Klocka för yrkesmilitär....

När jag för cirkus 12-13 år sedan skulle göra GU ville jag ha en klocka för just detta, jag hade fyra krav: vattentät, belysning, stora siffror och hyfsat stryktålig.

18-19 år gammal hade jag inte ett överflöd av pengar så jag köpte en klocka av märket Latitude på Teknikmagasinet för 250 kr eller vad det nu var, och införskaffade ett sådant armband som omnämnts tidigare här (med "täckflik", som då fanns i dom moderiktiga färgerna svart, grön och m90).

Den klockan fick sedan hänga med under GU, och de efterföljande åren som jag blev kvar i det gröna, den har fått utstå sand, snö, vatten, maskeringsfärg, stridsfordonstjänst med mera...och visst den är ganska sliten nu, men den går fortfarande felfritt...

Så det är helt upp tillfrågeställaren vad klockan ska ha för användningsområde, hur mycket han/hon är beredd att lägga här och nu på en klocka och så vidare.

/Andreas
 
De grundläggande militära kravet som jag ser det är väl stöttålighet och driftsäkerhet, och att den visar tiden också. :)

Kan du inte spalta ner exakt vilka krav du själv har på klockan? Vad jag menar är att militära klockor generellt kostar från 2500 kr och uppåt. Vill du lägga dig lägre i pris hamnar du i ett annat segment av klockor.

Ja, det första som du skrev låter ju som de flesta vanliga "militärklockorna" från MTM, Traser, Luminox osv..

Jag har inga generella egna krav utan vill som sagt att det ska vara en bra och tålig klocka som lämpar sig för militärtbruk (GMU) med dem funktionerna som hör till.
Det som gör mig förbryllad är att jag läst att det är bra om klockan har digitalvisning samt stoppur, och det är inget som de "militärklockor" jag tittat på har.
Är detta onödiga funktioner eller vad?

Nu kan jag inte så mycket om denna fråga som ni märker. Men Traser H3, förutom Commander, kostar under 2500 kr som du skrev. Är dessa dåliga "militärklockor" eller är de undantaget som bekräftar regeln?
//Joakim
 
Tidsaspekten, hur länge skall du kunna bruka tidmätaren ute i busken.
Statistiskt sett är inte alla krig kortare än 7 dagar, läs gärna på om 100års kriget.
En klocka med 50 h mellan laddningarna, hur löser du det i skogen, inte en gång utan under månader?
Vill du kunna läsa av tiden dygnet om, på vissa orter är det mörkt i månader?
Lysstavar, celler eller belysning hur säkerställer du att ingen annan ser den?
Remmen måste vara vintersäker, det blir kallare än +20° därute årstidsvis.
Givetvis måste klockan tåla hinderbanan, duschen, simma, slag, stötar samt damm.
Tidsvisningen skall vara arreterbar så att chefens mindre väl gående klocka får låsa tiden.
Klockan måste vara lättavläsbar.
Blir du skickad ut som MILOB behövr du en billig klocka för du kommer sannorlikt att bli rånad på den ibland mer än en gång under missionen.
Vad får den bättre klockan kosta dig? Finns det dylika på marknaden? Vad kostar de?
Åtgärd om kostnaden inte stämmer med din börs fn är börja spara.
Lätt som en plätt eller hur?
Betänk att till mässdräkt bärs rova.
go tur

Hej och tack för ditt svar.

Jag förstår inte allt som du menar men jag gör ett försök...

