Klocka för yrkesmilitär....

Jag föredrar metall eftersom det till skillnad från plast och läder håller även när det blir svettigt och blött.

jag förstår inte heller. har haft min Casio protrek med plast armband i bastu där det är extremt varmt och fuktigt och den funkar fortfarande.
 
De klockor jag haft i plast och läder har gått sönder, medan de jag har i metall fortfarande håller. Empiriska försök alltså...

Titan har för övrigt en värmeledningsförmåga i paritet med plast...
 
Eftersom jag är i flygsvängen, dock ej pilot så vill jag hävda att för att utför uppdraget i pilotsits finns redan bra nog klockor i panelen.
Att ha en fin klocka på armen är nog viktigare för att komma i tid till sitt pass.

Jag trodde att armbandsuret var en del av överlevnadsutrustningen.
 
Vid fältliv går grejor sönder, även s k kvalitetsklockor. Bildörrhål är hårda och klockor sitter fast på handleden. Satt i en skadenämnd för en gammal UN-mission och glasögon och armbandsur råkade ofta illa ut. Oftare än man anar.
Att klaga på FVs val av ur finns rättare kanaler att göra det på. Dessutom är valet redan gjort.
På backen behövs i många situationer en rättvisande klocka som överlever miljön. Metallverk och armband håller mest. Med decenniers erfarenhet kan jag säga så är det. Har sett plastur som inte överlevde veckan i busken, men de var både gröna och mycket "combat".
Många rubustare verk har en tjocklek på 14-16mm inte alla vill bära så tjockt ur till civila kläder. Min civilklocka är 2,3 tjock.
Till fest civil som på mäss behövs en rova.
Som ego ser det behöver en välklädd ung man minst tre ur, välj rätt!
go tur
 
Någon som vet mer om denna klockan, hur kvalitén är... etc?
Mvh troswe

Det är fina klockor i lägre lyxsegmentet, inte jätte eftertraktade så andrahandsvärdet är si sådär. Kvaliten är fin, man försökte sig på lite sprängstoft i artikeln kring klockorna, det var ju trots allt 3 klockor av 1100 som reklamerat varav en blev fysiskt förstörd och en inte var felaktig. Just UTC Skydiver får man för runt 10 k begagnade.. Inte min smak men en trevlig klocka, i den prisklassen hade jag valt något annat.
 
man bör ha 3 klockor, rova anses inte längre vara en av de tre.. man säger idag att man ska ha en sportklocka, en dressad klocka och en slitklocka.. idag är det modernt med oversize klockor och man kan komma undan med riktigt grova sportur till kostym och smoking.. (frack och högtidsdräkt undantaget)

BondTux.jpg


det var föresten här jag förälskade mig i just rolex submariner

(man säger att så länge man vet att man gör ett stilmässigt fel så är det korrekt)
 
På tal om Bond och armband är det väl svårt att slå Nato-armbandet? Det kan vara dressat och dessutom mil-specat. Kan variera mycket i diameter så man kan sätta klockan utanpå armén när det är kallt t.ex. Går en av klockan sprintar så hänger den ändå kvar osv.

Håller med föregående talare om att metallarmband är kass. Stretar i armhår. Är kalla. Kan brytas när klockan är av armen. Typ 50 smådelar som riskerar att fallera mekaniskt. Ett armband av läder eller textil syns det på om det slitits. Gummi skulle aldrig falla mig in.
 
G-shock är vägen att gå om man vill ha något som håller och inte väger så mycket. Finns många olika utföranden men frogman och mudman står sig högt dock,

Alla dessa påkostade "militärklockor" Mtm luminox med mera är bara slöseri om man enbart är ute efter funktionalitet och driftsäkerhet.
 
Bland G-shock finns det en serie som kallas G-lide. Jag har själv en sån sedan 12 år som har beteckningen DW-003.
Vad är det som utmärker just "G-lide"- serien?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.