Kul med diskussion
Jag ska ge mig ut på den första turen med mitt Nammatj 3 idag, dock en annan grupp personer än jag och min pojkvän. Vi kommer vara tre som sover i tältet och de andra två är 180 långa så inom "normal" längd och inte "långa".
Vissa tycker jag ska skicka tillbaka tältet och fundera mer på Kaitum och Keron.
Kaitum 3 gick bort för att det endast är 89 cm högt vid utgångarna, detta gör att min sambo inte kan sitta och pyssla med saker vid utgången. Högsta punkt är i mitten av tältet sedan sluttar det ut för att spara på vikt med kortare tältstänger. Avsaknaden av myggnät var inte avgörande men det var inte heller speciellt lockande.
Keron har inte detta problemet men där är det vikten. Jag kommer ibland att använda mitt tält själv och bära det själv, även om det inte är alltför ofta. 4 kg är inte hela världen när det delas upp, visst, och det finns andra saker man kan lämna hemma. Men någonstans kände jag att viktgränsen måste dras, Nammatj 3 känns redan i tyngsta laget.
Att min sambo med sina 190 eventuellt kommer att stöta i sina tassar i tältduken när han sover är ju inte helt optimalt. Men det går att lägga en skaljacka runt sovsäcken (som jag läst andra tipsa om här på utsidan) så är problemet löst. Det känns mer värt att han kan sitta rakt upp i tältet. Kikade lite på Nallo för den låga vikten men det gick bort eftersom det inte är lika långa tältstänger och mindre plats i tältet jämfört med Nammatj.
I slutänden är det
mitt tält och min investering. Jag har tagit hänsyn till honom men jag vill inte sitta med ett 4kgs tält sen när han inte har lust att hänga med på tur. Då får han investera i ett sådant själv.
Jag är liksom 167 lång tjej som inte är alltför stor och stark och i slutänden utgår jag mest från mig själv eftersom det är mitt tältköp och mina tusenlappar.
Nåja, nu kan jag inte sitta här med. Dags att ta en liten tur.