Kajak?

Lite tips

underlättar inför premiären och det kan därför vara smart att börja med att hyra på en plats där du kan få lite instruktioner.

T ex hur man säkrast går i och ut kajaken vid brygga respektive olika typer av strand dvs torrskodd respektive när man måste vada ut innan kajaken flyter fritt. Vältrisken är normalt mycket större när du går i och ur än när du paddlar eller vilar på vattnet.

Thure
 
Ett alternativ till att gå kurser inom olika friluftslivsaktiviteter är allt läsa och öva själv. Det tycker jag ger mycket mer kunskap, självförtroende och kritiskt tänkande. Om man hämtar information från flera olika håll kommer man att stöta på flera olika förhållningssätt och lär sig att tänka själv. Går man bara en kurs finns risken att bli programmerad till en speciell åsiktsskola och anamma en uppsättning ”absoluta sanningar” som kommer att begränsa ens utveckling och möjligheter framöver.

Är man medveten om ovanstående och kompenserar med flera kunskapskällor kan man förståss ändå gå en kurs därför att det är kul att träffa andra människor med samma intresse. Och i vissa fall har man kanske inte tid eller engagemang att sätta sig in i ett ämne. Därför är det bra att det erbjuds kurser för dem som vill, och vissa behöver det verkligen. Men jag vill absolut ballansera den växande föreställningen om friluftsliv som gör gällande att kurser är mer eller mindre nödvändiga. Bakom den trenden finns dels ekonomiska intressen och grupper som vill odla sin exklusivitet, dels en allmän samhällsutveckling där man tror allt mindre på individens förmåga att klara av saker och ting och ta eget ansvar.

Den som påstår att man som kajakpaddalre är fullärd efter en helgkurs tar i lite väl mycket. Men man kan tillräckligt för att klara av att paddla under normala förhållanden. Att kunna kamraträddning i en verklig situation och öva med kunniga ledare/instruktörer borde vara självklart. Likaså att ja en sådan grund att man inte påfrestar handleder eller axlar i onödan.

Jag håller själv endel kurser och är ärlig om att man lär sig en av många fungerande tekniker på kursen och att vi omöjligt kan hinna alla varianter på den tekniken.
 
Alla är barn i början.

Den som påstår att man som kajakpaddalre är fullärd efter en helgkurs tar i lite väl mycket. Men man kan tillräckligt för att klara av att paddla under normala förhållanden. Att kunna kamraträddning i en verklig situation och öva med kunniga ledare/instruktörer borde vara självklart. Likaså att ja en sådan grund att man inte påfrestar handleder eller axlar i onödan.

Jag håller själv endel kurser och är ärlig om att man lär sig en av många fungerande tekniker på kursen och att vi omöjligt kan hinna alla varianter på den tekniken.


Man BEHÖVER faktiskt inga kurser ALLS! Men det är en bra och trevlig start.
Jag tar tillfället att citera mig själv också "Sunt förnuft och en flytväst räcker ganska långt".
Har man lite sunt förnuft inser man nog när man behöver få lite hjälp av de som kan mer.
De flesta har nog INTE gått kurser i kajak innan man började paddla.
Den som har paddlat kanadensare är väl inte helt grön.
 
Att lära sig kamraträddning

Kamraträddning är inte svårt. Folk brukar lyckas på första försöket om de får instruktioner inför varje steg. Det skulle ta något längre tid men bli lika bra om de följde en papperskopia. Ta det som en badlek och testa alla möjliga situationer och tekniker.
 
Fortsättning om den nya konstlade synen på friluftsliv:

Jag ser en tydlig tendens till att friluftsliv framställs som något allt mer avancerat. Sådant som den stora majoriteten sysslat med i generationer utan att ens reflektera över så som svårt eller märkvärdigt, börjar plötsligt beskrivas som farliga äventyrssporter där man gärna ska ha utbildning.

Det är främst i urbana kretsar och media/internet man stöter på den här nya synen på naturen och friluftsliv. Många på landet skulle bara skaka på huvudet och undra vad det är fråga om. Men en del av de som växer upp i städerna utan större kontakt med naturen går på den nya bilden. De får sänkt självförtroende i naturen och tänker på alla uppmålade faror. Det är inte bra tycker jag. Skulle vilja se en motreaktion.

Annars degraderar vi vår syn på människans förmåga. Släpper gammal kunskap. Distanserar oss från naturen. Friluftsliv blir en elitsyssla för en begränsad grupp med ett speciellt förhållningssätt. Det förhållningssättet kan bli rätt svårtolkat för folk som inte ser sin verklighet lika dramatisk.
 
Intressant vinkel den här tråden tog och om vi bortser från att vi just nu är på väg mot vinter med vattentemperaturer som inte är nybörjarvänliga så är jag benägen att hålla med. Paddla kajak utan andra ambitioner än att komma ut och njuta av aktiviteten som sådan kräver inte speciellt mycket.

Det finns dock andra aspekter än de rent säkerhetsmässiga som gör att det ändå kan vara värt att få bra instruktion tidigt i "paddelkarriären". Själv gick jag tidigt i min "karriär" på kurs hos Magnus Fischer, inriktad på effektiv framåtpaddling, var sen också med och paddlade lite pass i klubbens motionssektion. Oavsett hur man sen bedriver sin paddling, vad man är intresserad av så kommer paddlingen till nästan 100 % bestå i att driva sin kajak framåt. Personligen anser jag att min paddling blivit betydligt mer njutbar över åren tack vare det faktum att jag redan från start lärde in en hygglig paddelteknik även om mitt huvudsakliga intresseområde ligger långt ifrån att paddla rakt fram fort.

