Hjälp vid val av ryggsäck

Är 176cm och vill kunna tillbringa upp till 5-6 dagar i skogen. Hur många liter är lämpligt? Även om jag försöker minimera på vikten så är det inte en avgörande faktor vid val av säck.

Arc'teryx Bora 80 är en ryggsäck som fått många positiva recensioner på utsidan. Hittar tyvär inte inköpsställe eller pris. 3100g.

Om Arc'teryx Bora 80 visar sig vara för dyr har jag tittat på Lundhags V8 70l (tillräckligt?). 2200kr, 3110g.

Tack för hjälpen!
 
Varför just dessa båda säckar. Om du specificerar vad du är ute efter skulle det vara enklare att hjälpa.

Själv skulle ja välja någon av de få Lundhags motion som förtfarande går att få tag på, varför?

Sidfickorna går att fästa på andra sätt (om man tex inte vill vara bred i slyiga partier) eller ta av helt om man inte behöver dem. Det går även att tillverka ett harnesk så de kan användas som dagsturssäck.

Stabilare bärsystem än V8 serien, om det behövs eller inte för dig vet jag inte men skönt är det iaf på min rygg. Största fördelen är det svängande höftbältet som V8 saknar.

Anledningen att den helt enkelt är "bättre" (förutom vikten) är att detta i grunden är en dyrare säck, förgångaren till dagens troja. För bara några veckor sedan såg jag nått ställe som sålde den får 1200kr istället för 3000.

Om du ska vara i skogen tycker jag att du ska överväga någon äldre ramsäck där säcken är lätt att montera av, det är guld värt när man ska bära ved. En gamal skarva brukar gå på några hundralappar och är en av de bästa vandringsäckar som gjorts (för vissa, vissa passar den inte alls).

Boran har jag ingen erfarenhet av.
 
Först frågar du om lämplig ryggsäcksstorlek, för en vecka i skogen.

Därefter har du fattat beslut i denna fråga och begränsar frågandet till två stor långvandringsmodeller!

Vad vill du?
 
johankse; sa:
Först frågar du om lämplig ryggsäcksstorlek, för en vecka i skogen.

Därefter har du fattat beslut i denna fråga och begränsar frågandet till två stor långvandringsmodeller!

Vad vill du?

Formulerade mig dåligt. :/

Både Bora och V8 finns i flera storlekar att välja mellan. Jag vill ha er erfarenhet om vilka storlekar som är passande för en vecka (5-6 dagar) i fält.

Om möjligt vill jag få tips om bra inköpsställen för Bora med bra priser.

mvh
 
För en vecka räcker en 60-literssäck, med endast traditionellt liggunderlag utanpå säcken, utan att du jobbat speciellt mycket med att få ner vikt och volym på packningen. Om du nu inte har specialintressen, eller använder en kåta. Då krävs en 70-80 literssäck. Om du inte har både specialintressen, använder en kåta och vill ha sidofickor; då krävs en 80-100 literssäck.

Raskesven
 
Det finns en självuppfyllande liten demon i oss vilket gör att man alltid skall sträva efter minsta möjliga ryggsäck om man avser bära den själv.
Erfarenhetsmässigt brukar 55-65 liter räcka för en veckopromenix. De som minimerar allt brukar säga 35-45 men det är extremt.
Vintertid med bylsigare sovsäck och förstärkningsplagg brukar man säga ca 75 liter, men allt är högst personligt.
Ovanstående mått handlar om allt i säcken och liggunderlaget så att du kan nyttja det vid rast, d v s utanför.
Själv är jag rädd för 3-4 kg 80 liters säckar av just ovanstående skäl. Kan numera inte riktigt se behovet av dem.
En 55-65 liters säck bör väga mellan 1-2kg, inte mer.
Mitt råd blir rikta om blicken och googla.

go tur
 
Raskesven; sa:
För en vecka räcker en 60-literssäck, med endast traditionellt liggunderlag utanpå säcken, utan att du jobbat speciellt mycket med att få ner vikt och volym på packningen. Om du nu inte har specialintressen, eller använder en kåta. Då krävs en 70-80 literssäck. Om du inte har både specialintressen, använder en kåta och vill ha sidofickor; då krävs en 80-100 literssäck.

Raskesven

Håller med. Men de modeller som frågeställaren nämner i det första inlägget väger på tok för mycket för min smak om man ser till deras volym. Det bör gå att hitta en bra 60-80-literssäck som väger 2-2,3 kg...jag tänker t ex på Klättermusen Mjölner i de mindre versionerna...