Det första menar du att man skall ha någon form av mekanisk klocka som inte går på batteri som man måste byta då och då?!
Sedan att visare och siffror/punkter på klockan skall vara självlysande med typ Tritium..
Vad är vintersäker rem? Tygrem verkar skönt och praktiskt men inte alla som har det. Samt vad är skillanden/vilet är bäst mellan gummi eller silikonarmband, silikon kanske?
Hade tänkt köpa ett täckt klockarmband att komplettera klockan med.
Vad menas med arreterbar? Och du menar att man skall låta Chefen göra tidshållningen?!
Med lätt avläsbar är ju stora och tydliga visare samt siffror bra...endel säger digitalt med men kanske är "overkill" eller är det väsentligt?
Vad är MLOB? Har inte för avsikt i nuläget att åka utomlands gällande militären...
Jag vill inte lägga onödigt mycket på en klocka ifall jag hittar en lika bra till ett billigare pris. Men jag vill ha kvalité och inte snåla när jag köper något nytt, det skall hålla länge!
//Joakim.
 
Tidsaspekten, hur länge skall du kunna bruka tidmätaren ute i busken.
Statistiskt sett är inte alla krig kortare än 7 dagar, läs gärna på om 100års kriget.
En klocka med 50 h mellan laddningarna, hur löser du det i skogen, inte en gång utan under månader?
Vill du kunna läsa av tiden dygnet om, på vissa orter är det mörkt i månader?
Lysstavar, celler eller belysning hur säkerställer du att ingen annan ser den?
Remmen måste vara vintersäker, det blir kallare än +20° därute årstidsvis.
Givetvis måste klockan tåla hinderbanan, duschen, simma, slag, stötar samt damm.
Tidsvisningen skall vara arreterbar så att chefens mindre väl gående klocka får låsa tiden.
Klockan måste vara lättavläsbar.
Blir du skickad ut som MILOB behövr du en billig klocka för du kommer sannorlikt att bli rånad på den ibland mer än en gång under missionen.
Vad får den bättre klockan kosta dig? Finns det dylika på marknaden? Vad kostar de?
Åtgärd om kostnaden inte stämmer med din börs fn är börja spara.
Lätt som en plätt eller hur?
Betänk att till mässdräkt bärs rova.
go tur

Glöm inte att klockan måste vara analog så att man kan använda den som kompass då vädret så tillåter...

Ibland är jag ute och flyger i tjänsten och eftersom jag då för det mesta passerar ett antal säkerhetskontroller är det rätt praktiskt att klockan jag använder är gjord av titan. Dessutom har titan låg värmeledningsförmåga vilket är praktiskt om det är extremt varmt eller kallt.
 
Jag kan rekommendera en G-Shock för militärt bruk, du behöver rätt tid, belysning och ev. ett alarm. Resten kan du skita i.

Jag är inne på min andra G-Shock, den första började batteriet att ge sig på och armbandet var utslitet efter några års bruk, så det var billigare att handla en ny.

Min Mudman har varit med 2 vändor i Afghanistan och 2 vändor i Kosovo samt militär verksamhet här hemma. Mao verksamhet från Kiruna i norr till Masar e Sharif i ja typ söderut åt höger.. ;)
Jag har testat Suntoo's* klockor och många av mina kollegor har haft dem men jag är inte alls imponerad, har sett ganska många krångla och gå sönder och alla balla funktioner är inte att lita på.
Min uppfattning är att dem inte alls är så hållbara som dem vill marknadsföra sig som.

Varvade G-Shocken med en Marathon GSAR och initialt krånglade GSAR'en en del, vridringen lossnade etc. men när jag fått det fixat så var den riktigt nice, sålde den enbart för att jag behövde pengar till annat.
Nackdelen med en kraftig stålklocka är att den har en viss förmåga att "klonka" i överallt i stridsfordon och vapenmateriel. En G-Shock är lätt på armen och den klonkar inte i saker och ting.
Som noterats blir en ståklocka dessutom kall på vintern, även om det rekommenderas att man tejpar även baksidan på sin G-Shock.

Argumentet att köpa billigaste klockan för den kommer ändå att gå sönder faller på följande:
1. Går den sönder när du är i skogen kan du inte köpa en ny.
2. Köper du en G-Shock kommer du att få anstränga dig för att den skall gå sönder.