Även om det finns mängder av kompetenta instruktörer ute i företag och organisationer så hittar man oftast de verkliga experterna inom detta område i klubbarna, i tävlings & motionssektionen. Det handlar inte om något som är nödvändigt eller ett "måste". Det är helt enkelt något som är kul och att söka upp en klubb, hänga på motionssektionen tidigt i "karriären" kommer vara till stor nytta och glädje oavsett hur man sen paddlar.
 
Jag ser en tydlig tendens till att friluftsliv framställs som något allt mer avancerat. Sådant som den stora majoriteten sysslat med i generationer utan att ens reflektera över så som svårt eller märkvärdigt, börjar plötsligt beskrivas som farliga äventyrssporter där man gärna ska ha utbildning.

Det är främst i urbana kretsar och media/internet man stöter på den här nya synen på naturen och friluftsliv. Många på landet skulle bara skaka på huvudet och undra vad det är fråga om. Men en del av de som växer upp i städerna utan större kontakt med naturen går på den nya bilden. De får sänkt självförtroende i naturen och tänker på alla uppmålade faror. Det är inte bra tycker jag. Skulle vilja se en motreaktion.

Annars degraderar vi vår syn på människans förmåga. Släpper gammal kunskap. Distanserar oss från naturen. Friluftsliv blir en elitsyssla för en begränsad grupp med ett speciellt förhållningssätt. Det förhållningssättet kan bli rätt svårtolkat för folk som inte ser sin verklighet lika dramatisk.

När den moderna människan blev urban så glömde man snabbt hur man klarar sig i naturen. Vissa saker som var självklara förut när man hade mer kontakt med naturen är glömda. Se bara på den ökade andelen olyckor inom friluftslivet. Självklart behöver man inte överdriva vilken kunskapsnivå som är nödvändig. Men det gäller att öva kamraträddning under kontrolerade former och gärna utomhus.

Att friluftslivet skulle bli en elitsysla för att man lär sig lite enkla grunder på en 1 eller 2 dagar är ju bara att dra på lite väl mycket och det hade varit förståligt om jag hade påstås att man måste kunna eskimåsväng och ha flera års vana för att ge sig ut.
 
Det är "katalogfolket"

som odlar det här med elittänkandet, till allas förfång, tycker jag. Dom kan allt om vikter, tempreraturer, mm vattenpelare osv. Ett björnbärsbuskage kan bli en ohygglig upplevelse för dom. Men än så länge ser man inte så mycket av dessa ute i verkligheten, det är säkert mest sk. prylbögar.
Men till paddlandet, det är ju en teknikgren. När jag är ute och paddlar och möter andra med kanadensare ser jag att nästan alla skulle få ut mer av sin paddling med bättre kunskap, kanske rent av 90%.
Nu när jag börjar med kajak vill jag ha en bra start.
 
Gå med i lokal paddlarklubb

då kan du låna kajaker inledningsvis.
Du lär dig paddla rankare och rankare kajaker - om du vill:)
Du får klart för dig vilka kajaker som passar och vilka som inte passar.
Du får möjlighet att prova ut vilken typ av paddel du känner fungerar bäst:
 
En generell utveckling

Jag riktade mig till hela friluftslivssektorn med mina inlägg och tog upp en generell utveckling som jag tycker är värd att fundera över. Inläggen är inte adresserade till kajakfolket mer än någon annan friluftslivsgren, och inte till någon enskild skribent. Senaste inlägget är renodlat men kortfattat. Att ta upp alla nyanser skulle bli långrandigt. Som jag skrev tidigare finns det folk som verkligen har nytta av kurser.

Men när folk i allmänhet börjar tro att det krävs utbildning, då är det massor av människor som aldrig kommer att ta sig ut. Det får rejäla konsekvenser. Jag vill inte stillatigande se på när stora grupper fås att tro att friluftsliv är mera komplicerat än det är.
 
Paddla med en klubb!

Det finns kanotklubbar i Varberg och Halmstad. Om det inte är för långt bort för dig så ta kontakt med dem. Jag tycker att bästa rådet är att paddla med en klubb. Om man är med på klubens träning kan man lära sig både teknik och en del om att träna. Dessutom träffar man en del folk som gillar att paddla. Många klubbar har ju träning för ungdomar.
Henry C
 
jag ger dej rätt till 100%

Jag riktade mig till hela friluftslivssektorn med mina inlägg och tog upp en generell utveckling som jag tycker är värd att fundera över. Inläggen är inte adresserade till kajakfolket mer än någon annan friluftslivsgren, och inte till någon enskild skribent. Senaste inlägget är renodlat men kortfattat. Att ta upp alla nyanser skulle bli långrandigt. Som jag skrev tidigare finns det folk som verkligen har nytta av kurser.

Men när folk i allmänhet börjar tro att det krävs utbildning, då är det massor av människor som aldrig kommer att ta sig ut. Det får rejäla konsekvenser. Jag vill inte stillatigande se på när stora grupper fås att tro att friluftsliv är mera komplicerat än det är.

Dom försörjer en miljardindustri.

Förövrigt som jag skrev i ett tidigare inlägg så vet jag hur jag fortsätter.Tack för alla bra och fina råd.
Men elittänkandet blev ju en intressant fortsättning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.