//Johan
 
Det finns knappast någon enskild pryl som man kan spara mer vikt på än just ryggsäcken. Tre 75-literssäckar som exempel:

Haglöfs Topo 3 800 g
Haglöfs Matrix 1 800 g
ULA Catalyst 1 200 g

Så enligt min mening finns det all anledning att hårdstirra på vikten av ryggsäcken vid ett köp. Och du behöver inte någon 75 literssäck om du begränsar vikt och antal när det gäller prylarna i ryggsäcken.

Jörgen
 
tanto; sa:
johankse; sa:
Först frågar du om lämplig ryggsäcksstorlek, för en vecka i skogen.

Därefter har du fattat beslut i denna fråga och begränsar frågandet till två stor långvandringsmodeller!

Vad vill du?

Formulerade mig dåligt. :/

Både Bora och V8 finns i flera storlekar att välja mellan. Jag vill ha er erfarenhet om vilka storlekar som är passande för en vecka (5-6 dagar) i fält.

Om möjligt vill jag få tips om bra inköpsställen för Bora med bra priser.

mvh

Storleken duger fint, där har du några extra literar som med fördel kan nytjas till en eller två chipspåsar, en mysig kudde eller annan guldkant, i mitt fall är guldkanterna många men det är efter tycke och smak, i skogen kommer du inte över 60 liter så länge du kör basic, det som kostar mer är som sagt specialintressen eller svaga punkter så som gossedjur eller annat.

Testa alla säckar du kan och stryk alla som känns tveksamma på ryggen, du kan utan vidare skippa en smart detalj för ett kilo mindre om du vill men att tumma på bärkonforten är helt otänkbart! Det finns många lätta säckar som har god bärkomfort för en hel del användare men det viktiga är att Du trivs i din säck och har förtroende för den, därefter är det bra om den är så lätt som möjligt.

Själv ligger jag lite väl i överkant av dessa 60 liter för att jag har guldkanter som heter foto, god mat och rymligt boende när jag är ute lite längre.
 
Jag har själv en Arc'teryx Bora 95 och den fungerar klockrent. Som vissa har påpekat är det kanske ibland onödigt att välja en såpass stor säck (stl. medium rymmer 102l enl. tillverkaren) men jag tycker att det är skönt att kunnsa stoppa ner tält, kläder, mat, förstärkningsplagg och liknande i säcken istället för att spänna fast dem utanpå. Det enda som jag saknar på säcken är småfickor för tex, mp3-spelare, solglasögon, tändstickor osv.
 
janus82; sa:
Jag har själv en Arc'teryx Bora 95 och den fungerar klockrent. Som vissa har påpekat är det kanske ibland onödigt att välja en såpass stor säck (stl. medium rymmer 102l enl. tillverkaren) men jag tycker att det är skönt att kunnsa stoppa ner tält, kläder, mat, förstärkningsplagg och liknande i säcken istället för att spänna fast dem utanpå. Det enda som jag saknar på säcken är småfickor för tex, mp3-spelare, solglasögon, tändstickor osv.

Hade själv en sådan för en del år sedan. Den väger väl ca 3800 g, vilket gör den väldigt tung. Typ 3,5 kg tyngre än min nuvarande ryggsäck. Som sagt, det finns få saker man kan spara mer vikt på än just ryggsäcken, och bär man lätt så behöver man ingen tung ryggsäck.

Jörgen
 
Jag har en Osprey Aether 70..
Dock så är jag nybliven ägare, och har därför inte gjort några flerdagarsvandringar med den.. men har dock gått turer (kanske 6 i antalet) på några timmar med packad ryggsäck (packad med returtidningar och vattenflaskor ^^ snarare barlast än UL-här hos mig ).
Så jag kan ju inte komma med nån djupare recension ang riktig kvalitet eller ens bärkomfort på längre sträckor (har gått ungefär 3 timmar som längst, utan att ta av den)..
Men därimot så har jag gjort en liten topptur, upp för en kulle, inte överdrivet hög, ungefär 150 höjdmeter. Men med 40 cm puder, skog och så var det faktiskt rätt brant..
Och jag måste säga att den kändes väldigt bra och följsam till det.

Den väger iaf 2.07 kg i strl M på 70L, och känns väldigt genomarbetad..

exempel http://h118n3-um-d4.ias.bredband.telia.com/~lleberg/pipa.jpg

Kanske kan vara värt att kolla upp iaf.
(dock så finns inte den flashiga orangea färgen i sverige!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.