G-Shock är jävligt trista men för militärt bruk tycker jag dem är perfekta. Min drömklocka är en Rolex Sub, när jag köper en kommer den utan tvekan att nyttjas på jobbet.



*Core och X-Lander.
 
Seiko skx007 inhandlas för ca 1500 pix på tradera. Mer prisvärd klocka finnes icke enligt mig.

Automatisk, robust diver.
seiko som klockmärke är underskattat i Sverige, en anledning kan vara att den "billiga" marknaden utav seikos budgetmodeller når Sverige innan dem bättre dyrare modellerna gör det. just den modellen du tar upp är mycket bra i urverk med automatisk mekanism.
 
seiko som klockmärke är underskattat i Sverige, en anledning kan vara att den "billiga" marknaden utav seikos budgetmodeller når Sverige innan dem bättre dyrare modellerna gör det. just den modellen du tar upp är mycket bra i urverk med automatisk mekanism.

Exakt, det är nästan konstigt att den klockan inte kostar en hel del.
Perfekt dock, nu kan man bära ett mästerverk (!) som man skulle kunna råka förlägga/mista utan att det svider alltför mycket. Gillar den mycket, måste kanske kolla upp några fler Seikos...
 
Jag kan rekommendera en G-Shock för militärt bruk, du behöver rätt tid, belysning och ev. ett alarm. Resten kan du skita i.

Jag är inne på min andra G-Shock, den första började batteriet att ge sig på och armbandet var utslitet efter några års bruk, så det var billigare att handla en ny.

Min Mudman har varit med 2 vändor i Afghanistan och 2 vändor i Kosovo samt militär verksamhet här hemma. Mao verksamhet från Kiruna i norr till Masar e Sharif i ja typ söderut åt höger.. ;)
Jag har testat Suntoo's* klockor och många av mina kollegor har haft dem men jag är inte alls imponerad, har sett ganska många krångla och gå sönder och alla balla funktioner är inte att lita på.
Min uppfattning är att dem inte alls är så hållbara som dem vill marknadsföra sig som.

Varvade G-Shocken med en Marathon GSAR och initialt krånglade GSAR'en en del, vridringen lossnade etc. men när jag fått det fixat så var den riktigt nice, sålde den enbart för att jag behövde pengar till annat.
Nackdelen med en kraftig stålklocka är att den har en viss förmåga att "klonka" i överallt i stridsfordon och vapenmateriel. En G-Shock är lätt på armen och den klonkar inte i saker och ting.
Som noterats blir en ståklocka dessutom kall på vintern, även om det rekommenderas att man tejpar även baksidan på sin G-Shock.

Argumentet att köpa billigaste klockan för den kommer ändå att gå sönder faller på följande:
1. Går den sönder när du är i skogen kan du inte köpa en ny.
2. Köper du en G-Shock kommer du att få anstränga dig för att den skall gå sönder.

G-Shock är jävligt trista men för militärt bruk tycker jag dem är perfekta. Min drömklocka är en Rolex Sub, när jag köper en kommer den utan tvekan att nyttjas på jobbet.



*Core och X-Lander.


Kan inte annat än instämma kring G-shock. Jag bannar mig själv för att jag inte köpt en tidigare (G-7500). Tydliga siffror, datum, dag, tidtagning, nedräkning, tidszoner (bra om man reser mycket eller vill veta GMT/Zulu), vibratoralarm (-varför har inte fler klockor det?! Särskilt de som marknadsför sig som "militära") och denna stryktålighet!

Det finns många klockor i MÖP-kretsar som har massor av funktioner och design-flicks som man inte behöver (Suunto framför andra :) ).

Hitta något med tydlig tidangivelse (digitalt eller analogt -smaksak) inte alltför mycket metall samt gärna vattentät och stryktålig.
 
För att upprepa det jag skrivit tidigare - en digital klocka kan du inte använda som kompass varför en analog är att föredra och metall är absolut inget problem, utan snarare en fördel, så länge värmeledningskoefficienten är låg (läs titan).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.