten i mm)

Lämplig läsning http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

//Bengt
 
Är det inte hög tid att sluta ange hjulstorlekar i antika och tvetydliga tum?
"26"" menar man då 26" x 1 (571 mm), 26" x 1 1/2 (584 mm) eller 26" x 1,5 (559 mm)? Just det 26" x 1 1/2 är inte samma som 26" x 1,5, jättefiffigt, eller hur?
Med "28"" menas vanligen 622 mm som är mindre än 27" (630) men samma som 29"!

Mera ISO/ETRTO, tack (som är måtten i mm)

Lämplig läsning http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

//Bengt

Instämmer till hundra procent.
 
Jag byggde nyss ihop en ungefär sån där cykel från ramen. Kan rekommenderas, om du känner dig sugen. Såhär ser min ut: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1751822
Jag läste faktiskt om ditt bygge för ett par veckor sedan, ser väldigt fint ut. Blev då lite sugen på att bygga min egen, men sen när jag hittade den komplett på bike-mailorder.de för 929 euro så tänkte jag slå till på den. När den nu inte finns i 26" eller 559 som vissa vill ha det till:) så kanske det skulle vara ett roligt projekt att skruva ihop sin egen hoj.

Är du färdig med din och isf vad blev slutnotan?

// Philip
 
För riktig långtur

kan man överväga både skivbromsar och fälgbromsar.

Vajermanövrerade skivbromsar är inte mera komplicerade än fälgbromsar.

VAd som är bäst i lång nedförsbacke med packning överlåter jag till Håkan att svara på.
Explosionspunktering till följd av överhettning vid bromsning är ingen höjdare. Misstänker att det var det som hände mig i Spanien på en hyrcykel.

Thure
 
Shit, vad kunniga alla är! Var har ni lärt er allt detta? Eller har jag råkat trilla in på fel forum?

Nåja, hoppas TS kommer iväg på resan - och att veta vad ISO/ETRTO behöver man inte göra. Jag har ingen aning.

Är det inte lite riskabelt att köra i vissa avsides länder om något skulle hända med skivbromsarna, då är väl det lättare att fixa o trixa med dom gammla hederliga bromsarna?

Meningen med bromsar är att man ska stanna - alltså fungerar gamla hederliga bromsar.
 
Jag läste faktiskt om ditt bygge för ett par veckor sedan, ser väldigt fint ut. Blev då lite sugen på att bygga min egen, men sen när jag hittade den komplett på bike-mailorder.de för 929 euro så tänkte jag slå till på den. När den nu inte finns i 26" eller 559 som vissa vill ha det till:) så kanske det skulle vara ett roligt projekt att skruva ihop sin egen hoj.

Är du färdig med din och isf vad blev slutnotan?

// Philip


jepp, nu står den och väntar på avfärd ;)

ungefär 9,5k landade det på.
 
Mja. Jag ser det lite praktiskt också när jag argumenterar för skivbroms. Om du cyklar mycket och ev får bromsa en del så har du förr eller senare slitit ner fälgbanan så att den är konkav (och måste då bytas). Bygger du hjul själv så är det mest en kostnad för ekar, nipplar och en fälg.

Om den nedbromsade fälgen ersätts med en ny fälg, som har samma effektiva fälgdiameter (ERD) som den gamla fälgen, så kan nipplar och ekrar vanligen återanvändas utan problem.
[/QUOTE]
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
jour Erfarenheter "Surly bikes" Långcykling 6
Benny G Surly LHT - vevparti och kassett Långcykling 8
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
Rendar Vad skulle ni ha valt? (Kona Sutra och Surly LHT med olika mått) Långcykling 9
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
Jackiie Montering av Surly Disc Trucker Långcykling 8
Benny G Koga Miyata - Surly LTH Långcykling 3
Jackiie Surly LHT+tillbehör Långcykling 26
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
Swebeam Surly nice racks Långcykling 5
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Suveran Surly Long Haul Trucker i Grekland Långcykling 0
honkydory Surly LHT 26" Långcykling 15
Escapist Surly, Long Haul Trucker -09 cykel Långcykling 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.