Hjälp med tips till ny klocka

Min höjdmätarklocka har tyvärr givit upp och räknat sin sista stigning. :-(

Min pulsmätare fyller nästa år 10 år så då tänkte jag att det kanske kan vara dags att investera i en ny klocka.

Så jag skulle vilja ha tips på vad som är en lämplig klocka. kriterier:

-Höjdmätare (med hyffsat stora siffror)
-Skall kunna mäta kulumativ stigning
-Man skall kunna "stoppa" höjdmätaren så att den inte liger och lagrar höjd under natten t.ex.
-Kunna lagra olika dagar (tex. 3 dagars klätter-vandring)

-Pulsmätare
-Intervallträningsfunktion
-två st pulsintervall
-pulsmätaren skall kunna lagra medelpuls mellan olika mellantider
-Det vore roligt om man kan få kontinuerlig datakurva i efterhand (det gör faktiskt min 10 år gamla polar..)
-Hyffsat billig

Följande modeller finner jag i dagsläget intressanta men är öppen för förslag då jag inte har erfarenhet av några av dessa.
-Suunto X3 HR (bilig men saknar lite lulllull)
-Ciclosport HAC 4 Plus (Bra finesser hyffad i pris, men kval?)
-Suunto X6HR (alldeles för dyr..)
-Polar XXX ...(dyra..)
-Ciclosport Alpin 5 plus (kanske den bästa klockan)
 
Många finns det.

Är själv nöjd ägare av Suuntos X6 HR sedan ett par år. Den och Polars motsvarande är som du skriver dyra men logiska och bra. Jag gillar inte Suuntons kompassfunktion (en bra orienteringskompass är snabbare och känns mer pålitlig) men allt det övriga är lättanvänt och bra.

Jag har sedan tidigare (1993) också en Avocet höjdmätarklocka som har varit bra men som man inte kan byta batteri på själv. Den har inga pulsmätarfunktioner och inget datorinterface. Har man vant sig vid datorinterface är det svårt att avvara.

Jag skulle vid obegränsad budget snegla på någon av Suuntos GPSklockor och behålla den gamla pulsmätarklockan. Att kunna spara ett färdspår efter sina friluftsövningar tycker jag är mycket värdefullt.

Nokia har ju en ny mobil med en del spännande tillbehör som pulsmätning och GPS kanske kan den vara något för en prylfantast.

Ciclosport kan nog konkurrera men har enligt specen inte alla funktioner som Suunto X6HR har. T ex inte barometerutveckling över tid och kompass. Är inte direkt billig den heller med alla tillbehören.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-09-18 kl 12:29]
 
Re: Många finns det.

thureb; sa:
Är själv nöjd ägare av Suuntos X6 HR sedan ett par år. Den och Polars motsvarande är som du skriver dyra men logiska och bra. Jag gillar inte Suuntons kompassfunktion (en bra orienteringskompass är snabbare och känns mer pålitlig) men allt det övriga är lättanvänt och bra.

Jag har sedan tidigare (1993) också en Avocet höjdmätarklocka som har varit bra men som man inte kan byta batteri på själv. Den har inga pulsmätarfunktioner och inget datorinterface. Har man vant sig vid datorinterface är det svårt att avvara.

Jag skulle vid obegränsad budget snegla på någon av Suuntos GPSklockor och behålla den gamla pulsmätarklockan. Att kunna spara ett färdspår efter sina friluftsövningar tycker jag är mycket värdefullt.

Nokia har ju en ny mobil med en del spännande tillbehör som pulsmätning och GPS kanske kan den vara något för en prylfantast.

Ciclosport kan nog konkurrera men har enligt specen inte alla funktioner som Suunto X6HR har. T ex inte barometerutveckling över tid och kompass. Är inte direkt billig den heller med alla tillbehören.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-09-18 kl
12:29]

En avocet har jag också haft då jag vann en sådan på en tävling en gång men det sålde jag tyvärr.

När det gäller GPS och kompass så är detta funktioner jag inte hehöver på min klocka. Som jag ser det så har tex. Suunto X6HR och Ciclosport Alpin 5 plus nästintill samma funktioner. Även barometerutveckling över tid.
ciclo kostar 270euro och Suunto 360euro (2003 modell). och då känns valet ganska lätt.
 
Re: Re: Många finns det.

cjonsson; sa:
ciclo kostar 270euro och Suunto 360euro (2003 modell). och då känns valet ganska lätt.

Det finns en del positiva omdömen om kvalitén ciclosport här på forumen som du når genom att söka i vänsterspalten.

En funktion som Suunto X6 HR har är att den ritar ett diagram från minnet över höjd och puls på klockdisplayen. Det vet jag inte om Ciclosports modell klarar.

Hur som helst blir det betydligt överskådligare på pc:n.

Thure
 
Suunto

Jag köpte min Suunto X6 HRM för 339 euro på ebay.de (fast pris).
En X6 HR kan man få för 280 euro på ebay (fast pris).
Jag har bara haft den en kort tid, men jag tycker den funkar bra än så länge. Många roliga funktioner och ett enkelt menysystem.

Bra och överskådlig efterhantering och analys på datorn är väldigt kul om man är intresserad (eller prylidiot), och det har Suunton.
Dessutom behöver du inte lägga minst 500 kr extra på ett PC-interface, eftersom överföringskabel mellan klocka och dator följer med vid köpet.
 
Skall ge ett litet tips till dig som kanske inte pekar direkt på vilken klocka du skall välja men kan ge dig hjälp i valet ändå.

Om jag förstår dig rätt är detta en klocka som du har planer att använda mycket och under lång tid, 10 år nämns om den klocka du har idag.

Med hänseende på nytta och "avskrivningstid" så skulle jag inte titta så mycket på om en klocka kostade 1000 kr mer än en annan. Min lilla livserfarenhet är att grejer man använder ofta och under lång tid, då vill man ha det som känns bäst. I fallet klocka som kostar mellan 2000 - 5000 kr så skulle jag lätt välja den som kändes bäst för mig. Dom summorna är hanterbara för de allra flesta. 1000 kr i skillnad är inte mycket pengar på 10 års sikt om det är det som avgör om man skall vara nöjd eller halvnöjd.

Har man inte cash nu så sparar man några månader till.

Mitt tips till dig är att köpa den klockan du skulle trivas bäst med och som du tror uppfyller det du vill utföra. MEN överköp inte. Köp inte på dig funktion som du inte behöver som som "är-bra-att-ha".
 
niben; sa:
Skall ge ett litet tips till dig som kanske inte pekar direkt på vilken klocka du skall välja men kan ge dig hjälp i valet ändå.

Om jag förstår dig rätt är detta en klocka som du har planer att använda mycket och under lång tid, 10 år nämns om den klocka du har idag.

Med hänseende på nytta och "avskrivningstid" så skulle jag inte titta så mycket på om en klocka kostade 1000 kr mer än en annan. Min lilla livserfarenhet är att grejer man använder ofta och under lång tid, då vill man ha det som känns bäst. I fallet klocka som kostar mellan 2000 - 5000 kr så skulle jag lätt välja den som kändes bäst för mig. Dom summorna är hanterbara för de allra flesta. 1000 kr i skillnad är inte mycket pengar på 10 års sikt om det är det som avgör om man skall vara nöjd eller halvnöjd.

Har man inte cash nu så sparar man några månader till.

Mitt tips till dig är att köpa den klockan du skulle trivas bäst med och som du tror uppfyller det du vill utföra. MEN överköp inte. Köp inte på dig funktion som du inte behöver som som "är-bra-att-ha".

Bra tips, jag håller med till fullo.

Följande slutsatser drar jag hittils.
-funktionsmässigt är det ingen störe skillnad mellan Suunto och ciclosport.
-några kronor hit eller dit spelar ingen roll
-någon mätare med GPS skall jag inte ha (suunto X 9 bort)
-Datorinterface skall jag ha även på min nya klocka då jag använder detta mycket på min gamla pulsmätare. (Suunto x3HR bort, ciclo alpin 3 och 4 bort)
- En klocka som är hålbar är att föredra, helst metallboett. (mao ciclo alpin 5 plus, hac 4 plus titan eller X6HRM)
-Sedan är det mycket svåra valet mellan mer träningsklocka eller mer friluftsklocka. Tränar gör man som sagt dagligen men dom gånger man behagar vistas i fjällterräng är barometer och avancerad hödfunktion bra
-Alpin 5 klockan har en mycket bra funktion i nedräkning i tid till toppen (heigt target.
-användarvänligheten är viktigt, annars använder man inte funktionen i alla fall.
-Datorinterfacet, här finns många varianter i denna del väger träningsdelen över mer än friliftsdelen. (här måste testas innan köp)
-Alpin 5 klckan har en mycket avancerad pedometer vilket är bra, men denna kan inte användas vid pulsmätning dåligt, då pulsmätning används mycket.
-Cykelfunktionerna i HAC 4 behövs inte mycket (har redan cykeldator)

och så var det det där med tidsaspekten på min gamla klocka har jag slitit ur ett antal pulsband och batterier så detta måste vara lätt att åtgärda och köpa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.